آخرین اخبار از چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت»
بخش عربی وبسایت جشنواره «سینماحقیقت» راهاندازی شد
همزمان با برپایی چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، بخش عربی وبسایت این فستیوال مهم سینمای مستند ایران و خاورمیانه راهاندازی شد.
مدیر روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت با اعلام این خبر افزود: با توجه به اهمیت این جشنواره در سطح منطقه خاورمیانه و در جمع کشورهای عربی که جمعیت زیادی را در جهان شامل میشوند، بخش عربی وبسایت جشنواره در چهاردهمین دورهی این رویداد راهاندازی شد تا اخبار مهم سینماحقیقت به مخاطبان عربزبان ارائه شود.
شهنام صفاجو اضافه کرد: در جهان بیش از 500 میلیون نفر به زبان عربی صحبت کرده یا عربی زبان دوم آنها محسوب میشود و به این معنا، انتشار اخبار و رویدادهای جشنواره سینماحقیقت به زبان عربی میتواند گسترهی مخاطبان جهانی این رویداد بینالمللی سینمای ایران را افزونتر کند.
وی یادآور شد که بخش انگلیسی وبسایت سینماحقیقت نیز مثل سالهای قبل، مجموعه اخبار و گزارشها و رویدادهای جشنواره را به این زبان بینالمللی انعکاس میدهد.
صفاجو افزود: مخاطبان بینالمللی سینماحقیقت از طریق وبسایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir و کلیک روی دو آیکون English و العربیة، میتوانند نسبت به بازبینی و خوانش مطالب جشنواره به دو زبان انگلیسی و عربی بپردازند.
وی در پایان گفت: پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سینماحقیقت با تیتر «امید که نوری به فردایمان بتابد» و علاقه ورنر هرتزوگ به ایران، دو خبر پُربازدید بخش عربی وبسایت جشنواره تا پایان روز چهارم این رویداد است.
مستندسازی میتواند منبع درآمد باشد/ جوانها به سینمای مستند هوای تازه آوردند
در نشست آنلاین «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر فیلم مستند «میر و مار» ساخته امین پاک پرور نقد و بررسی شد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، سومین نشست آنلاین «سینما حقیقت» به همت انجمن علمی سینمای دانشگاه هنر پنجشنبه 27 آذرماه با موضوع «مستند دانشجویی و چالش ها» و با حضور آریان عطارپور تهیهکننده و امین پاکپرور کارگردان فیلم «میر و مار» برگزار شد.
بخش آغازین نشست با توضیحات آریان عطارپور و امین پاکپرور راجع به نحوۀ ساخت مستند «میر و مار» همراه بود.
عطارپور در پاسخ به پرسش مهداد حقیقی مجری نشست، و از دانشجویان سینما، در رابطه با آغاز ساخت مستند توضیح داد که «میر و مار» بخشی از یک سهگانه به نام «آب، نان، میوه» است که برای شبکه مستند سیما تولید شده. او افزود: پیشتولید پروژه را از زمستان 97 آغاز کردیم. شبکه مستند سفارش یک فیلم چهل و پنج دقیقهای را به ما داده بود، برای همین فیلم در دسته فیلمهای نیمهبلند میگنجد؛ وگرنه پژوهشهای ما میتوانست یک فیلم بلند را هم پوشش دهد.
امین پاکپرور دربارۀ این پروژه گفت: درست است که این کار سفارشی بود، اما آریان عطارپور دست مرا برای خلاقیتورزی باز گذاشت. به نظرم شانس با من همراه بود که در یک پروژه با بودجه مناسب و شرایط کاری خوب حضور پیدا کردم.
پاکپرور با توجه به دانشجو بودنش، درباره تجربهها و آموختههای دومین مستندش یعنی «میر و مار» این گونه گفت: از نظر من دانشجو در دو سال ابتدایی تحصیلش باید تجربه کسب کند. باید یکی یا دوتا از حرفه ها را انتخاب کند و در آن تجربه کسب کند و خودش را از حالت تازه کار بودن خارج کند. مثلا بنویسد، مستند بسازد، فیلمبرداری یا تدوین کند و غیره. وقتی سطح کارش را بالا ببرد راحتتر میتواند تهیهکننده و عوامل برای فیلمش پیدا کند. نکته مهم دیگر مهارت است. دانشجو نباید به همین پروژههای دانشجویی و جشنواره نهال بسنده کند. اینها صرفاً مقدمه است. برای حرفهای شدن باید فراتر از اینها کار کند.
کارگردان «میر و مار» راجع به نحوه پژوهش این مستند گفت: پروژه چندین مسئله داشت. ما برای هر کدام از این مسائل مثل بحران آب، تاریخ معاصر، اسطوره شناسی و... سراغ متخصص میرفتیم. یک سری پژوهش را انجام دادیم و یک سری داده داشتیم. حالا مسئلۀ مهم این بود که چگونه دادهها را با هم چفت و بست دهیم. ابتدا طرحمان را پیدا کردیم. سپس برای هر بخش کار به دنبال آرشیو رفتیم و برای بخش اسطورهای کار هم سراغ انیماتور رفتیم. ما طرح را مدام بازنویسی و چکشکاری میکردیم تا رابطهی خوبی بین بخشهای مختلف فیلم مثل اسطوره و آب یا نریشن و تصاویر برقرار شود. برای دستیابی به آرشیوها هم سراغ چند نهاد مهم مثل آرشیو مرکزی صدا و سیما، آرشیو فیلمخانهی ملی ایران، کتابخانهی مجلس و غیره رفتیم. عموم ارگانهایی که آرشیو و فیلم عکس دارند، سختگیر هستند؛ بنابراین اگر نهادی پشت فیلمساز نباشد، نمی تواند به راحتی به آرشیوها دسترسی پیدا کند. ما هم به پشتوانهی شبکهی مستند توانستیم به خیلی از این آرشیو ها دست پیدا کنیم. واقعا گاهی برای به دست آوردن این تصاویر آرشیوی و سر و کله زدنهای اداری یک پشتکار بسیار قوی لازم است.
در ادامه کارگردان و تهیهکننده «میر و مار» هر کدام راجع به چالشهای فیلم توضیح دادند که پاک پرور در این راستا گفت: چالشیترین قسمت پروژه برای من بخش انیمیشن کار بود. این که چگونه داستان اژدها را به مستند ارتباط بدهیم. در این فیلم ما پنج بخش انیمیشن یک دقیقهای داشتیم. من برای هر یک دقیقه انیمیشن، یک پاراگراف قصه مینوشتم و برای ساختش آن را به انیماتور میدادم.
عطارپور نیز در این راستا گفت: یکی از بزرگترین چالشهای هر مستند سازی مسالهی بودجه است. ما باید بین این که فیلمسازی کار و دغدغهی اصلیمان در زندگی باشد، و در عین حال شغلمان هم باشد و از طریق آن کسب درآمد کنیم، تعادلی به وجود آوریم؛ مسالهای که به ندرت اتفاق میافتد، به خصوص با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی ایران. اما اگر اختصاصاً راجع به «میر و مار» میپرسید. بزرگترین چالشمان، پیدا کردن آرشیوهایی بود که در فیلمهای پرشمار قبلیای که راجع به بحران آب ساخته شدهاند، به نمایش در نیامده باشد. تصاویری که در عین مرتبط بودن با فیلم، مخاطب را شگفتزده کنند.
تهیهکنندۀ «میر و مار» دربارۀ موسیقی فیلمش گفت: موسیقی در کلیت مستند ما فضاساز و مینیمالیستی است، اما وقتی به انیمیشنها میرسیم چشمگیرتر و کوبندهتر میشود. چون نیما پورکریمی، آهنگساز فیلم، در ساخت موسیقی الکترونیک و طراحی صدا تجربهی خوبی داشت، تصمیم گرفتیم هم آهنگسازی و هم صداگذاری را به او بسپریم.
پاکپرور درباره بخش اسطورهای مستندش بیان کرد: باید برای بخش اسطورهای کارمان چفت و بست دراماتیک ایجاد میکردیم. در واقع وجه اسطورهای کار باید تأثیرات کنشمند و واقعی بر روی فیلم بگذارد، نه صرفاً حرفهای خوشگل و استعارهگونه باشد. وگرنه کار بسیار لوس میشود و مخاطب فیلم را پس می زند.
عطاپور نیز درباره بودجه فیلم «میر و مار» بیان کرد: مهم است که قبل از شروع کار برآورد اولیه دقیقی از بودجهی پروژه داشته باشیم و قبل از شروع کار، بودجه را بین پیشتولید، تولید و پستولید تقسیم کنیم. اینگونه نباشد که بگوییم حالا برویم سراغ تولید، پول پستولید را خدا می رساند؛ چون معمولاً چنین اتفاقی نمیافتد و نمیتوان سرمایهی بیشتری برای مراحل پستولید فراهم کرد. البته بعضی وقتها هم به دلیل کمبود بودجه مجبور میشویم بخشی از کار را فدای بخشی دیگر کنیم.
همچنین در این نشست مسعود سفلایی مدیر گروه سینمای دانشگاه هنر گفت: برای آغاز فعالیت سینمایی افراد، سینمای مستند بسیار بهتر است. در سالهای اخیر مستند سازان جوان، سینمای مستند را بسیار ارتقاء دادهاند و بنده به آینده سینمای مستند کشور بسیار امیدوارم.
سلسله نشستهای «سینما حقیقت» به همت انجمن علمی سینما تا پایان جشنواره هر شب در ساعت 20:30 در اسکایپ برگزار میشود و علاقمندان میتوانند برای اطلاع از برنامه این نشستها به صفحه اینستاگرام یا تلگرام انجمن به آدرس @Anjomancinema مراجعه نمایند.
تجربههای مهرداد اسکویی در نزدیک شدن به شخصیتها/ تماشاگر باید کاشف باشد
مهرداد اسکویی چهره بین المللی سینمای مستند در مستر کلاسی با عنوان «تجربه های من در نزدیک شدن به شخصیت ها» تاکید کرد تماشاگر باید در اثر هنری عنصری برای کشف داشته باشد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، کارگاه مهرداد اسکویی مستندساز با عنوان «تجربههای من در نزدیک شدن به شخصیتها» ساعت 17:30 تا 19 جمعه 28 آذرماه و در چهارمین روز از چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در حال برگزاری است. این مستر کلاس از طریق اینستاگرام جشنواره پخش شد.
مهرداد اسکویی در این برنامه گفت: اینکه کاراکتر مستندهایی در جهان ماندگار میشوند به خاطر عمق و لایههای بسیار آنهاست. پس باید بتوانیم لایههای مختلفی از شخصیت مورد نظر را نشان دهیم که برای این کار نیاز است بتوانید با کاراکتر ارتباط نزدیکی برقرار کنید.
وی در ادامه بیان کرد: کارگردان باید در تمام فیلم با شخصیتهایش ارتباط پایسته و پیوستهای داشته باشد. چون در غیر این صورت فیلم فراتر از موضوع مطرح شده نمیرود. اگر تماشاگر از فیلم شما کشفی نداشته باشد ما اثرهنری نداریم. ما نمیتوانیم بگوییم فیلم این را میخواست بگوید. چون ارتباط ما با فیلم قطع شده است.
این مستندساز ادامه داد: در حاشیه ساخت یکی از فیلمهایم چند نفری را دیدم که آمده بودند تا فیلم بسازند. ظاهر این افراد را به خاطر دارم. در ظاهر و لباسشان تفاوتهای بسیاری با مردم آن منطقه وجود داشت و همین موضوع سبب شده بود که مردم در روستا همه نظارهگر آنها باشند. این فیلم ساخته نمیشود. چون آنها به سوژهای برای تماشا در آن منطقه تبدیل شدند.
پوشش گسترده چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در تلویزیون
شبکههای سراسری تلویزیون، برنامههایی را برای معرفی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در نظر گرفتهاند.
به گزارش خبرآنلاین، برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت»، فرصتی ایجاد کرده تا با دوری از تمرکز گرایی همه علاقهمندان در نقاط مختلف ایران بتوانند برنامههای جشنواره را دنبال کنند. علاوه بر پلتفرمهای آنلاین که با پخش مستندها و برنامههای متعدد به این رویداد میپردازند، شبکههای سراسری تلویزیون نیز برنامههایی را برای معرفی مستندهای چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در نظر گرفتهاند.
شبکه یک، پوشش هر روزه رویدادهای جشنواره «سینما حقیقت»
شبکه یک سیما، ویژه برنامهای را برای چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در نظر گرفته که در روزهای برگزاری جشنواره هر شب ساعت ۰۰:۳۰ بامداد به پوشش برنامههای این رویداد سینمایی میپردازد. مهدی فرودگاهی تهیهکننده این ویژه برنامه است که با پخش آیتمهایی نریشن محور روی آنتن میرود.
گفتگو با مستندسازان، پخش آیتمهای روز و پوشش برنامههای مختلف جشنواره از جمله رویدادهای این ویژه برنامه به شمار میآید که به مدت ۱۵ دقیقه برای علاقمندان سینمای مستند پخش میشود.
شبکه دو، تلاش برای ارائه تصویری روشن از جشنواره «سینما حقیقت»
شبکه دو سیما، ویژه برنامهای را برای چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در نظر گرفته که در روزهای برگزاری جشنواره هر روز ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴ به پوشش برنامههای این رویداد سینمایی میپردازد. اجرای این برنامه برعهده الهام عادلی و تهیهکننده آن یوسف بچاری است.
یوسف بچاری درباره نحوه پوشش جشنواره «سینما حقیقت» توسط این ویژه برنامه توضیح داد: «در این ویژهبرنامه به معرفی بخشهای مختلف جشنواره پرداخته و سعی میکنیم تصویر روشنی از جشنواره مستند برای مخاطب عام ارائه دهیم. انعکاس اخبار جشنواره، بزرگداشت و نکوداشتها و برنامه روزانه این رویداد سینمایی با درنظر گرفتن مخاطب اصلی شبکه دوم سیما که خانواده است، در دستور کار ما قرار دارد.»
وی اضافه کرد: «با برگزاری برخط در این دوره مخاطبان جشنواره بیشتر شده و حتی دور افتادهترین نقاط کشور به این جشنواره دسترسی دارند. به علاوه همکاری مستندسازان در ارائه محتوا در پلتفرمها اتفاق خوبی است. وسعت سینمای مستند از کاخ جشنواره و محدود شدن به عدهای بهخصوص، گستردهتر شده است.»
شبکه چهار، گفتوگوهای موضوعی رامتین شهبازی با مستندسازان
شبکه چهار سیما، ویژه برنامهای را برای چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در نظر گرفته که هرشب ساعت ۲۲ به پوشش برنامههای این رویداد سینمایی میپردازد. اجرای این برنامه برعهده رامتین شهبازی و تهیهکننده آن حمیدرضا توسلی است.
حمیدرضا توسلی درباره این ویژه برنامه این طور توضیح میدهد: «شبکه چهار امسال نیز مانند هرسال به پوشش اتفاق ها و رویدادهای جشنواره میپردازد. امسال ما ازدحام جمعیت را به دلیل شرایط کرونا نداریم و از کارگردانهای آثار به طور جداگانه دعوت میکنیم تا در استودیوی برنامه گفتوگو کنیم.»
وی همچنین درخصوص نحوه پوشش بخشهای مختلف جشنواره توسط این برنامه افزود: «تا جایی که بتوانیم تمام بخشها را در قالب گفتوگو و کارهای گرافیکی پوشش میدهیم. همچنین روزانه از سامانههای برخط گزارش میگیریم تا مخاطبان ترغیب به تماشای فیلمها شوند.»
این تهیهکننده در ادامه بیان کرد: «محور گفتوگوها موضوعی بوده و تمرکز روی فیلم خاصی نیست. بلکه روی موضوعات متمرکز میشویم. مثلا یکی از موضوعات مستند سیاسی است و با توجه به اینکه مجری برنامه رامتین شهبازی، مدیر گروه سینمای دانشگاه سوره و از منتقدان است، نگاه تحلیلیتری در مورد مسائل داریم.»
شبکه مستند، نگاه تخصصی به رویدادهای جشنواره «سینما حقیقت»
شبکه مستند نیز ویژه برنامهای را برای چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در نظر گرفته که در روزهای برگزاری جشنواره هر روز ساعت ۱۹ به پوشش برنامههای این رویداد سینمایی میپردازد. اجرای این برنامه برعهده علی صوتی و تهیهکننده آن سعید رسولی است.
این برنامه با پرداختن به تمام اتفاق های چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» تلاش دارد تا به صورت تخصصیتر به معرفی این رویداد سینمایی بپردازد.
شبکه افق، برگزیدگان بخش شهید آوینی روی آنتن
شبکه افق نیز ویژه برنامهای را برای چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در نظر گرفته که در روزهای برگزاری جشنواره هر روز ساعت ۱۸:۳۰ به پوشش برنامههای این رویداد سینمایی میپردازد. اجرای این برنامه که با عنوان «ره آوین» معرفی شده است، برعهده محمدرضا عباسیان و تهیهکننده آن روحالله رحیمی است.
روحالله رحیمی درباره نحوه پوشش رسانهای از جشنواره «سینما حقیقت» توسط این برنامه توضیح داد: «این برنامه به کارهای برگزیده در بخش شهید آوینی جشنواره میپردازد. به صورتی که از ۳۰ اثر پذیرفته شده در این بخش، ۱۵کارگردان در شش قسمت و طی شش روز مهمان «ره آوین» هستند. در هر بخش جدا از گفتوگو با مهمانها بخشی از مستند آنها نیز پخش میشود. گفتوگو با کارگردانها در مورد فیلم آنها است.»
وی افزود: «البته در این برنامه نگاهی هم به مستند بحران داریم. زیرا آثاری که در بخش جایزه شهید آوینی جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارند، بیشتر حول محور موضوع بحران ساخته شدهاند. بخشی از بحران در حوزه جنگ و بخشی هم به بلایای طبیعی و اتفاقاتی که در منطقه رخ میدهد میپردازد.»