دسته بندی:
۱۴۰۱/۴/۹ / ۰۹:۲۹
اشتراک گذاری پرینت

در نشست رییس سازمان سینمایی با صنوف، فعالان سینمایی کرمان مطرح شد؛

اولویت سازمان سینمایی، عدالت فرهنگی و شایسته محوری است / در برابر بی قانونی ایستاده ایم

نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با صنوف و فعالان حوزه سینما در استان کرمان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، نشست محمد خزاعی، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور با صنوف و فعالان حوزه سینما شب گذشته در استان کرمان برگزار شد.

خزاعی با اشاره به فلسفه شکل گیری سفرهای استانی مدیران سینمایی گفت: عدالت فرهنگی سرلوحه فعالیت ها و ماموریت های ما در دوره جدید است و این موضوع ناشی از نگاه کلان دولت مردمی و اهتمام شخص وزیر فرهنگ و ارشاد است. 

وی افزود: عدالت فرهنگی در حد یک شعار و نمایش رسانه‌ای در دولت سیزدهم باقی نخواهد ماند زیرا یکی از دغدغه‌های رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و تقویت مباحث فرهنگی است در همین راستا ما ماموریت داریم با حضور میدانی در استان‌ها و با اقدام جهادی نقاط قوت و ضعف استان‌ها و شهرستان ها را شناسایی کنیم تا برنامه‌ها و طرح های سازنده و مکمل برای آن‌ها فراهم شود.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: مسیر جدید حرکت به سمت عدالت فرهنگی و فضاسازی برای کار کردن همه هنرمندان است و ما امروز در برابر بی قانونی، هرج و مرج فرهنگی و رانت و رانت خواهی ها ایستاده ایم.

وی تصریح کرد: اگر انتظار تمرکز همه امکانات در تهران، عدالت فرهنگی تلقی نمی‌شود.

وی با اشاره به نارضایتی برخی افراد نسبت به ارتقای ظرفیت جدید سینماهای استان‌ها و اصرار بر مرکزیت تولیدات سینمایی در پایتخت عنوان کرد: ما معتقدیم سینمای ایران منوط به پایتخت و تهران نیست، چرا که از ظرفیت‌ها و نیروهای انسانی بسیار خوبی در شهرستان‌ها برخوردار هستیم که در اغلب دوره ها نادیده گرفته شده‌اند. ناگفته نماند مشکلات زیرساختی زیادی در شهرستان‌ها وجود دارد که باید رفع شود.

خزاعی بیان کرد: اگر ظرفیت‌های لازم در شهرستان‌ها ایجاد شود، نخبگان هنری و سینماگران مستعد به تهران مهاجرت نمی‌کنند و آن دسته از هنرمندان شهرستانی که توانایی مهاجرت به تهران را ندارند هم، سرخورده نمی‌شوند بنابراین با اجرای الگوی عدالت فرهنگی و توجه به نیازهای استان ها و مناطق به دنبال تحقق خواسته‌ها و مطالبات آنها هستیم که البته، بسیاری از این خواسته‌ها در استان‌های مختلف مشترک است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به نامناسب بودن زیر ساخت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و لزوم بروز آن و زمینه سازی برای ایجاد ظرفیت های جدید گفت: سینما صرفا تفریح نیست بلکه بحث کارکردهای آموزشی و تربیتی آن را باید مورد توجه قرار دهیم که این امر با فراهم شدن زیرساخت‌ها و ایجاد سینماهای مدرن محقق خواهد شد.

این در حالی است که برآیند پژوهش های ما نشان می دهد مخاطبان سینما و خانواده‌ها به دنبال تجربه سینما و فیلم دیدن در مکان‌های مدرن هستند و از سینماهای مدرن با شاخص ها و استانداردهای متنوع بهتر استقبال خواهند کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه استان کرمان در زمینه ساخت سالن‌های مدرن سینما، گفت: امیدواریم با مشارکت دستگاه های اجرایی ضمن تکمیل شدن چند پروژه ناتمام از جمله سینمای حوزه هنری که ظرفیت بسیاری دارد، به ظرفیت سینمایی موجود در مجتمع تجاری برلیان توجه و زیرساخت های دیگر زمینه‌های رونق و رشد سینما را در استان شاهد باشیم. قطعا در زمینه تجهیز این سالن ها سازمان سینمایی در کنار استان قرار دارد.

خزاعی با بیان اینکه وجود فضایی با کیفیت برای نمایش تولیدات سینمایی حق هنرمندان این استان است که تلاش داریم با مشارکت دستگاه های اجرایی استان این نیاز بر طرف شود، افزود: باید ساز و کاری فراهم شود که هنرمندان شهرستان‌ها مجبور نباشند برای هر اقدامی به تهران مراجعه کنند همچنین، در عرصه تولیدات سینمایی برای شهرستان‌ در نظر داریم شرایط و ظرفیت های تازه ای را فراهم سازیم.

وی ادامه داد: در گذشته جریان فیلمسازی برای فیلم اولی‌ها وابسته به جریان سرمایه‌داری و پول آوری بود به این صورت که صاحبان سرمایه می‌توانستند وارد عرصه فیلمسازی شوند اما امروز و در راستای عدالت فرهنگی ورود به عرصه ساخت فیلم و جریان فیلم اولی‌ها بر مبنای استعداد و شایسته محوری است نه سرمایه‌ آوری صرف و با این نگاه فرصت برای بخش بزرگی از هنرمندان مستعد ایجاد می شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به افزایش اعتبارات انجمن سینمای جوان در شهرستان‌ها و شکل‌گیری شوراهای مهم فرهنگی در دولت، اظهار داشت: اهتمام ویژه دولت مردمی به حوزه فرهنگ و هنر است که شاید به دلیل تراکم اخبار اقتصادی تاکنون این مهم کمتر به چشم امده باشد. 

خزاعی با تاکید بر برنامه های جدی سازمان سینمایی برای حل دغدغه‌های شهرستان‌ها یادآور شد: این سفرها نمایشی نیست و به دنبال تحقق اهداف خود در راستای عدالت فرهنگی و کاهش دغدغه هنرمندان شهرستان‌ها هستیم در همین راستا اقداماتی در حال انجام است که تقویت و تجهیز در حوزه زیرساخت، تجهیز دفاتر انجمن های سینمای جوان به سیستم‌های جدید تا پایان سال جاری و فراهم کردن امکانات حداقلی فیلم سازی برای آن‌ها و طراحی رویدادهای اجتماعی در حوزه سینما در قالب جشنواره ها و شب سینماگران و ... از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم زیرساخت، تجهیزات، امکانات و شرایط آسان‌تر برای تولیدات فیلم‌ اولی‌ها در استان‌ها فراهم شود، افزود: اگر قرار است مسیر جدیدی در سینما شکل بگیرد قطعا این توسط شهرستان‌ها انجام خواهد شد و در نظر داریم نهضتی در عرصه فیلمسازی در استان‌ها شکل بگیرد؛ اگرچه تاکنون دغدغه استانداری‌ها و خیلی از مراکز اجرایی استان ها سینما نبوده است اما امروز این دغدغه ایجاد شده است زیرا همه به کارکرد و اهمیت آثار و پیامدهای جریانات فیلمسازی آگاه تر شده اند.

در ادامه این نشست، سینماگران و فعالان سینمایی استان کرمان، پیگیری برنامه های رئیس سازمان سینمایی کشور را از ضرورت ها و‌ نیازهای کشور معرفی کردند و ریل گذاری آن را مواجهه با چالش هایی از سوی برخی در تهران دانستند که نهایتا نباید در درستی مسیر و افقی که انتخاب شده، شک کرد.

در ادامه سعادت از مستندسازان استان کرمان گفت:اطمینان دارم از آن جایی که شما از متن سینما بعد از زنده یاد سیف الله داد به عرصه مدیریت سینما حضور پیدا کردید به دلیل اشراف و تجربه و پیوندی که به سینما دارید بهتر می توانید نیازها را بشناسید. این دوره به دوره شکوفایی سینمای ایران منجر می شود.

اشجعی که یکی دیگر از فیلمسازان استانی حاضر در نشست بود، با استقبال از سیاستگذاری سازمان سینمایی در زمینه فیلم اولی‌ها افزود: حرکت تحولی شما در زمینه الگوی جدید فیلم اولی‌ها امیدوارکننده و امیدبخش است. ما تقاضا داریم بهم منظور پیگیری مطالبات و مصوبات استان ها،شورای استانی سینما تشکیل شود. 

این سینماگر خاطرنشان کرد: کرمان از شما خاطرات خوبی دارد. چند سال پیش با حضور شما برای جشنواره مقاومت چند تا از سینماهای شهر ما بازسازی شدند و فضای پرنشاطی در آن‌مقطع برای رونق فعالیت های فرهنگی و سینمایی ایجاد شده بود. در حال حاضر کرمان با همه غنای فرهنگی و اقتصادی و گستردگی جغرافیایی متاسفانه فاقد حتی یک مرکز سینمایی مدرن است. این شهر به لحاظ زیرساخت سینمایی و سالن معضل دارد.

یکی دیگر از سینماگران استان در این نشست تاکید کرد: خواهشمندیم این خط شکنی را ادامه دهید و بر نگاه عدالت گرایی را که در پیش گرفته اید محکم پافشاری کنید. لطفا منابع و پول را به‌کسانی که در همه این دوره ها و دولت ها بهره برده اند، ندهید و به استعدادهای جدید و فیلمسازان جدید میدان دهید. 

وی یادآور شد: خیلی از سینماگران به شما امیدوارند. چون شما را از بدنه سینما می دانند.

گفتنی است در بخش گفت و شنود، سینماگران استان کرمان به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند و لزوم حمایت‌های مادی و معنوی از سینماگران استانی، تمرکز زدایی از ساخت تولیدات در پایتخت، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری مهاجرت نخبگان این حوزه به پایتخت، برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی در استان‌، کمک به توسعه و تجهیز سینماها. ارتقای تجهیزات آموزشی فیلمسازی و ضرورت برگزاری جشنواره های سینمایی و ... از جمله این درخواست‌ها بود.

شایان ذکر است در این سفر  اصغر فارسی، محمدرضا سوقندی و هاشم میرزاخانی رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.


لینک کوتاه
اولویت سازمان سینمایی، عدالت فرهنگی و شایسته محوری... https://cinemaorg.ir/n/6e176c46
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر