دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ / ۱۲:۳۱
اشتراک گذاری پرینت

زلزله بزرگ/ «زیر این چتر باران می‌بارد» درباره چیست؟




کتایون جهانگیری در مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» به بحران بزرگی که صنعت بیمه با آن روبروست، پرداخته است.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سال 1399 اتاق بازرگانی در همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سه مستند تولید کرد که از بهترین آثار چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» بودند. سه مستند با موضوع‌های اقتصادی که هر سه جسورانه، صریح و جذاب بودند و مشکلاتی از صنعت و اقتصاد ایران را مطرح می‌کردند.
 
از میان آنها «ف- الف» ساخته فرشاد اکتسابی مدتی پیش در طرح «اکران حقیقت» در سامانه «هاشور» نمایش داده شد. مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری به تازگی در همین سامانه نمایش داده می‌شود. پروژه سوم از این مشارکت «راه ناتمام» ساخته مصطفی رزاق کریمی است که هنوز اکران آنلاین نشده است.
 
«زیر این چتر...» نگاهی تاریخی به صنعت بیمه در ایران دارد، فیلمساز در خلال گفتگو با کارشناسان اقتصادی و مدیران بیمه در ادوار مختلف، بدون این که غرض ورزی کند یا جانب دولت یا جناح و گروهی را بگیرد، روندی را بررسی کرده که صنعت بیمه ایران امروز را تا آستانه فروپاشی پیش برده است. مستند جهانگیری به دلیل انتخاب موضوع درست و بررسی تقریبا همه جانبه یک بحران ملی، فیلمی تاثیرگذار است. فیلمی که تنها به بیان یک معضل اشاره نکرده، گذشته آن را واکاوی کرده و نسبت به بروز یک زلزله بزرگ اجتماعی  و اقتصادی که زندگی میلیون‌ها ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد هشدار داده است.
 
کتایون جهانگیری که در کارنامه‌اش ساخت مستندهای «قطار مسیر 60» و مجموعه «جان پناه» را دارد، در این مستند با نگاهی نگران به سرنوشت ایرانیانی چشم دوخته که ممکن است ورشکستگی و مشکلات بی‌شمار صنعت بیمه زندگی‌شان را دچار بحران‌های بزرگ و لاینحل کند. «زیر این چتر...» از این منظر مستندی جسورانه است، بدون محافظه‌کاری معضل را بررسی و از مشکلات مدیریتی در حوزه صنعت بیمه پرده برمی‌دارد. جهانگیری از نقد و انتقاد مدیران نابلد ابایی نداشته و به کارشناسان فرصت داده تا تحلیل درست و علمی درباره این موضوع داشته باشند.
 
مستندهایی از جنس «زیر این چتر...» ممکن است در نگاه اول تخصصی به نظر برسد یا برای مخاطب خاص جذاب باشد، اما این نوع آثار به دلیل موضوعشان و ارتباطی که با زندگی مردم برقرار می‌کنند حتی در پخش تلویزیونی می‌توانند مخاطب بالایی داشته باشند. فقط کافی است بیننده کمی حوصله و صبر به خرج بدهد و فیلم را دنبال کند تا قلاب فیلم و موضوع آن، رهایش نکند.
 
«زیر این چتر باران می‌بارد» در کارنامه کتایون جهانگیری یک نقطه عطف است. شروعی تازه برای مستندسازی که کوشیده در فضاهای مختلف کسب تجربه کند.

منبع: روزنامه کارگزاران

لینک کوتاه
زلزله بزرگ/ «زیر این چتر باران می‌بارد» درباره چیس... https://cinemaorg.ir/n/8faee2f8
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر