دسته بندی:
۱۳۹۹/۱۱/۲۲ / ۲۲:۳۲
اشتراک گذاری پرینت

رشد فنی سینمای ایران با داوری‌های تخصصی

«حمیدرضا مدقق» کارشناس رسانه و منتقد سینما در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر، درباره ارتباط جشنواره فیلم فجر، کیفیت فنی آثار و صنعتی شدن سینما گفت: جشنواره فیلم فجر می‌تواند با معرفی آثاری که به لحاظ فنی یعنی به لحاظ تدوین، آهنگسازی، فیلم‌برداری، چهره‌پردازی، طراحی لباس و مواردی که در حوزه مسائل فنی سینما قرار می‌گیرند، به نوعی الگو سازی کند.

او گفت: نه فقط جشنواره فجر که هر جشنواره دیگری هم می‌تواند به این شکل عمل کند که آثار را از نظر پیشرفت در زمینه‌های فنی مثل جلوه‌های ویژه بصری یا جلوه‌های ویژه میدانی (که در این زمینه‌ها برتر هستند) معرفی کند و علاقه‌مندان و سایر دست‌اندرکاران سینما این آثار را ببینند و قیاس کنند که برای مثال این اثر در برابر آثار هم‌تراز یا مشابه خودش یا آثار دیگری که در آن سال ساخته شده چه برتری ویژه‌ای داشته است و... اما تحلیل درباره مسئله صنعتی شدن سینما، مسئله دیگری است و باید گفت هیچ جشنواره ای در هیچ جای دنیا سینما را صنعتی نمی‌کند.

این منتقد سینما در ادامه گفت: جشنواره‌ها هیچ ارتباطی به صنعتی شدن سینما ندارند. صنعتی شدن سینما یعنی آن اتفاقی که در هالیوود و بالیوود می‌افتد. صنعتی شدن یعنی ما مثل آ‌ن‌ها استودیوی فیلمسازی و کمپانی‌های بزرگی داشته باشیم که به تولید فیلم بپردازند. برای صنعتی شدن به یک استودیو مثل استودیوی چینه چیتا در ایتالیا نیاز داریم که فضایی برای تولید فیلم به شکل مداوم به وجود بیاورد. کمپانی‌ها خودشان در راس و مستقیم تصمیم بگیرند و بر اساس نیاز مخاطب، مخاطب سنجی، درآمدها، سود و زیان‌ و... به این چشم‌انداز برسند که چه فیلمی را تولید کنند و چه فیلمی را تولید نکنند.

مدقق افزود: این یک چرخه بزرگ اقتصادی دارد که معمولا مستقل از دولت‌ها است و خودش بر اساس سود و زیان نیاز بازار عمل می‌کند اما هیچ ارتباطی به جشنواره‌ها ندارد. جشنواره‌ها پدیده‌های جدای سینمایی هستند و صنعتی شدن سینما پدیده دیگری است.

او با اشاره به برپایی فستیوال‌های معتبر دنیا گفت: سال‌های سال است که در شهر کن فرانسه، جشنواره فیلم کن برگزار می‌شود که یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم دنیا است؛ اما ما مفهومی به نام صنعت سینمای فرانسه نداریم. ما در نهایت اگر چیزی داریم اسمش سینمای ملی فرانسه است، نه صنعت سینمای فرانسه. به همین ترتیب مثلا صنعت سینمای ایتالیا یا صنعت سینمای آلمان نداریم چرا که صنعتی بودن مفهوم دیگری است.

مدقق درباره تأثیر داوری‌های تخصصی جشنواره و ارزیابی بخش های مختلف در رشد فنی صنعت سینما گفت: داوری‌های تخصصی می‌تواند به رشد فنی سینمای ایران کمک کند و زمینه‌ای را برای ارزیابی علاقه‌مندان، مخاطبان، منتقدان، اهالی سینما و دست‌اندرکاران فنی سینما فراهم بیاورد که اهالی سینما کار خودشان را با کارهای دیگران مقایسه کنند و به نوعی الگوسازی شود. این شکلی است که در همه جشنواره ها اتفاق می‌افتد. یعنی نوعی تشویق کردن، ایجاد رقابت کردن و اهدای جایزه و این تأثیری است که هر جشنواره‌ای می‌تواند داشته باشد... 


لینک کوتاه
رشد فنی سینمای ایران با داوری‌های تخصصی https://cinemaorg.ir/n/d9b33847
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر