دسته بندی:
۱۳۹۹/۱۱/۱۰ / ۲۳:۴۸
اشتراک گذاری پرینت

آثار مستند فیلمسازان چهارمحال و بختیاری به جشنواره آمریکا راه یافت

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایران اعلام کرد، فیلم"فرزندان خونیار" به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی پس از حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران و دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین تدوین به عنوان یکی از نامزدهای جشنواره بیگ اسکای آمریکا شد.

به گزارش  ایرنا به نقل از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جشنواره Big Sky یکی از مهمترین رویدادهای فیلم مستند جهان است که مورد تایید آکادمی اسکار است و بهترین فیلم کوتاه این جشنواره، واجد شرایط رقابت در بخش اسکار کوتاه سال بعد خواهد شد.

طبق اعلام قبلی، هجدهمین دوره جشنواره «بیگ اسکای» از ۱۹ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ در ایالت مونتانای آمریکا برگزار خواهد شد که تا این زمان، برگزاری آنلاین در دستور کار مسئولان جشنواره قرار گرفته است.

عضو انجمن کارگردانان مستند ایران، درباره مستند فیلم "فرزندان خونیار" گفت: این مستند ۳۰ دقیقه‌ای روایت زندگی ۲خواهر و ۲ برادر در یکی از روستاهای شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری است که با بیش از ۷۰ سال سن، هنوز ازدواج نکرده‌اند.

آرمان قلی‌پور دشتکی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مستند علاوه بر پرداختن به نظریات و دیدگاه‌های ساکنان این روستا، زندگی این چهار خواهر و برادری که در انزوا به زندگی خود ادامه می‌دهند و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، را به تصویر کشیده است.

وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از سوژه‌یابی مستندسازان به تحقیق و پژوهش مربوط می‌شود، افزود: در زمان تحقیق و پژوهش میدانی و تکمیل یک مستند، یکی از اهالی روستا این خانواده را معرفی کرد که پس از دیدار با آن‌ها، ساخت مستند حدود سه سال به طول انجامید.

به گفته وی، بیش از یک سال زمان صرف رفت و آمد با آشنایی این خانواده شد تا اعتمادسازی لازم شکل بگیرد و پس از آن برای ضبط و ثبت مستند اقدام شد.

این کارگردان با اشاره به حضور مستند "فرزندان خونیار" در بخش فیلم کوتاه جشنواره سینما حقیقت در سال گذشته، گفت: این مستند در بخش بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم کوتاه تهران نامزد شد و در نهایت موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی و بهترین تدوین شد.

به گفته وی، فیلم مستند فرزندان خونیار، نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره "بیگ اسکای" آمریکا خواهد داشت.

او در ادامه بیان کرد: فیلم مستند با معرفی فرهنگ، هنر، عقاید و حتی مناطق گردشگری یک منطقه، می‌تواند منجر به پیشرفت، تغییر نگرش افراد جامعه، فرهنگ و ذائقه مردم شود، از این رو لازم است مسئولان از مستندسازان حمایت بیشتری کنند، به آن‌ها اعتماد کنند و سرمایه لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

رییس انجمن سینمای جوانان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: امسال یکهزار و ۵۸۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از این تعداد، سه اثر از این استان در جشنواره شرکت کردند.

ناصر قائدی افزود: ۲ مستند "فرزندان خونیار" به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی و فیلم "برف می‌نامد" به کارگردانی مرجان خسروی ، نامزد دریافت جایزه جشنواره بیگ اسکای آمریکا شدند.

لینک کوتاه
آثار مستند فیلمسازان چهارمحال و بختیاری به جشنواره... https://cinemaorg.ir/n/576fb400
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر