دسته بندی:
۱۴۰۰/۶/۳۱ / ۱۳:۲۴
اشتراک گذاری پرینت

جشنواره فیلم کوتاه تهران اعتباری چند برابری پیدا کرد

نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه و مستند، گفت: مورد تایید اسکار بودن جشنواره تهران اتفاق مهمی و اعتباری چندبرابر برای این فستیوال و سینمای ایران به حساب می‌آید.

نوا رضوانی در گفت و گو با ایرنا درباره اسکارکوالیفاید شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دوره سی و هشتم به بعد، اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، رویدادی قدیمی، با سابقه و مورد توجه است و اضافه شدن چنین امتیازی، باعث معطوف شدن توجه بیشتری از جانب فیلمسازان نسبت به جشنواره می‌شود. جشنواره‌های «اسکار کوالیفاید» همواره جشنواره‌هایی مهم و قابل توجه هستند.

وی ادامه داد: برای مثال، خود من وقتی می‌خواهم فیلمم را برای حضور داشتن در جشنواره‌های جهانی مختلف پخش کنم، در ابتدا به دنبال جشنواره‌های مورد تایید اسکار می‌گردم. چنین جشنواره‌هایی بسیار معتبر هستند و برخورداری از چنین امکانی هم برای جشنواره و انجمن و هم برای فیلمسازانی که به این جشنواره اثر ارسال می‌کنند، موقعیت خوب و یک امتیاز را فراهم می‌آورد.

رضوانی با تاکید بر نیاز به ارتقای سطح برگزاری جشنواره، گفت: اکنون که اتفاق مهمی در تاریخ این جشنواره رخ داده است، باید کیفیت برگزاری جشنواره را بیش از پیش ارتقا دهیم. زیرا از این به بعد چشمان بیشتری این فستیوال را رصد می‌کنند. درنتیجه باید با وسواس بیشتری اقدام به برگزاری جشنواره کرد. انتخاب افراد شاغل در جشنواره همانند هیات انتخاب و هیات داوری نیز باید با دقت بیشتری صورت بگیرد و افراد بادانشی سر کار بیایند که صادقانه دست به انتخاب و قضاوت می‌زنند. چراکه انتخاب درست این افراد، آبروی جشنواره را می‌خرد.

این کارگردان بیان کرد: جشنواره‌های الف دیگر در سراسر دنیا می‌تواند نوعی معیار سنجش به شمار بیاید. البته کاری با آن نگاه سیاسی در جشنواره‌های خارجی که درنتیجه آن، آثار خاصی را برگزیده اعلام می‌کنند ندارم. حرف من در الگوبرداری از انتخاب آثاری است که از ساختار استانداری برای شرکت در جشنواره برخوردار هستند.

کارگردان ماسک درباره جایگاه سینمای کوتاه ایران در دنیا گفت: فیلم‌های کوتاه ما به خوبی در جشنواره‌های مختلف می‌چرخند،اکران می‌گیرند و دیده می‌شوند. در اکثر قریب به اتفاق جشنواره‌های دنیا، فیلم‌های ما حضور دارند و مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذارها و تهیه‌کنندگان ایرانی باهوش باشند، می‌توانند از دل سینمای کوتاه استعدادهای خوبی را کشف کنند و برای ساخت آثار سینمایی به آنان میدان دهند. این یک معامله دو سر برد است که هم استعدادهای جدید کشف می‌شوند و هم سود اقتصادی هم برای سرمایه‌گذار و هم کارگردان رقم می‌خورد.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: برای مثال، در آخرین جشنواره «لوکارنو» که اثر من در آن اکران شد، یک تهیه‌کننده از سینمای بلند فرانسه فیلم من را دید و آن را پسندید. او به من ایمیل زد تا اگر طرحی برای فیلم بلند سینمایی دارم، به او ارائه دهم تا در صورت توافق طرفین، همکاری صورت بگیرد. می‌خواهم بگویم که تهیه‌کنندگان این‌چنین باید به دنبال کشف استعداد بگردند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران به جمع رویدادهای مورد تایید آکادمی اسکار پیوسته است، ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر