دسته بندی:
۱۴۰۰/۶/۲۷ / ۱۱:۴۴
اشتراک گذاری پرینت

در قالب یک کتاب بررسی شد؛ آنچه بر سینمای ایران از ۹۰ تا ۹۸ گذشت



 کتاب «گزارش سینمای ایران؛ ۱۳۹۸-۱۳۹۰» نوشته پرویز جلالی و براساس الگوی یونسکو برای تهیه آمار فرهنگی سازمان‌یافته، منتشر شد.

این کتاب براساس الگوی یونسکو برای تهیه آمار فرهنگی سازمان‌ یافته و وضعیت سینمای ایران را براساس این الگو گزارش می‌کند.

این گزارش، همزمان با ارائه اطلاعات کمّی به تعریف، توصیف و تحلیل کلیه متغیرهای مربوط به حوزه سینما می‌پردازد و در فصل آخر می‌کوشد با استفاده از اطلاعاتی که درباره وضع موجود سینما در ایران فراهم کرده، چالش‌ها و مسائل اصلی این حوزه را شناسایی و توصیه‌های مقدماتی برای رفع این چالش‌ها را ارائه کند.

این مطالعه، در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول عنوان «توصیف و تحلیل وضعیت عمومی سینما در کشور» را به ‌خود اختصاص داده و از یک مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است.

در فصل اول، تأکید اصلی بر موضوع آموزش سینماست؛ علاوه‌ بر آموزش، انتشارات سینمایی، گردهمایی‌هایی مثل جشنواره‌ها و هفته‌های فیلم و نیز، فعالیت‌های فیلم‌سازی آماتوری هم به تفصیل بررسی شده است.

فصل دوم به تولید فیلم اختصاص دارد و کلیه اطلاعات درباره تاریخچه و وضع موجود تولید سینمایی در ایران را در خود جای داده است.

فصل سوم به نمایش و دسترسی شهروندان به سینما پرداخته است. در این فصل کوشیده شده تا با مقایسه منابع گوناگون آماری، تصویر دقیقی از وضع واقعی امکانات سینمایی کشور و میزان دسترسی مردم به سینما ارائه دهد. فصل چهارم نیز، به تماشاگران سینما در ایران پرداخته است و کوشیده تا تصویری کمی و کیفی از این پشتوانه اصلی سینما در ایران ارائه دهد.

بخش دوم گزارش، عنوان «تحلیل کلان و توصیه‌های سیاست‌گذاری» را دارد. این بخش متشکل از یک فصل است. در این فصل کوشیده شده تا با استفاده از روش‌های برنامه‌ریزی، تحلیلی از مسائل و چالش‌های وضع موجود سینما در ایران عرضه شود. گزارش با توصیه‌هایی برای سیاست‌گذاران به‌منظور حل مسائل و ارتقای وضعیت به پایان می‌رسد.

کتاب گزارش سینمای ایران؛ ۱۳۹۸-۱۳۹۰ به قلم پرویز اجلالی و ویراستاری مرتضی مرتضایی تدوین شده است.


منبع: ایرنا

اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر