دسته بندی:
۱۴۰۰/۳/۲۹ / ۱۷:۳۶
اشتراک گذاری پرینت

انتقال تجربیات فروش و اکرانِ سینما در یک کتاب

کتاب ۳۴ گانه تجربه نگاری در جلد سوم به موضوع اکران و فروش سینما با ایجاد سامانه «سمفا» به مضوعات مختلف درباره این سامانه پرداخته است.

 یکی از معایب ساختار اداری در ایران عدم انتقال مکتوب تجربه به نسل‌های بعدی است. تجربه اغلب از راه شفاف و در چهارچوب دانش فردی منتقل می‌شود و هیچ انباشت تجربه شکل می‌گیرد و تجربه افراد و سازمان به دانش تبدیل نمی‌شود.

اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تجربه‌نگاری این سازمان در زمان فعالیت چهارساله اقدام به انتشار ۳۴ جلد کتاب با موضوعات مختلف در بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ کرده است.

این آثار به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تفکیک موضوعات مختلف و در گفت و گو با مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران دستگاه‌های بزرگ فرهنگی کشور تدوین شده است.

سومین جلد از این کتاب‌های تجربه‌نگاری به سینما و ماجرای وضعیت اکران با عنوان «سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)» اختصاص دارد.

این کتاب در ۴ فصل تدوین شده که به ترتیب در فصل نخست روایت اکران را مورد بررسی قرار داده و در فصل دوم با عنوان چگونگی شکل‌گیری و اهداف سمفا به ماجرای سامانه مسفا از ایده تا اجرا پرداخته است.

کارکردها و ویژگی‌های سمفا عنوان فصل سوم و چالش‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی درباره تولد یک سامانه جدید عنوان فصل پایانی یا همان چهارم این کتاب است.

اما این کتاب درواقع علاوه بر در اختیار گذاشتن تجارب فعالیت ۴ سال سینما به معرفی سمفا نیز پرداخته است. (سمفا) یا همان سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران متعلق به سازمان امور سینمایی و سمعی بصری است که کارکردهای ترمینال هماهنگی سامانه های فروش برخط، زبان اجرایی نظامنامه اکران و نظام آماری متمرکز سینمای ایران را بر عهده دارد.

در حال حاضر ۵ فروشنده با اخذ API از سمفا اجازه و امکان فروش بلیت را برای کلیه سینماهای کشور دارا هستند و مردم می توانند با مراجعه به هر یک از سامانه ها، چنانچه آن سامانه با سینمای مورد نظرشان قرارداد داشته باشد، بلیت خود را با امکان رزرو صندلی خریداری کنند.

اصول اکران، سرگروه ها، محاسبه کف فروش، آغاز و پایان اکران، ثبت مصوبات شورای صنفی نمایش و سایر موارد مرتبط از طریق این سامانه انجام می گیرد.

فعالان سینما، ذینفعان مشترک، منتقدان، روزنامه نگاران و همه شهروندان می توانند وضعیت فروش سینمای ایران را برحسب شاخص های مختلف، مشاهده و گزارش گیری نمایند. این نظام آماری نقطه اتکا برای هرگونه سیاستگذاری و بهبود است.

از آنجا که هر پدیده و تجربه جدیدی با اشکالاتی همراه خواهد بود بخش پایان این کتاب نیز به چالش‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی درباره این سامانه اختصاص دارد.

کتاب «سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)» نوشته مینا بخشیده با ویراستاری مهناز احدی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.


منبع: ایرنا

برچسب # سمفا
لینک کوتاه
انتقال تجربیات فروش و اکرانِ سینما در یک کتاب https://cinemaorg.ir/n/af54d03e
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر