دسته بندی:
۱۴۰۰/۹/۲ / ۰۸:۲۵
اشتراک گذاری پرینت

تصمیم درست آقای وزیر



سرنوشت تعدادی از فیلم‌های سینمای ایران، تبدیل به گرهی کور و غیرقابل بازشدن شده است. بعضی از آنها، به‌دلیل کج‌فهمی و برداشت‌های سوء محروم از نمایش عمومی هستند و بعضی دیگر به‌دلیل مهاجرت بازیگرانشان بلاتکلیف مانده‌اند. اتفاقی که می‌توانست برای «گشت ارشاد 3» بیفتد و با تصمیم جسورانه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شده و فیلم روانه اکران شد. «گشت ارشاد 3» یک کمدی عامه پسند است که برای جذب مخاطب و فروش ساخته شده و مهاجرت بازیگر زن آن برای این فیلم حاشیه‌ساز شده بود.
دو فیلم قبلی سعید سهیلی، کمدی‌های سردستی و پیش پا افتاده بودند که فروش می‌کردند و همین موضوع کارگردان را برآن داشت تا سومین بخش از این سه‌گانه را هم بسازد. در این روزها که مردم کم‌کم به زندگی عادی برمی‌گردند و سینما رفتن مانند دیگر بخش‌های زندگی، آهنگی تندتر به خود گرفته، اکران عمومی «گشت ارشاد 3» آن دسته از سینمادوستان ایرانی را که برای سرگرمی و خندیدن به سینما می‌روند به سالن‌ها می‌آورد و باعث رونق سینماها می‌شود. اتفاقی که ضروری به نظر می‌رسد و می‌تواند از بعد اقتصادی به بهبود وضعیت سینماداری کمک کند.
این تصمیم وزیر، حتماً مخالفان تند و آتشینی دارد که ترجیح می‌دادند به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای چهره تازه‌وارد به سینمای ایران، یک فیلم را نابود کنند، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. بعضی معتقدند حضور سعید سهیلی پشت دوربین این فیلم، مایه رهایی آن بوده، دلیل هر چه باشد، دستاوردی که به دست آمده می‌تواند در بلندمدت به نفع سینمای ایران تمام شود. رئیس سازمان سینمایی، در دیدارها و گفت‌و‌گوهایش از عزم جدی برای حل مشکلات سینمای ایران خبر داده و به نظر می‌رسد این اراده و پشتیبانی را دارد که بعضی از گره‌های چندین ساله و سوءتفاهم‌های بزرگ را از میان بردارد، بویژه که محمد خزاعی خود از بدنه سینماست و می‌داند که توقیف فیلم‌ها براساس سوءبرداشت‌ها هزینه سنگینی دارد که می‌توان از آن جلوگیری کرد.
 اکران «گشت ارشاد 3» بدون هیچ اتفاق خاصی به پایان خواهد رسید، تجربه نشان داده فیلم‌هایی که پس از حاشیه روی پرده رفته‌اند، برخلاف تردیدهای مدیران محافظه‌کار، اکرانی آرام را پشت سرمی‌گذارند. امید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با تدبیر و تصمیم برای حل مشکلات پیچیده سینمای ایران، برای دیگر فیلم‌هایی که چند سال است فرصت روی پرده رفتن را از دست داده‌اند، این امکان را فراهم کنند که دور از حب و بغض دیده و ارزیابی شوند. فیلمی مثل «رستاخیز» (احمدرضا درویش) و بسیار نمونه‌های دیگر که همه می‌دانیم می‌توانند اکران شوند و قضاوت درباره کیفیت آنها برعهده تماشاگرانی باشد که به دیدنشان می‌روند.


محدثه واعظی‌پور


منبع: روزنامه ایران


لینک کوتاه
تصمیم درست آقای وزیر https://cinemaorg.ir/n/ab46e1cc
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر