دسته بندی:
۱۴۰۰/۴/۲۳ / ۱۲:۲۹
اشتراک گذاری پرینت

واکنش‌های رسانه‌های جهان به اکران فیلم جدید فرهادی در کن؛ «قهرمان» فیلمی به تاثیرگذاری «جدایی نادر از سیمین»

انتشار ویدیوهای کوتاه از حضور عوامل فیلم «قهرمان» جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی که با «مرغ سحر» خسرو آواز ایران همراه بود، مورد توجه علاقمه‌مندان به سینما قرار گرفت. همچنین گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های جهان نشان می‌دهد، ساخته کارگران «شهر زیبا» مورد اقبال قرار گرفته است.

عصر روز چهارشنبه (۲۲ تیرماه) قهرمان ساخته اصغر فرهادی در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن اکران و مورد اقبال قرار گرفت. یادداشت‌ها و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد، آخرین ساخته این کارگردان مورد اقبال منتقدان و اهالی سینما قرار گرفته است. ترجمه بخش‌هایی از این گزارش‌ها را در ادامه می‌خوانید:

فیلمی به تاثیرگذاری جدایی نادر از سیمین

پایگاه خبری تحلیلی سینمایی «ددلاین» در بخشی از تحلیل خود نوشت: اثری قابل تامل از اصغر فرهادی به نمایش درآمد، فیلمی که می‌تواند مثل «جدایی نادر از سیمین» اثرگذار باشد و شاید بتوان آن را خوش‌ساخت‌ترین اثرش بعد از جدایی دانست.

فیلم «قهرمان» با مدت زمان دو ساعت و ۷ دقیقه، درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل‌عدم توانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می‌برد اما طی دو روز مرخصی در تلاش است، شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس گرفتن شکایت خود کند، اما اتفاقات آنگونه که برنامه ریزی شده پیش نمی‌رود. امیر جدیدی که ایفای نقش قهرمان داستان فرهادی یعنی رحیم را برعهده دارد در این اثر به خوبی بازی کرده است.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: هنگامی که گره‌افکنی در فیلم بیشتر و بیشتر می‌شود، داستان همچون تراژدی‌های شکسپیر می‌شود؛ گاهی طنز سیاه آمیخته فیلم می‌شود که لحن غالب آن، دراماتیک است؛ گاهی اوقات نیز فیلم متشنج و دردناک می‌شود.

او خالق شگفت‌آورترین صحنه‌های دراماتیک است

«هالیوود ریپورتر» ضمن تحسین آخرین ساخته کارگران «چهارشنبه سوری» نوشت: فرهادی نویسنده و کارگردانی است که از دل تئاتر بیرون می‌آید و شگفت‌انگیزترین موقعیت‌های دراماتیک رادخلق می‌کند. او پس از ساخت فیلم «همه می‌دانند» با بازی «پنه لوپه کروز» و «خاویار باردم» به ایران بازگشت تا اثری درباره صداقت، افتخار و آزادمنشی بنویسد. فیلمنامه فرهادی، مخاطب را به درون داستانی می‌برد که درباره یک کیف دستی گمشده است.

نمای نخستین فیلم، شهر شیراز است که در آن ما با یک شخصیت قهرمان درستکار اما ساده لوح روبرو می‌شویم. تخت جمشید نیز به چشم می‌خورد، مکانی که پادشاهان امپراتوری هخامنشی در آن آرام گرفته‌اند.

رحیم برای مرخصی دو روزه از زندان آزاد می‌شود که این داستان شروع فیلم است. او در سکانسی از فیلم از یک داربست طاقت فرسا و بلند بالا می‌رود که مکانی مرگبار به نظر می‌رسد. در این چشم‌انداز نمادین، ​​او با برادر دوست‌دخترش که ایفای نقش آن را علیرضا جهان‌دیده برعهده دارد، ملاقات می‌کند تا درباره راه‌های بازپرداخت بدهی قدیمی که سه سال پیش او را روانه زندان کرده، صحبت کنند. بهرام، طلبکار او برادر دیگر دختر است که ایفای نقش این کارکتر را محسن تنابنده برعهده دارد. بهرام، مظهر بدخواهی و پستی است.

غیرقابل پیش‌بینی و غم‌انگیز

«دوید ارلیش» از اعضای تحریریه مجله «ایندی وایر» درباره این اثر سینمایی نوشت: قهرمان، همچون جدایی نادر از سیمین، غیرقابل پیش بینی و غم‌انگیز است. ملودرام اجتماعی فرهادی؛ با پیش‌بینی‌های سرراستی آغاز می‌شود که لایه به لایه با پیشروی داستان رو می‌شوند، در حالی که بحران اخلاقی اصلی در عمق داستان آشکار می‌شود.

منبع: ایلنا


لینک کوتاه
واکنش‌های رسانه‌های جهان به اکران فیلم جدید فرهادی... https://cinemaorg.ir/n/697d682c
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر