دسته بندی:
۱۴۰۱/۳/۲۹ / ۱۱:۴۳
اشتراک گذاری پرینت

سکانس شکوفایی سینما در دولت سیزدهم

 تشکیل شورای عالی سینما در دولت سیزدهم بعد از حدود ۱۰ سال وقفه، بیانگر نگاه ویژه دولتمردان به توسعه و رونق هنر هفتم است و مدیران و مالکان سینماها می‌توانند با استفاده از فرصت حمایت و پشتیبانی دولت، با احداث سالن‌های پیشرفته اکران فیلم و ایجاد فضاهای، رونق هر چه بیشتر این حرفه را شاهد باشند.

به گزارش  اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، ورود نخستین دوربین فیلمبرداری به ایران به سال ۱۲۷۹ و دوره پدیدار شدن اولین شرکت‌های سینمایی به سال ۱۳۲۰ برمی‌گردد. با این حال صنعت سینما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بخصوص در دوران طلایی دفاع مقدس، بالندگی خاصی یافت و ارزش‌های دینی و ملی جزو مضامین و سوژه‌های سینمایی قرار گرفت و این صنعت، بیش از پیش دوران اوج و خلاقیت هنری را تجربه کرد.

سینما در دهه‌های گذشته همواره مورد استقبال دوستداران فیلم‌های مختلف و سالن‌های مملو از تماشاگر بوده است و اکنون که کرونا کنترل شده و شرایط برای حضور در اجتماعات فراهم است، صندلی‌های سینماها چشم انتظار حضور و جلوس تماشاگران مشتقاق پرده‌های جادویی هستند اما بنا بر نظر کارشناسان امر، باید به اقتضای زمان و حسب سلیقه مخاطبان رنگ کهنه‌گی از سالن‌های سینما پاک شده و تحولاتی در سالن‌های سینماها ایجاد شود.


تشکیل شورای عالی سینما پس از ۱۰ سال

معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی که به تازگی از سینماهای اردبیل بازدید داشت، درباره نگاه مثبت دولت به تحول در حوزه سینما گفت: شورای عالی سینما که از حدود ۱۰ سال قبل تشکیل نمی شد، در دولت سیزدهم به ریاست مخبر معاون اول رییس جمهور تشکیل شده است و به زودی نخستین جلسه آن برای رتق و فتق امور و رفع مشکلات این حوزه برگزار خواهد شد.

محمد خزاعی با اشاره به وجود ۶۰۰ سالن سینما در کشور، مشکل عمده خیلی از آنها را به روز نبودن فضا و نبود امکانات مورد نیاز برای جلب و جذب دوستداران فیلم دانست و افزود: با وجود داشتن استعدادها و خلاقیت‌های منحصر به فرد سینمایی، از نظر زیرساخت و سالن‌های سینما مشکل داریم.

به عقیده او باید سینماگران و مدیران سالن‌های سینما، به جای داشتن یک سالن متمرکز با چند صد صندلی، سالن‌های کوچک‌تر برای اکران همزمان چند فیلم متنوع احداث کنند و همچنین در کنار این سالن‌ها امکاناتی نظیر کافی شاپ و فضاهای مورد نیاز تماشاگران ایجاد شود.

محمد خزاعی با اشاره به وجود ۶۰۰ سالن سینما در کشور، مشکل عمده خیلی از آنها را به روز نبودن فضا و نبود امکانات مورد نیاز برای جلب و جذب دوستداران فیلم دانست و افزود: با وجود داشتن استعدادها و خلاقیت های منحصر به فرد سینمایی، از نظر زیرساخت و سالن های سینما مشکل داریم.

وی ریاست شخص رییس جمهور بر کارگروه فرهنگ و هنر را نشانه توجه جدی و مثبت دولت به این حوزه دانست و ادامه داد: در دوره یکی از فرهنگی‌ترین دولت ها به سر می‌بریم و در این شرایط باید سینماگران از فرصت پشتیبانی مالی و اداری دولت برای تخریب و بازسازی سالن های سینما و ایجاد فضاهای مفرح و خوشایندتر برای مردم استفاده کنند.

رییس سازمان سینمایی کشور به مدیران سینماهای استان اردبیل توصیه کرد، با جذب سرمایه گذار فعال، نسبت به تخریب و بازسازی سالن‌ها اقدام کنند و در نقشه سالن‌های جدید بخش‌های تجاری و سینمایی در نظر بگیرند تا هم از زمین و ملک خود، بیشترین استفاده را ببرند و هم فضاهای مدنظر و متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطبان را احداث کنند.

خزاعی از شهرداری‌ها نیز خواست که به ازای ساخت فضاهای فرهنگی نظیر سالن‌های سینما توسط سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی، از آنها با اعمال تخفیف در اجرای فضاهای تجاری حمایت کنند تا روز به روز راهبرد دولت در راستای توسعه و رونق سینما تحقق یابد.

او این را هم گفت که از این روش تعامل شهرداری‌ها در چند استان نتیجه گرفته ایم و بستر خوبی برای تخریب و بازسازی سالن‌های کهنه و مستهلک سینما ایجاد شده است و در خصوص تامین اعتبار این پروژه ها نیز اگر ۵۰ درصد اعتبارات از ناحیه استانداری‌ها و از منابع استانی و ملی تامین شود، سازمان سینمایی کشور نیز در تامین اعتبارات مورد نیاز همکاری می کند.

خزاعی گفت: سالن‌های سینمایی فعلی به مدد عشق سینماگران و تماشاگران به این هنر سر پا ایستاده است و انتظار داریم در حدود ۲۰۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت در هر چهال سال، یک سالن سینمایی شیک و مدرن ساخته شود.

بازدید از سینما قدس اردبیل/ گرد غربت بر سالن‌های سینما

افول و در حاشیه ماندن برخی سالن‌های سینمای کشور فقط از شیوع کرونا نشات نمی‌گیرد بلکه فرسودگی و کهنه‌گی صندلی ها، قدیمی بودن فضا و نداشتن تجهیزات و امکانات نو و مورد انتظار مردم از دلایل آن است.

شاید به نظر برسد تولید و انتشار محتواهای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی در کم‌توجهی مردم به سینماها تاثیرگذار باشد اما از دید دوستداران فیلم، تاریکی و سکوت سالن‌های سینما برای لذت بردن از فیلم‌ها جایگزینی ندارد و با توجه به این دیدگاه، ایجاد تحول و تغییر در زیرساخت سالن‌ها ضرورت دارد.

برخی سینماهای اردبیل به مشکلات ملکی و حقوقی مبتلا شده اند و این نیز از عوامل تعطیلی و خاموشی پروژکتور آنها شده است؛ به عنوان مثال سینما لاله اردبیل که به اذعان کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، از بیش از ۱۰ سال قبل به علت اختلافات و دعاوی ملکی تعطیل شده است.

وقتی به درب ورودی سینما لاله اردبیل نگاه می‌کنیم، علف‌های روییده در مقابل درب و زباله‌های رها شده در پشت آن، از سال‌ها تعطیلی و بسته بودن آن حکایت دارد و به گفته کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، موقعیت سینما لاله اردبیل از نظر دسترسی مردم، بسیار عالی است اما مشکلات بانکی و ملکی مانع استفاده مردم از آن شده است.

ساسان ابی‌زاده مدیر و مالک سینما قدس اردبیل نیز  با اشاره به ریزش ۹۰ درصد تماشاگران و مشتریان بعد از شیوع کرونا گفت: بعد از تسهیل شرایط کرونا، علاقه مردم برای تماشای فیلم بیشتر شده است و اکران برخی آثار سینمایی نظیر موقعیت مهدی، این واقعیت را نشان داد که مردم به دنبال آثار فاخر و ارزشمند هستند.

وی با اشاره به اینکه سالن این سینما در سال ۹۵ بازسازی شده است، افزود: متاسفانه از نظر پروژکتور، مشکل داریم و اکنون با توجه به شرایط اقتصادی، برنامه‌ای برای تخریب و بازسازی سالن نداریم.

خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور نیز با اعلام اینکه سینما قدس در قیاس با سایر سینماهای اردبیل به نسبت از استقبال خوبی برخوردار است، تصریح کرد: باید این سینما در اولویت تخریب و بازسازی قرار نگیرد اما اصلاح کف و نصب کف‌پوش‌ها برای تسهیل تردد تماشاگران لازم است.


بازدید رییس سازمان سینمایی از دفتر انجمن سینمای جوان اردبیل

توجه به دفاتر انجمن‌های سینمای جوان برای بالندگی صنعت سینما

انجمن‌های سینمای جوان در استان‌ها و شهرستان‌ها از یک نظر سنگ بنای سینما و تولید فیلم محسوب می‌شوند و برخورداری آنها از امکانات و تاسیسات فنی لازم و نیروهای انسانی متخصص، در تولید هر چه بیشتر آثار سینمایی فاخر و مردم پسند موثر است و تولیدکنندگان آثار سینمایی کرسی‌های مهم تری را در جشنواره‌های داخلی و خارجی از آن خود خواهند کرد.

در این راستا رییس سازمان سینمایی از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجهیز دفاتر انجمن‌های سینمای جوان سراسر کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: سازمان سینمایی برای حصول توفیقات بیشتر، به انجمن‌های سینمایی سراسر کشور اهمیت خاصی قائل است، به نحوی که ردیف‌های اعتباری با اولویت توجه به شهرستان ها و استان‌ها بسته می شود.

به گفته او استعدادهای خلاق شهرستان‌ها را نمی توان نادیده گرفت و از این رو، ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوان برای شهرستان ها و تنها ۳۰ درصد برای تهران اختصاص می یابد و همچنین ۴۰ درصد اعتبارات تولید فیلم های مستند نیز برای شهرستان های در نظر گرفته شده است.

خزاعی ادامه داد: تولید هر فیلم کوتاه، زمینه اشتغال ۱۰ نفر و تولید هر فیلم سینمایی بستر اشتغال ۷۰ تا ۱۰۰ خانوار را فراهم می کند و هر چه بیشتر به انجمن های سینمای جوان استان ها توجه شود، نتایج خوبی در تولید فیلم های ارزشمند و تحول در سینماها حاصل خواهد شد.

تولید هر فیلم کوتاه، زمینه اشتغال ۱۰ نفر و تولید هر فیلم سینمایی بستر اشتغال ۷۰ تا ۱۰۰ خانوار را فراهم می کند و هر چه بیشتر به انجمن های سینمای جوان استان ها توجه شود، نتایج خوبی در تولید فیلم های ارزشمند و تحول در سینماها حاصل خواهد شد.

مهدی آذرپندار مدیرعامل سینمای جوان کشور نیز گفت: با وجود مشکلات زیرساختی و زیربنایی در سینماها از نظر سالن‌های اکران فیلم، خوشبختانه از استعدادها و ظرفیت‌های انسانی بسیار غنی برخوردار هستیم و این قابلیت در سرمایه انسانی، بسیار مهم‌تر از زیرساخت‌ها و امکانات است.

او بازنگری در فضاهای سینماها را ضروری دانست و افزود: هر چند انجمن سینمای جوان کشور در حوزه آموزش فعالیت می‌کند اما بسترهای اکران فیلم نیز باید متناسب با ذائقه و انتظار تماشاگران، به روز و مدرن باشد.

وی با اعلام اینکه حدود ۱۲ سال از آخرین تجهیز سراسری دفاتر انجمن سینمای جوان می‌گذرد، گفت: با همت دولت سیزدهم تلاش می‎کنیم بار دیگر نسبت به تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوان سراسر کشور اقدام کنیم و تا پایان سال جاری اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد.

به عقیده کارشناسان امر، نمایش فیلم‌های خوب و جذاب حتی در آرامش روانی جامعه نیز تاثیرگذار است و اکنون با عنایت به نظر حمایتی دولت از صنعت سینما از نظر ایجاد تحول بنیادین در سالن‌ها اکران فیلم، توپ در میدان مدیران و مالکان سینماها قرار گرفته است تا از موهبت پیش آمده برای احداث سالن های کوچک، شیک و مدرن بهره برداری کنند و اوج رونق و شکوفایی کاری خود را شاهد باشند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه
سکانس شکوفایی سینما در دولت سیزدهم https://cinemaorg.ir/n/c714204a
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر