دسته بندی:
۱۴۰۱/۷/۱۲ / ۱۵:۱۴
اشتراک گذاری پرینت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرامیداشت هفته دفاع مقدس مطرح کرد:

لزوم آشنایی نسل نوجوان با تاریخ پرافتخار هنر

محمدمهدی اسماعیلی در سالن سینمایی وزارت ارشاد با اشاره به دیدار اخیرش با هنرمندان پیشکسوت تأکید کرد که هنرمندان از اجحافی که در حق آنان شده و صدای آنان به جایی نرسیده گله داشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم تجلیل از ایثارگران دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مرحوم رسول ملاقلی پور سازمان سینمایی برگزار شد.

در این مراسم که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ سخنرانی کرد جمعی از هنرمندان، اصحاب فرهنگ و رسانه، ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدیران و کارمندان حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و اسلامی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس تابلویی برای بازخوانی اتفاقات اخیر کشور ما است. تاریخ ایران ما پر از تعرض‌های دشمنان و بدخواهان این کشور است. ما در قرن نوزده دو درگیری با همسایه شمالی داشتیم. دو قرارداد گلستان و ترکمنچای بر ما تحمیل شد و در همه این قراردادها بخش های مهمی از کشور ما جدا شد. در انتهای قرن شمسی گذشته کشور ما به منطقه‌های مختلف تقسیم شد. یکی به دست روسیه افتاد و دیگری انگلیس. با نفوذ انگلیس تحت استعمار آن درآمدیم که مرحوم شهید مدرس در مقابل آن ایستادگی کرد.

وی در ادامه به دیگر تعرض‌ها و تجزیه‌ها اشاره کرد و گفت: انقلاب ما در کنار همه افتخارهایش امتیاز بزرگی چون حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور را داشت.


این مدرس دانشگاه با اشاره به کتابی که درباره انقلاب اسلامی در دست چاپ دارد گفت که در این کتاب تمام استنادهایم به وفاداران رژیم گذشته است که آنان خود به این موضوع اشاره می‌کنند که اگر انقلاب نبود خواب چند صدساله دولت‌ها غربی برای تجزیه ایران تعبیر شده بود. قرن‌ها است دشمنان ما به فکر از هم‌پاشی وحدت ملی و سرزمینی ما هستند. شهدای دفاع مقدس در هشت سال نبرد نابرابر روزهایی را پشت سر گذاشتند که طبق تاریخ آن حتی روزهایی ما معطل سیم خاردار بودیم. آمار ادوات جنگی نشان می‌دهد که چقدر منابع ما محدود بود.

وی  بیان کرد: جوانان ما دوران انقلاب و دفاع مقدس را ندیدند و اگر می‌بینیم برخی نوجوانان و جوانان در خیابان‌ها و اجتماعاتی که از سوی دشمن هدایت می‌شود، حضور پیدا می‌کنند در واقع تقصیر ما است که در پیام انقلاب را به آنان نرساندیم و این به عهده ماست و ما کوتاهی داشتیم. به همین دلیل جهاد تبیین بارها از سوی رهبر انقلاب مطرح شده است. دولت امروز در سازمان سینمایی و معاونت هنری و فرهنگی و در بخش‌های فرعی مانند رودکی این است که عقب افتادگی‌ها را جبران کنیم. تقصیر در نرساندن پیام انقلاب بر عهده ما است. این نسل با تاریخ پرافتخارش آشنا نیست. چرا رهبر به جهاد تبیین اشاره کردند؟ البته عموم مردم ایران این واقعیت ها را می‌دانند.

وی با اشاره به دیدار خود با هنرمندان پیشکسوت در مشهد افزود: هنرمندان از اجحافی که در حق آنان شده و صدای آنان به جایی نرسیده گله داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اغتشاش‌های اخیر گفت: علت دسیسه‌های دشمن در این ایام برای جلوگیری از درخشش انقلاب است. حرکت دشمن از روی آگاهی منجر به ترس‌شان است. چون انقلاب در حال گذار از مرحله منطقه‌ای به جهانی شدن است. ما ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل می‌کنیم و ایران می‌تواند در حد جهانی مطرح شود. تجارت بین المللی ما چند برابر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نفس مسیحای خمینی کبیر روحی را در ایران دمید که افتخارات فراموش نشدنی ملت ایران را به همراه داشت که قدرت روایت وجود ندارد. برای همین توسط رهبر انقلاب فریضه جهاد تبیین مقرر شده است. ایشان خود پای کار انقلاب و هنر آن ایستاده اند که نمونه آن تقریظ ایشان بر کتب و رمان‌های انقلاب است.  بهترین ابزار در جنگ تبیین هنر است مانند سینما و موسیقی؛ مثلاً مجید انتظامی با خلق آثار درجه یک خدمت بزرگی را انجام داد.

اسماعیلی گفت: امروز در معاونت هنری، فرهنگی، سینمایی و بنیاد رودکی بنا داریم عقب افتادگی‌ها را تا اندازه‌ای جبران کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: دولت مرتجع عربستان مدعی حقوق بشر شده است اما یک نفر از آنها شهادت ده‌ها دختر افغانستانی را محکوم نکرد. اما با یک شبکه هر روز اخبار دروغ درباره ایران منتشر می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران متکی به اراده محکم مردم است و از گذرگاه‌های مختلفی عبور کرده است. هیچ‌گاه فرزندان ایران اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور جدا شود.

وی تأکید کرد: راه سختی طی شده و دشمن دست و پا می‌زند و ما نباید اجازه دهیم خواب‌های بد دشمن تعبیر شود. هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر پای وحدت ملی و تمامیت ارضی ایستاده‌اند و امیدواریم آوازه شوکت ایران همه دنیا را فراگیرد. کشور امروز در جایی است که ابر قدرت نظامی شرق تجهیزات نظامی‌اش را از ایران می‌خرد. ایران می تواند یا اتکای به خود در نقطه اوج بایستد.  برای همین دست و پا زدن دشمن نشانه موفقیت ایران است.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش همه هنرمندان را خانواده بزرگ فرهنگ و هنر کشور دانست و گفت گاهی افرادی ناآگاهانه کاری کنند اما برطرف می شود. به مدیران گفتم که با دوستان جلسه بگذارند شاید ابهامی باشد که برطرف شود. هنرمندان ما و فرهنگیان ما با قدرت پای وحدت ملی و تمامیت ارضی ایستادند و امیدوارم پرچم این انقلاب به دست صاحب اصلی آن برسد.


لینک کوتاه
لزوم آشنایی نسل نوجوان با تاریخ پرافتخار هنر https://cinemaorg.ir/n/8ad4e3ed
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر