دسته بندی:
۱۴۰۰/۱/۱۸ / ۱۲:۳۰
اشتراک گذاری پرینت

سینمای ایران در سال جدید همچنان روی دور تولید

در روزهای میانی نخستین ماه سال ۱۴۰۰ همچنان خبرهایی از تولید فیلم کوتاه، بلند داستانی و مستند از سینمای ایران به گوش می‌رسد.


 هرچند پاندمی کرونا در جهان بسیاری از گونه‌های سینمایی را تحت تاثیر قرار داد و تقریبا تولیدات را به نیم کاهش داد اما این موضوع هیچ گاه شامل سینمای مستند نشد و اتفاقا مستندسازان با ثبت تصاویر از اتفاقات پیرامون کرونا در جهان تقریبا با رونق ساخت مستند نیز همراه بودیم.


حالا هرچند مستند ایران‌زاد چندان ارتباط مستقیمی به کرونا ندارد اما دوربین تیم تولید این مستند به کارگردانی مجیدعزیزی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، این روزها رو در روی بوشهری‌ها قرار گرفته است تا مستند ایران‌زاد در هشتمین سفر استانی خود مهمان جنوبی‌های خونگرم و مهمان‌نواز است.


خضر عزیززاده معروف به «عمو خدر» خیام خوان مشهور بوشهری، در این سفر از تجربه‌های جالب خیام‌خوانی‌اش گفت، رسمی که برای گردشگران این خطه جذاب و متفاوت است.


همچنین دوربین ایران‌زاد رو در روی سوناز یوسفی، اولین زن نوازنده نی‌انبان قرار گرفت تا از چالش‌های این عرصه و موفقیت‌هاش بگوید. علی زیارت‌زاده غریق نجات بوشهری نیز از داستان‌های تلخ و شیرین و عجیبش برای ایران‌زاد گفته است. در این سفر، ایران‌زاد پای صحبت ناخدای قدیمی بوشهر درباره دنیای روی دریا و سفرهای دریایی نشست و «یاحسینی»، دمام زن مشهور بوشهری نیز، از حال و هوای عزاداری و دمام زنی در بوشهر برایش تعریف کرد.


روند فیلم‌برداری مستند سینمایی ایران‌زاد در شهرها و روستاهای مختلف ایران به دلیل شرایط بحرانی شیوع کرونا، کندتر از آن‌چه در تصمیم اولیه تیم تولید بوده، پیش می‌رود.


این مستند سینمایی که از اوایل ۹۹ در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورده و تاکنون در استان‌های مختلف کشور فیلم‌برداری شده، قرار است تا ماه‌های آینده ادامه پیدا کند و پس از اتمام مراحل فنی در سینماهای کشور و جشنواره‌های داخلی و خارجی نمایش داده خواهد شد.


به گفته مجید عزیزی، کارگردان این مستند، ایران‌زاد برخلاف آنچه در وهله اول تصور می‌شود، درباره اقلیم ایران یا تاریخ آن نیست، بلکه به تجربه‌های زیسته ایرانیان معاصر می‌پردازد.


پایان علت مرگ: نامعلوم


در حوزه فیلم بلند داستانی نیز، مجید برزگر تهیه کننده فیلم‌های همچون پرویز و مامان با علی زرنگار در ساخت فیلم سینمایی علت مرگ: نامعلوم همکاری کرده است.


فیلمبرداری این پروژه سینمایی به پایان رسیده و حمید نجفی‌راد تدوین آن را بر عهده گرفته است.


بانیپال شومون، علیرضا ثانی‌فر، ندا جبرئیلی، علی‌محمد رادمنش، زکیه بهبهانی، رضا عموزاد و سهیل باوی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.


در خلاصه‌ داستان فیلم آمده است: هشت مسافر پیش از طلوع آفتاب، شهداد را به مقصد کرمان ترک می‌کنند. میان راه اتفاقی آنها را از رفتن بازمی‌دارد...


علی زرنگار پیش از این به عنوان نویسنده، آثاری همچون بدون تارخ، بدون امضاء، مغز استخوان و چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت را در کارنامه خود دارد، وی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشگاهِ هنر و فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس است و به عنوان کارگردان، فیلم‌های کوتاه همدیگر، شدن، بود، است، کوتاه، او و یادداشت اول را ساخته است.


قصه یک پدر


در حوزه فیلم کوتاه هم کرونا چندان تاثیرگذار نبود و از آنجا که پروژه‌های بلند سینمایی تا حد زیادی متوقف شده بودند فیلم‌سازان بار دیگر تمایل خود به تولید فیلم کوتاه را از سر گرفتند تا تقریبا در زمان شیوع کرونا این گونه سینمایی هم با رونق همراه باشد.


حالا در تازه‌ترین خبرها از حوزه تولید فیلم کوتاه، پروژه خط به تهیه کنندگی محمدطاها توکلی و کارگردانی مهدی بهزادپور فیلمبرداری‌اش به پایان رسیده است.


این فیلم که فیلمبرداری‌اش در شرق تهران به پایان رسیده حالا وارد مرحله تدوین شد.


فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای خط در اولین روزهای سال جدید وارد مرحله تولید شد و فیلمبرداری آن روز ١٢ فروردین به پایان رسید.


خط درباره پدر خانواده‌ای است که در شرایط معمولی به سختی روزگار می‌گذراند اما موفق می‌شود برای خودش یک موتور سیکلت بخرد تا درآمدی داشته باشد که ... .


بابک نوری، گلناز دروگر، مهرزاد احمد نیا، حنا، محمد طاها توکلی، کبری جوزی، امیر آزاده، امیر رضا امیری و احمد یاوری شاد بازیگران این فیلم کوتاه هستند.


حبس مجرد در مراحل فنی

با پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی حبس مجرد مراحل فنی این اثر به کارگردانی محمدحسام حدادیان آغاز شد. فیلم سینمایی حبس مجرد به کارگردانی محمدحسام حدادیان و تهیه‌کنندگی مهران مهدویان که اوایل اسفند آغاز شده بود به تازگی به پایان رسیده و تدوین آن در حال انجام است. حبس مجرد اولین فیلم بلند حدادیان است که فیلمبرداری آن در تهران انجام شده و با تکمیل مراحل تدوین و صداگذاری و موسیقی برای حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی و اکران عمومی آماده نمایش می‌شود.

این اثر با موضوعی اجتماعی و در فضایی شهری نوشته و تولید شده و به مساله و معظلی بکر در یک خانواده پرداخته است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: وحید برای فرار از پرداخت مهریه و فعالیت در یکی از سایت‌های شرط بندی تصمیم به فرار و خروج غیر قانونی از کشور را دارد که در این مسیر با مشکلاتی روبرو می‌شود.

مهدی کوشکی، پیمان مقدمی، سیاوش چراغی‌پور، مهرداد ضیایی، یلدا عباسی، وحید نیک‌راد، زهرا نامور، علیرضا مویدی، وحید میرزابیگی، زینب شعبانی سید جواد یحیوی و با هنرمندی ثریا قاسمی در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.


منبع: ايرنا

لینک کوتاه
سینمای ایران در سال جدید همچنان روی دور تولید https://cinemaorg.ir/n/db6d3a83
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر