دسته بندی:
۱۴۰۰/۹/۱۱ / ۱۵:۴۴
اشتراک گذاری پرینت

کریم لک‌زاده عنوان کرد؛ اهمیت تک‌صدایی نبودن جشنواره چهلم

 


کارگردان فیلم سینمایی «قیچی» با اشاره به اهمیت تک‌صدایی نبودن جشنواره چهلم، گفت: امیدوارم این جشنواره در مسیر هر چه خالص‌تر شدن پیش برود.

«کریم لک‌زاده»، کارگردان با اشاره به با اشاره به لزوم شناسایی آسیب‌های برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: بدون شک آسیب‌هایی که نه تنها به این جشنواره، بلکه به جشنواره فیلم کوتاه تهران و بسیاری از جشنواره‌های دیگر نیز وارد است، تغییرات مداوم است. در سال‌های گذشته گاه وقتی دبیر جدیدی روی کار می‌آمد، آن دبیر فراموش می‌کرد که کارمند جشنواره و در خدمت این رویداد است.

او افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که قدمت و اعتبار جشنواره از هر کسی که وارد جشنواره می‌شود، مهم‌تر است و قاعدتا نباید در یک دوره، کل قوانین و جشنواره زیرورو شود. تصور کنید رییس جشنواره فیلم کن بگوید امسال می‌خواهم بخش فیلم کوتاه را حذف کنم. مگر می‌تواند چنین کند؟ او صرفا در هر دوره سیاست‌های کلی آن جشنواره و محور محتوایی و فرمی آن دوره را خط کمرنگی می‌دهد.

این کارگردان با انتقاد از تغییرات بیشمار جشنواره در ادوار گذشته اظهار داشت: در مقطعی فیلم‌های اول را اضافه کردند و بعد بارها آن را از جشنواره حذف و اضافه کردند. یک سال بخش هنر و تجربه به این رویداد اضافه و سپس حذف شد! بعد دوباره گفته شد فیلم‌های اول با فیلم‌های دیگر رقابت ندارد و بعد بخش فیلم کوتاه را حذف کردند و...

کارگردان فیلم «کله سرخ» با اشاره بر تٲثیر اعمال بیش از حد سلیقه فردی در جشنواره فیلم فجر ادامه داد: حذف و اضافه چنین بخش‌هایی در جشنواره امکان‌پذیر نیست و نباید چنین باشد. شاید اعمال بیش از حد سلیقه فردی کسی که به عنوان دبیر و رییس جشنواره انتخاب می‌شود و به دنبال آن تغییرات بسیار اساسی، بزرگ‌ترین آسیبی باشد که در جشنواره با آن مواجه هستیم.

او همچنین درباره اهمیت تقویت تجهیزات و زیرساخت‌ها در ارتقای فنی تولید و نمایش فیلم‌های ایرانی بر اساس سیاست‌های جدید سازمان سینمایی، عنوان کرد: تلاش جهت ارتقاء در بعد تکنیکال و ابزار بد نیست اما باید پذیرفت جایگاه و سینمای ایران در جهان دارد بخاطر تجهیزاتش نیست، چون ما هر چه تلاش کنیم از سینمای جهان عقبیم. آن چه از سینمای ایران به عنوان یک ارزش از طرف سینما مطرح شده، نشان دادن نوع نگاه سینماگر به زندگی بوده است. خوب است که با این تمرکز تجهیزات سینمایی غنی‌تر شوند اما به هر حال شاید بهتر این باشد که ما دریچه‌ای باز کنیم تا نگاه‌های مختلفی به زندگی در ایران از طریق سینما ارائه شود که این، مهم‌تر از تجهیزات است.

کارگردان فیلم «شیرجه بزرگ» در پایان با اشاره به ضرورت تک‌صدایی نبودن جشنواره فیلم فجر گفت: امیدوارم این جشنواره در مسیر هر چه خالص‌تر شدن پیش برود و با دید سینمایی به ارتقای سینما بیاندیشد.

منبع: خبرگزاری صبا

لینک کوتاه
کریم لک‌زاده عنوان کرد؛ اهمیت تک‌صدایی نبودن جشنوا... https://cinemaorg.ir/n/4ff9a850
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر