دسته بندی:
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ / ۱۳:۴۸
اشتراک گذاری پرینت

پژوهش حلقه مفقوده میان صنعت و علمِ سینما است

بهروز محمودی بختیاری دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی می‌گوید که هنرمندان باید با مراجعه به مراجع علمی معتبر دانش سینمایی خود را به‌روزرسانی کنند.


بهروز محمودی بختیاری دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی، با بیان اینکه به باور او پژوهش در سینما به دو گونه است، گفت: یکی درباره تولید فیلم است که توسط عوامل و دست‌اندرکاران فیلم قبل از ساخت و یا در حین پروسه ساخت صورت می‌گیرد و دیگری پژوهشی است که پس از اکران فیلم توسط منتقدین و پژوهشگران انجام می‌شود، و در آنها مباحث نظری یا فنی فیلم‌های ساخته شده بررسی می‌شود.

حالت اول پژوهش در مورد فیلمنامه، طراحی صحنه، لوکیشن و دیگر مواردی که است که در فیلم قرار است مورد استفاده قرار بگیرد. در این حالت جنبه کاربردی کار مد نظر است و مخاطب آن، فیلمسازان و تولیدکنندگان‌اند.

وی ادامه داد: شکل دوم نیز مشخصاً توسط پژوهشگران و دانشگاهیان انجام می‌شود که در نوع خود می‌تواند به نقد و تکامل سینما کمک کند. بنابراین می‌توان گفت پژوهش سینمایی دو رکن دارد: یکی توسط عوامل فیلم برای "تولید" فیلم (که به قبل از اکران فیلم مربوط می‌شود) و دیگری پژوهشی که توسط منتقدین و دانشمندان و دانشجویان "درباره فیلم" انجام می‌شود. طبعاً هر دوی اینها می‌تواند به خاطر اطلاعاتی که ارائه می‌دهد به پیشرفت کار سینما کمک کند.

دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی همچنین گفت: در مورد حلقه مفقوده پژوهش در سینمای ایران کاملاً موافقم این مسئله‌ای است که سینمای ایران از آن رنج می‌برد و در گفت‌وگوهایی که هنرمندان با ما دارند بر این مورد تأکید شده است. اینکه ما سینما را در زمینه پژوهش دانشگاهی خودمان به صورت جدی‌تری ببینیم، یک نیاز جدی است.

بختیاری ادامه داد: به نظر من باید بین صنعت سینما و علم سینما پل محکمی زده شود و این اتفاقی است که باید میان دانشگاه‌ها و دست‌اندرکاران سینما انجام شود. امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند در این زمینه پیشگام باشد. برای عملیاتی شدن پژوهش در سینما، بهترین کار جشنواره‌های پژوهشی‌اند که جایزه سازمان سینمایی یکی از آنها است.

وی با اشاره به استفاده بهینه از رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های دانشجویی سینما نیز توضیح داد: هنرمندان و دست‌اندکاران سینما باید خود را روزآمد نگه دارند، یعنی باید به صورت مرتب با مراجعه به کتب و مجلات معتبر دانشگاهی دانش خود را در مورد اطلاعات نظری سینمایی تقویت کنند. یکی از کارهای خوبی که تشکیلات سینمایی می‌توانند انجام دهند این است که از گردش مالی خودشان، مبلغی را برای حمایت از پژوهش اختصاص دهند، و در واقع از نوشتن رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مربوط به سینما حمایت کنند.

بختیاری ادامه داد: من به شخصه جزو مشوقین این اقدام هستم، اما جزو تصمیم‌گیران آن نیستم. امیدوارم وزارت ارشاد، صداوسیما و استودیو‌ها و مراکز سینمایی، مشوق‌های مالی را برای این کار در نظر بگیرند و دانشجویانی که در حوزه سینما پژوهش می‌کنند را حمایت مالی کنند.

وی در پایان بیان داشت: چه در مورد فیلم‌هایی که تهیه‌کننده‌های دولتی دارند و چه بخش خصوصی، باید اتاق فکری ایجاد شود تا در آن کار پژوهشی صورت بگیرد. تهیه‌کننده‌ها باید در این مورد تشویق شوند تا بدانند که سینما با پشتوانه پژوهش صورتی مناسب‌تر و موفق‌تر خواهد داشت.


منبع: تسنیم

لینک کوتاه
پژوهش حلقه مفقوده میان صنعت و علمِ سینما است https://cinemaorg.ir/n/9eaace2d
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر