دسته بندی:
۱۴۰۱/۱۱/۱۷ / ۱۳:۵۲
اشتراک گذاری پرینت

نگاهی به پنجمین روز فجر چهل‌ویکم؛

پورعرب: از عفو رهبری برای آزادی زندانیان سیاسی خوشحالم

روز گذشته، جشنواره چهل‌ویکم به نیمه راه خود رسید. 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، در پنجمین روز از جشنواره، ۲ فیلم مهم بخش سودای سیمرغ به روی پرده رفت. ۲ فیلمی که به دلیل سوژه و البته تیم بازیگری، از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفته بود. به همین دلیل، با آن‌‎که دیروز، نخستین روز کاری پس از ۲ روز تعطیل متوالی محسوب شده است اما از میزان مشتاقان در پردیس ملت کاسته نشده و در هنگام ورود به سالن، صف بلندی تشکیل شد.

«بعد از رفتن» ، اولین فیلم این روز بود که با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شد. پخش فیلم با خروج بخشی از تماشاگران از سالن مواجه و با تشویق خوب مابقی مخاطبان به پایان رسید.

در کنفرانس خبری این فیلم، نفرات حاضر در نشست، به تعریف و تمجید از یکدیگر پرداختند و برای دقایقی، تعجب حاضران در سالن را به همراه داشت.

«کت چرمی» دومین فیلم این روز در پردیس ملت بود که با واکنش‌های خوبی نیز در سینماهای مردمی مواجه شده است. دقایقی از فیلم نگذشته بود که شباهت‌های ساختاری و نسبتا محتوایی این فیلم و مرد بازنده قابل درک بود. علی‌الخصوص که مهدویان، مشاور کارگردان این فیلم بوده و چند بازیگر فیلم‌های وی نیز در این فیلم حضور داشتند.

در نشست این فیلم، بازیگر 17 ساله فیلم ، سارا حاتمی حضور داشت که مخاطبان، بازی او در سریال زخم کاری را به یاد دارند.

برخلاف روزهای گذشته که جلسات پرسش و پاسخ، با اشتیاق بالایی برگزار شد،حاشیه‌هایی را به همراه داشته است. در این روز، نشست‌ها در فضایی آرام برگزار شد که به‌مانند روزهای گذشته، با استقبال خوبی همراه بود.

صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها، ۲ بازیگری بودند که در هر ۲ فیلم این روز حضور داشتند.

همچنین کارگاه آموزشی و انتقال تجربه در موزه سینما برگزار شد. در این کارگاه، تورج اصلانی، شیوه‌های رابطه مدیر فیلمبرداری با کارگردان در سینمای صنعتی را آموزش داد. این ورک‌شاپ، مربوط به بخش بین‌الملل جشنواره این دوره بوده است.

اما روز پنجم جشنواره، مهمانی ویژه داشت که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. ابوالفضل پورعرب، عصر روز پنجم، به پردیس ملت رسید و با استقبال دبیر جشنواره، راهی خانه رسانه شد. رسانه‌ها نیز از حضور پورعرب استقبال کردند و سوالات بسیاری از او پرسیدند و مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفت و اظهار امیدواری‌های بسیاری را به برگزارکنندگان و مدیریت سینمایی کشور داد. پورعرب همچنین به سالن نمایش‌ فیلم «کت چرمی» رفت و به تماشای این فیلم نشست.

البته آن‌چه تقریبا در نظر همه رسانه‌ها از پورعرب سوژه جدید این روزها بود، خوشحالی بسیار او از موافقت رهبری با عفو و تخفیف مجازات متهمان حوادث اخیر است که این بازیگر، پیشتر و در ویژه‌برنامه شب یلدای تلویزیون، از رهبر انقلاب درخواست کرده بود. این شادمانی پورعرب، حتی به سوژه‌ای برای رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز تبدیل شد و واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

از روز گذشته، بلیت‌فروشی جشنواره برای استان‌ها آغاز شد تا به این ترتیب، منتخبی از فیلم‌های بخش مسابقه در مراکز استان‌ها به نمایش گذاشته شود.

اما همچنان اخبار خوشایندی از سینماهای مردمی مخابره می‌شود. پنجمین روزی است که خبر می‌رسد علاوه بر پردیس‎‌ها، سینماهای تک و دو سالنی نیز با استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شده‌اند. با توجه به اینکه جشنواره، از نیمه گذشته است، کم‌کم اخبار سانس‌های فوق‌العاده‌ای که سینماها برای چند فیلم محبوب این دوره تدارک دیده‌اند نیز رسانه‌ای خواهد شد.

البته همواره جشنواره فجر، در نیمه دوم خود، هیاهوی بیشتری را تجربه کرده است. برخی از مخاطبان جشنواره، طی روزهای نخست و با توجه به مجموعه عکس‌العمل‌ها، فیلم‌های منتخب خود را گزینش کرده و بلیت آن آثار را رزرو می‌کنند. بنابراین باید منتظر حضور جمعیت بیشتری در سینماهای مردمی باشیم.

جای این امیدواری وجود دارد که هر چه جشنواره به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، بر میزان حساسیت و اشتیاق برای تماشای فیلم‌ها نیز افزوده شده و درنتیجه باید منتظر استقبال به‌مراتب بهتر در روزهای آتی جشنواره باشیم.

اتفاق مهمی که در پنجمین روز جشنواره صورت گرفت، آغاز نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل بود. در این روز، فیلم‌هایی از سوریه، مغولستان و یک فیلم محصول مشترک قطر، هند و فرانسه نمایش داده شد. بنابر تدابیر اتخاذ شده، قرار است برنامه نمایش فیلم‌های این بخش، به‌صورت روزانه اعلام شود.

در پنجمین روز جشنواره فجر، کار آماده‌سازی غرفه‌های بخش بازار نیز در مراحل پایانی قرار گرفت تا فعالیت این بخش مهم نیز از ششمین روز جشنواره به شکلی رسمی آغاز شود. تعداد این غرفه‌ها به اندازه‌ای زیاد است که بیش از نیمی از ظرفیت لابی بزرگ سالن همایش‌های برج میلاد را به خود اختصاص داده است.

پنجمین روز برج میلاد، یک مهمان مهم نیز داشت. در عصر این روز، سیدمحمد حسینی؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به برج میلاد آمد و از بخش‌های مختلف جشنواره، بازدید به عمل آورد. در این بازدید، حبیب ایل‌بیگی، سیدمحمد حسینی را همراهی و توضیحات کافی را به وی منتقل می‌کرد.

یکی از ویژگی‌های برج میلاد، گعده‌های پایان شب است که در فضای باز سالن مرکز همایش‌ها صورت می‌گیرد. رسمی که از همان انتخاب اول برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره وجود داشت و در همه این سال‌ها نیز استمرار داشته است. پس از سانس آخر، جمعیت نسبتا زیادی در این فضای باز تجمع کرده و راجع به فیلم‌های روز و اخباری که از جشنواره مخابره شده، تبادل‌نظر می‌کنند.

پنجمین روز جشنواره، شلوغ‌ترین روز برج میلاد در ایام جشنواره امسال بوده است. البته قطعا روزهای آتی، از این روز نیز شلوغ‌تر خواهد شد چرا که مقر مهمانان خارجی و فعالان بخش بازار نیز در برج میلاد قرار دارد بنابراین باید منتظر روزهای پرترددی در خانه جشنواره باشیم.

لینک کوتاه
پورعرب: از عفو رهبری برای آزادی زندانیان سیاسی خوش... https://cinemaorg.ir/n/15c54566
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر