دسته بندی:
۱۴۰۰/۲/۲۲ / ۱۳:۰۷
اشتراک گذاری پرینت

قصه زندگی نقاش فنلاندی روی پرده جشنواره جهانی فجر

فیلم سینمایی «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «هلن» پنجمین ساخته بلند سینمایی آنتی یوکینن کارگردان فنلاندی است.

یوکینن در سال ۲۰۱۱، نخستین فیلم خود با عنوان «مقیم» را در آمریکا ساخت. نخستین فیلم فنلاندی او اما «پاک‌سازی» نام داشت که در گیشه فوق‌العاده موفق بود و در مقام نماینده کشور فنلاند به آکادمی اسکار معرفی شد. فیلم «قابله» از این فیلمساز در سال ۲۰۱۵ در جشنواره فیلم شانگهای جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد و فیلم بعدی او به نام «گل‌های شیطان»، در سال ۲۰۱۶ جایزه بهترین کارگردانی را در همین جشنواره به دست آورد.

«هلن»، آخرین ساخته یوکینن، براساس کتابی با همین عنوان نوشته راکل لیه هو است که بخشی از زندگی هلن شرفبک، نقاش مشهور فنلاندی را در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ تصویر می‌کند. هلن که در آن سال‌ها به دور از هلسینکی به طبیعت پناه برده بود، با یکی از ستایندگان آثارش آشنا می‌شود و علاقه‌ای که بین آن دو شکل می‌گیرد، بر آثار نقاش تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

یوکینن در این اثر، به مانند آثاری همچون «آقای ترنر» ساخته مایک لی، «بسکوویات» ساخته جولین اشنبل و «درس آلمانی» ساخته کریستیان اشماخوف، به بیانی دیداری روی آورده که به کمک تصاویری از خلال پرده‌های نقاشی، زندگی نقاش را روایت می‌کند و در این راه، با اتکاء به فیلمبرداری درخشان رونو رونکاینن، تصاویری بی‌بدیل خلق کرده است.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

لینک کوتاه
قصه زندگی نقاش فنلاندی روی پرده جشنواره جهانی فجر https://cinemaorg.ir/n/9c6088e3
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر