دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ / ۱۱:۵۶
اشتراک گذاری پرینت

نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی:

مجلس آماده کمک به جشنواره فجر است



غلامرضا منتظری، نماینده شهرستان گرگان می‌گوید:  ما به همه تولید کنندگان آثار هنری احترام می‌گذاریم. بر اساس مصالح ملی باید فرصتی را فراهم کنیم تا همه هنرمندان زمینه ظهور و بروز استعدادشان را داشته باشند. اما به تناسب اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، باید کار ویژه‌ داشته باشیم.

 غلامرضا منتظری نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، گفت: معمولا از هر جشنواره‌ای انتظاراتی می‌رود؛ در درجه اول جشنواره محل ظهور و بروز استعدادها و قابلیت‌های فرهنگی یک کشور است. در مرحله دوم، ارتقاء دانش و بینش اهالی فرهنگ و هنر است. سوم، جشنواره فرصتی برای تبادل تجربیات است. مزیت آخر جشنواره، انتقال پیام‌های ارزشی و اخلاقی متناسب با ماموریت جمهوری اسلامی است. در جشنواره فیلم فجر این انتظارات در سطح گسترده‌تر و بین‌المللی اتفاق می‌افتد که ما هم باید آستین همت را بالا بزنیم تا پیام رشته‌های انقلاب اسلامی را که پیام استقلال و عزت و سربلندی است را در مقیاس بین‌المللی منتقل کنیم.
او ادامه داد: ما در ایران جشنواره برگزار می‌کنیم و در هر جشنواره ما باید بام هدفمان را تعریف کنیم و بعد پله‌های صعودمان را طراحی کنیم. در واقع سند ملی سینما باید پیش رویمان باشد و جشنواره فیلم فجر تابعی از این سند قلمداد می‌شود زیرا قرار است اهدافی را محقق کند. تفاوت جشنواره 1400 با 1401 در پله‌های صعود جشنواره مشخص می‌شود. ما هر سال شاهد یک سری فیلم‌ هستیم که از تماشای آن‌ها لذت می‌بریم اما به لحاظ کمی و کیفی باید اهدافی را تعریف کنیم. هرچند وضعیت جشنواره در حال حاضر خوب است اما با قوانین مکتوب بسیار فاصله دارد؛ به نظر من اگر از همین جشنواره پیش رو شروع کنیم اتفاقات بهتری خواهد افتاد؛ یعنی مطلوب است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی، سند چشم‌انداز پنج ساله جشنواره را از همین دوره جشنواره تنظیم کنند تا بتوانند به آن مرحله مد نظر برسند. مسابقه نباید برای دستیابی به تندیس جشنواره باشد و باید بام هدف را در نظر بگیرد. در این صورت تندیس‌های فجر ارزشمند می‌شوند.
نماینده گرگان همچنین افزود: کار دیگری که جشنواره باید انجام دهد، بحث تربیت نیرو و تکیه بر نسل جوان است. «روایت فتح»  شهید آوینی  خوب و اثر گذار بود. اکنون هم چنین کارهایی را می‌سازند اما «روایت فتح» چیز دیگری بود. وقتی یک هنرمند اثری را تولید می‌کند، اندیشه و نوع نگاه او در آن کار تاثیر می‌گذارد. ما به همه تولید کنندگان آثار هنری احترام می‌گذاریم. بر اساس مصالح ملی باید فرصتی را فراهم کنیم تا همه هنرمندان زمینه ظهور و بروز استعدادشان را داشته باشند. اما به تناسب اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی باید کار ویژه‌ای هم داشته باشیم. من نمی‌گویم جشنواره فجر کاملا باید فقط نمایش‌دهنده آثار انقلابی باشد. سینماگر ایرانی به دلیل پیشینه تاریخی و فرهنگی‌اش، می‌تواند فیلم‌های مهمی را بسازد. ما مشاهیر و بزرگانی چون سعدی، حافظ، مولانا، فردوسی و ... را داریم اما چه‌قدر درباره آن‌ها فیلم ساخته‌ایم؟ فیلم‌هایی هم که در زمینه دفاع مقدس ساخته شده‌اند، فیلم‌های خوبی هستند اما کافی نیستند. مقام معظم رهبری هم تاکید کرده‌اند که ما باید آثار فاخر سینمایی را در این زمینه بسازیم. اگر قرار است ما با دنیا حرف بزنیم، رساترین و شیواترین ابزار، سینما است. البته ما برای نقش آفرینی به امکانات و الزامات احتیاج داریم و بودجه‌هایی که در اختیار سینما قرار می‌دهند کافی نیست. ما اگر در حوزه هنر سرمایه‌گذاری جدی داشته باشیم، در آن صورت هنر، می‌تواند معرف ما در سراسر جهان باشد.
او گفت: مجلس به لحاظ قانونگذاری آمادگی کمک به جشنواره را دارد تا بتواند به بام هدفش نزدیک شود. در سال گذشته با وجود اینکه به لحاظ بودجه وضعیت خوبی نداشتیم اما حمایت خوبی از صندوق هنرمندان شکل گرفت و ما هم در مسیر رفع موانع می‌توانیم از هنرمندان حمایت کنیم.
او در پایان در خصوص شرایط برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها گفت: شهرستان گرگان و گنبدکاووس امسال کاملا آمادگی برگزاری جشنواره را دارند. البته همه شهرستان‌ها این شرایط را ندارند. اگر ما می‌خواهیم عدالت برقرار شود باید در همه شهرها این امکانات فراهم شود. وقتی جشنواره در یک شهر برگزار شود می‌تواند در رشد استعدادهای آن شهرستان تاثیر بگذارد. بر اساس قابلیت‌هایی که تهران دارد، به آن بیشتر توجه می‌شود اما، تهران، همه ایران نیست. اگر این شرایط برای سایر شهرستان‌ها هم فراهم شود شاهد رشد و شکوفایی بیشتر در عرصه سینما خواهیم بود.

منبع: میزان

اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر