دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ / ۱۱:۴۵
اشتراک گذاری پرینت

راه رفتن روی یک مسیر فرهنگی



فرش قرمز که اساساً با برگزاری جشنواره‌ها گره خورده است چه کارکردی دارد؟ این سوال شاید در وجه نخست پرسشی نامربوط به نظر بیاید اما پاسخ به آن مسائلی را روشن می‌کند که خود موجب ایراد سوالی دیگر است. این که ما و فرهنگ ما چه نسبتی با این اتفاق دارد؟ و این که این اتفاق لازمه هر جشنواره‌ای است و بدون آن جشنواره از معنا و اعتبار خود ساقط می‌شود؟
شاید کارکرد فرش قرمز جدای از وجوه پاپاراتزی و اطلاع‌رسانی که دارد بیشتر به مُد، فشن دیزاین و چیزهایی از این دست مربوط باشد. در هر فستیوالی  و در دیگر کشورهای جهان سازندگان یک فیلم به خصوص بازیگران و کارگردان فیلم با جدیدترین مدل‌های لباس و آرایش‌های متفاوت در چهره بر روی فرش قرمز حاضر می‌شوند و بیش از هرچیزی یک بِرند یا دیزاینر را تبلیغ می‌کنند. دیزاین‌ها و آرایش‌هایی که وابسته به فرهنگ آنهاست.
اما آیا چنین موقعیتی با فرهنگ ایرانی_ اسلامی ما نسبتی دارد؟ آیا ما مبلغ مُد و فشن هستیم و یا اساساً این مسائل در کشور ما به شکلی که در دیگر کشورها مطرح است، وجود دارد؟
و سوال دیگر آیا چنانچه ما جشنواره‌ای برگزار کردیم، نمی‌توانیم فرش قرمز را با متناسب با فرهنگ خود اجرا کنیم که شکل و شمایل ویژه‌ای داشته باشد که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد و وجه کارکردی را هم به خود بگیرد؟
در سالهای گذشته پیرامون این مراسم، یعنی حضور فیلمسازان و هنرمندان بر روی فرش قرمز جشنواره فجر، حواشی بسیاری به وجود می‌آمد. لباس‌های نامتعارف برخی هنرمندان حاشیه‌ساز می‌شد و اساساً چنین اتفاق‌هایی از خود رویداد و اتفاق فرهنگی که در جریان بود پیشی ‌می‌گرفت.
مدیران جشنواره فجر چهلم در این رابطه دست به اتخاذ تصمیم‌های جدیدی گرفتند و قرار است با طراحی یک فضای معمارانه ویژه که با خود رویداد تناسب داشته باشد، به شکل ویژه و با برنامه‌هایی خاص مراسم فرش قرمز و فتوکال جشنواره را برگزار کنند.
شائبه‌هایی توسط برخی افراد در فضای مجازی به راه افتاده است که قرار است این مراسم به طور کلی از جشنواره فجر شود. اما این اتفاق به نوعی تحریف و یا استفاده از بخش‌هایی از صحبت‌های مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر بوده است.
در صحبت‌های مدیر هیچ نکته‌ای درباره برچیده‌شدن فرش قرمز گفته نشده، بلکه مدیر روابط عمومی جشنواره از تغییر شکل فتوکال در جشنواره فیلم فجر صحبت کرده است.
تغییر شکلی که با شرایط کلی جشنواره و رویکردهای جدید آن نیز همخوان است. اساساً فرش قرمز در ایران تا پیش از این صرفاً شکل تقلیدی داشت و گمان این بود که جشنواره باید چنین مراسمی را در کنار خود داشته باشد اما به دلیل تفاوت‌های عمده فرهنگی، عملاً چنین اتفاقی در ایران شکل درستی نداشت و به همین دلیل عقیم می‌ماند و بیشتر از هر چیز  به عنوان یک حاشیه جشنواره به اصل آن بدل می‌شد.
به نظر می‌رسد اقدام اخیر جشنواره در تغییر شکل مراسم فتوکال یک گام به سوی مواجه درست با این رخداد جشنواره‌ای باشد و باید دید که این اتفاق به چه شکل در جشنواره رخ خواهد داد.

نویسنده: مهرداد بخشی

منبع: خبرگزاری میزان

اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر