آخرین اخبار از سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر/1
در کارگاه تجربههای فیلمنامه مطرح شد؛ داستانها چیزی بیش از تجربههای زیسته برای ما فراهم میکنند
مهران کاشانی، فیلمنامهنویس در کارگاه آموزشی خود در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: داستانها ما را میخندانند و میگریانند، وسوسه میکنند و چیزی بیشتر از تجربههای زیسته را برای ما فراهم میکنند.
به گزارش ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مهران کاشانی فیلمنامهنویس سینما که در کارگاه آموزشی «تجربههای فیلمنامهای؛ تفاوت داستان با واقعیت» که شب گذشته چهارشنبه ۵ خرداد بهصورت مجازی برگزار شد، درباره دلایل میل فطری انسانها به دنبال کردن قصهها بیان کرد: این سؤال در فرهنگ ریشه دارد و داستانگویی فرآیندی متکی بر خیال است.
داستانها شبیه زندگی و حامل معنا هستند و عدهای به این دلیل داستان را دوست دارند. در سادهترین حالت نیز عدهای گرایششان به داستان، به دلیل مفرح بودن آن است و هر دو گروه نیز درست میگویند. به نظر من، اما معنا در علاقه ما به داستان دخیل است زیرا تفریح را بی واسطه حس میکنیم.
وی افزود: داستانها تجاربی از زندگی را به ما میدهند که در زندگی واقعی، فرصت تجربه آن را پیدا نمیکنیم. داستان تجربهای نیابتی و کمهزینه است. نماینده ما در فیلم به جای ما تجربه میکند و ما این فرآیند را همذاتپنداری مینامیم. داستانها ما را میخندانند و میگریانند، وسوسه میکنند و چیزی بیشتر از تجربههای زیسته را برای ما فراهم میکنند.
کاشانی ادامه داد: تأثیر فیلم، عاطفی است و این نقطه تمایز آن با متن و ادبیات است. اگر یک متن از یک نویسنده بخوانید اما فیلمی ببینید که همان گزاره را بیان و اثبات میکند، بر شما تأثیر ماندگارتری دارد. ما چندان با اعتقاداتمان زندگی نمیکنیم، بلکه با عواطف خود زندگی میکنیم. عواطف و هر آنچه به آن مربوط است گویی منطق ما را دور میزند و بر ما رسوخ می کند و این تعریف هنر است.
اهمیت چطور گفتن در سینما
وی گفت: در سینما علاوهبر چه چیز گفتن، چطور گفتن هم مهم است. بنابراین اگر من نتوانم بر عواطف مخاطب خود بهعنوان فیلمساز تأثیر بگذارم، معتقدم که هنر بهعنوان وسیله ارتباط عاطفی با مخاطب تأثیر خود را نگذاشته است.
کاشانی درباره شکاف میان واقعیت و داستان بیان کرد: در سینما شخصیت باید دست به کنش بزند. درام به چیزی نیاز دارد که شاید در زندگی واقعی لزوما نباشد، همچنین به موانعی برای شخصیت نیاز دارد. در اینجا یک تقسیمبندی موجود است. در فیلمنامهنویسی یا ادبیات داستانی شاه پیرنگ، خرده پیرنگ، بدون پیرنگ و ضد پیرنگ وجود دارد. دامنه تغییر شخصیت اصلی فیلمنامه هرچقدر بیشتر باشد با شاه پیرنگ مواجه هستیم. اگر کمتر باشد، خرده پیرنگ و اگر تغییری در کار نباشد بدون پیرنگ است. شاه پیرنگها شاید بیش از ۸۰ درصد آثار سینمایی را تشکیل میدهند. شخصیت به دنبال مواجهه با موانع به هدف خود نمیرسد و تغییراتی میکند. شاه پیرنگ به آرزوهای ما نزدیکتر است اما خرده پیرنگها شبیه زندگی خودمان و واقعیتر هستند. اما فیلمهای بدون پیرنگ، ما را به تأمل در هستی دعوت میکنند و جلب توجه کردنشان سختتر میشود.
در ادامه، سحر عصر آزاد در بخش دیگری از این کارگاه بیان کرد که گاهی برخی از نویسندگان درگیر قواعد پیرنگ با هدف فروش در گیشه میشوند و نظر کاشانی را در اینباره پرسید. کاشانی در پاسخ گفت: این حرف واقعی است اما پیرنگها نوعی هستیشناسی ارائه میدهند. اما بهترین داستان هر فرد، این است که به خودش وفادار بماند. واقعیت این است که اگر فکر کنیم تغییرات ما چندان عجیب نیستند، بنابراین به خرده پیرنگ نزدیکتر میشویم. اما در همین حال هم میتوان شاه پیرنگ نوشت اما بوی اغراق میدهد.
وی با اشاره به یکی از ویژگیهای آثار فیلمسازان شاخص توضیح داد: اصیلترین حالت این است که فیلمسازان شاخص، رنگ فیلمهایشان متفاوت است. میتوان فهمید که فلان اثر به رنگ جان فورد، فلینی و . . . است.
ادبیات، پویایی را از مخاطب میطلبد و سینما، انفعال را
سحر عصرآزاد منتقد و کارشناس این کارگاه نیز در ادامه، مبحثی مبنی بر اینکه هر حسی مدیوم خاص خود را دارد، مطرح کرد و مهران کاشانی در اینباره بیان کرد: برای خود من سالها طول کشید تا بدانم چه چیزی ادبیات و چه چیزی سینما است. هنوز هم نمیتوانم ادعا کنم که بر آن مسلط هستم اما دست کم تفکیک آن برایم راحتتر است. ادبیات مطالعه و فعالیت پویا میطلبد اما مشاهده کردن، فعالیت انفعالی است. ادبیات راوی دارد؛ اگرچه سینما نیز نقطه دید دارد، اما راوی در ادبیات، برای مخاطب واقعه و کنش را توضیح میدهد اما در سینما باید دید و فهمید و ذهنیت و احساس و اندیشه شخصیت را ادراک کرد.
عصر آزاد با اشاره به سلطهجویی در سالن تاریک سینما و حاکمیت بر حواس تماشاگر و از سویی دیگر، امکان ترک کردن سالن توسط تماشاگر بر اهمیت فیلمنامه خوب؛ در اصطلاح، قلاب انداختن تاکید کرد.
مهران کاشانی نیز در اینباره توضیح داد: فیلمنامهنویس، جهانی را خلق میکند که بازیگر، فیلمبردار و سایر عوامل همه به آن مراجعه میکنند.
وی در پایان گفت: فیلمنامهنویسی لزوما فن نیست بلکه دانشی میانرشتهای است و باید از همه رشتهها، بهنوعی سررشته داشت.
روزانه سه کارگاه مجازی در خلال جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار میشود که از طریق اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره بهصورت رایگان برای علاقهمندان قابل مشاهده است. شادمهر راستین، مدیر بخش کارگاهها است و سحر عصرآزاد بهعنوان کارشناس در این بخش حضور دارد. سانس پخش این فیلمها ۲۰:۳۰، ۲۲ و ۲۳:۳۰ است.
همچنین هر روز فیلم دو کارگاه اول در نخستین سانس سالن شماره ۲ پردیس چارسو اکران میشود که برای تماشای آن باید از سایت سینما تیکت بلیت تهیه شود.
«گیجگاه» به جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شد
فیلم سینمایی «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی به بخش فیلمهای ژانر معاصر جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شد.
به گزارش ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «گیجگاه» ساخته عادل تبریزی به بخش فیلمهای ژانر معاصر سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شد و از امروز پنجشنبه ۶ خرداد ماه در جدول اکران سینماهای نمایشدهنده آثار جشنواره قرار گرفت.
جمشید هاشمپور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی و فرهاد آئیش بازیگران اصلی این فیلم هستند و میرولیالله مدنی تهیهکنندگی «گیجگاه» را برعهده دارد.
«گیجگاه» پیش از این در سیونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول و بهترین تدوین شد.
«واپسین و نخستین انسانها» در مسیر جشنواره جهانی فیلم فجر
مستند «واپسین و نخستین انسانها» به کارگردانی یوهان یوهانسن از ایسلند در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در میآید.
به گزارش ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مستند «واپسین و نخستین انسانها» بهعنوان اولین و تنها مستند بلند کارنامه یوهان یوهانسن آهنگساز فقید و شهیر ایسلندی، در بخش مستند زیر ذرهبین سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده میرود.
یوهانسن که نامزدی جوایز معتبری چون اسکار، گلدن گلوب و گرمی را در کارنامه خود دارد، در حوزه موسیقی فیلم برای آثاری مانند «نظریه هم چیز»، «تازه وارد»، «زندانیها» و «چیکاریو» قطعاتی درخشان و فراموش نشدنی خلق کرده است.
«واپسین و نخستین انسانها» برای نخستین بار چند ماه پس از درگذشت کارگردانش در هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.
این فیلم اقتباسی است از کتابی با همین عنوان نوشته الاف استاپلتون که در سال ۱۹۳۰ نوشته شده بود. از نقاط قوت فیلم می توان به فیلمبرداری سیاه و سفید شانزده میلیمتری و گویندگی تیلدا سوئینتون در مقام راوی اشاره کرد.
دبرا یانگ منتقدهالیوود ریپورتر درباره این فیلم نوشته است: «فیلمبرداری اشتورلا برانت گرولن با جسارت اشکالی هندسی از بتون را در برابر آسمانی به رنگ خاکستری روشن برش میزند و بُعدی بعید و به تقریب معنوی به آن میبخشد. شنیدن انگلیسی عمیق، سلیس و با آرامش تیلدا سوئینتون لذتی واقعی است. خرد آیندهبین او مردم زمانه ما را مخاطب قرار میدهد و اذهان گذشته را که میتوانند به سمت حقایق بزرگ هدایت شوند و جریان تاریخ را تغییر دهند. او به ما یادآور میشود که انسانها در طول حیات کیهان تنها جسم محسوب شده اند و ما بهتر است با این تامل فلسفی در شبی خوش غرقه شویم که شگرفاند ستارگان و بشریت محلی از اعراب ندارد در نگاهشان.»
شرحی بر آنچه در اولین روز جشنواره گذشت؛دومین بولتن چندرسانهای جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
دومین بولتن چند رسانهای سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به سردبیری سمیه علیپور با عکسی از کیانوش عیاری نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما روی جلد آن و مطالب خواندنی دیگر منتشر شد.
به گزارش ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، شماره دوم بولتن چند رسانهای سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد.
این شماره از بولتن با عکس روی جلدی از کیانوش عیاری فیلمساز شاخص سینمای ایران در کنار پوستر فیلم «آن سوی آتش» به بهانه رونمایی از نسخه ترمیمشده این فیلم در اولین روز جشنواره منتشر شده است.
دیگر مطالب این شماره شامل آخرین اخبار و گزارشهای روز اول جشنواره، جزئیات ثبت رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست جشنوارههای جهانی فیاپف، گزارش تصویری از حضور و استقبال هنرمندان و سینمادوستان در کاخ جشنواره، گفتگو با سینماگران و شرحی از کارگاههای آموزشی و مسترکلاسها و… به دو زبان فارسی و انگلیسی است.
بولتن چندرسانهای جشنواره سیوهشتم که به صورت روزانه منتشر میشود، از طریق بسترهای مجازی ارتباط با جشنواره در دسترس مخاطبان قرار میگیرد.
شماره دوم بولتن چند رسانهای جشنواره سیوهشتم را در لینک زیر دریافت کنید.
https://www.fajriff.com/fa/bulletin/FajrDaily02/
فیلمهای روز دوم سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
در دومین روز از اکران فیلمهای حاضر در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سینماهای پردیس چارسو، آزادی و کانون، در ۳۴ سانس، میزبان مخاطبان جشنواره خواهند بود.
به گزارش ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، اکران فیلمهای حاضر در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از صبح دیروز چهارشنبه ۵ خرداد در سه سینمای چارسو، آزادی و کانون آغاز شده است.
علاقهمندان بر اساس ظرفیتهای تعیینشده میتوانند بلیتهای جشنواره را به صورت اینترنتی از سایت سینماتیکت تهیه کنند.
امروز پنجشنبه ۶ خرداد و همزمان با دومین روز جشنواره سیوهشتم میتوانید به تماشای این فیلمها بنشینید:
* برنامه اکران پردیس سینمایی چارسو
سالن شماره یک؛ فیلم سینمایی «پس از مرگ» ساخته پیتر برگندی از مجارستان (جشنواره جشنوارهها / سانس۱۳:۲۰)/ مستند «شهامت» به کارگردانی آلیاکسی پالویان از آلمان (مستند زیر ذرهبین/ سانس ۱۵:۳۰)/ نسخه مرمتشده فیلم سینمایی «سرنوشت یک انسان» اثر سرگی باندارچوک از اتحاد جماهیر شوروی (کلاسیکهای مرمتشده/ سانس ۱۷:۲۰)/ فیلم سینمایی «گیسوم» از نوید بهتویی از ایران (سینمای سعادت/ ۱۹:۳۰).
سالن شماره دو؛ فیلم سینمایی «پدر» به کارگردانی مشترک کریستینا گروزوا و پیتر والچانف از بلغارستان (نمایشهای ویژه/ سانس۱۷:۵۰)/ فیلم سینمایی «صد سال به این سالها» ساخته کارلوس اندرس مورلی از آلمان (جشنواره جشنوارهها/ سانس ۱۹:۴۰)
سالن شماره سه؛ فیلم سینمایی «خداحافظ اتحاد جماهیر» اثر لاری راندا از استونی (فیلمهای ژانر معاصر/ سانس ۱۴:۱۰)/ فیلم سینمایی «برادرم نادعلی» به کارگردانی علی تکروستا از ایران (شاخههای زیتون/ سانس ۱۶)/ فیلم سینمایی «رخسار کودکان» ساخته ژاک فدر از سوئیس و فرانسه (کلاسیکهای مرمتشده/ سانس ۱۷:۴۰)/ مستند «زمزمههای گمشده در دوردست» اثر منصور فروزش از ایران (مستند زیر ذرهبین / سانس ۲۰).
سالن شماره چهار؛ فیلم سینمایی «خاطرات محاصره» به کارگردانی آندره زایتسف از روسیه (جشنواره جشنوارهها/ سانس ۱۲:۴۰)/ فیلم سینمایی «بنبست» ساخته وینکو میدرندورفر از اسلوونی (سینمای سعادت/ سانس ۱۵)/ فیلم سینمایی «ارنا در جنگ» به کارگردانی هنریک روبن گینز از دانمارک (سینمای دانمارک/ سانس ۱۷)/ مستند «شنا تا به آنجا که آبی شود دریا» از جیا ژانگ که از چین (مستند زیر ذرهبین / سانس ۱۹:۱۰).
سالن شماره پنج؛ فیلم سینمایی «در کنار دریا» ساخته آکیو فوجیمیتو از ژاپن (جلوهگاه شرق/ سانس ۱۱:۳۰)/ مستند «استعداد» به کارگردانی جولیانو فراتینی از ایتالیا (مستند زیر ذرهبین/ سانس ۱۳:۲۰)/ فیلم سینمایی «یک جای معمولی» ساخته اوبرتو پازولینی از بریتانیا، ایتالیا و رومانی (جشنواره جشنوارهها/ سانس ۱۵:۱۰)/ فیلم سینمایی «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» از رومن بالایان از اوکراین (سینمای سعادت/ سانس ۱۷:۱۰)/ فیلم سینمایی «شیفت» ساخته استفان کمانداروف از بلغارستان (فیلمهای ژانر معاصر/ سانس ۱۹).
سالن شماره شش؛ فیلم سینمایی «دویست متر» ساخته امین نایفه از اردن (جلوهگاه شرق/ سانس ۱۳:۱۰)/ نسخه بازسازی شده فیلم سینمایی «کودکی ایوان» به کارگردانی آندری تارکوفسکی از اتحاد جماهیر شوروی (کلاسیکهای مرمتشده/ سانس ۱۵:۱۰)/ فیلم سینمایی «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی از ایران (جشنواره جشنوارهها/ سانس ۱۷)/ فیلم سینمایی «هلن» اثر آنتی یوکینن از فنلاند (سینمای سعادت/ سانس ۱۹)
سالن شماره هفت؛ فیلم سینمایی «هیولا» به کارگردانی تام سالیوان از ایرلند (نمایشهای ویژه/ سانس ۱۱)/ باکس فیلمکوتاه شماره دو (سینمای سعادت/ سانس ۱۹:۴۰).
* برنامه اکران سینما آزادی
سالن شماره یک؛ فیلم سینمایی «آخرالزمان» به کارگردانی یوناس کاروپ یورک از دانمارک (سینمای دانمارک/ سانس ۱۳:۳۰)/ فیلم «اگر باد بایستد» ساخته نورا مارتیروسیان از ارمنستان (سینمای سعادت/ سانس ۱۵:۵۰)/ فیلم سینمایی «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینیوند از ایران (جلوهگاه شرق/ سانس ۱۷:۵۰)/ فیلم «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» ساخته حبیب احمدزاده از ایران (جلوهگاه شرق/ سانس ۱۹:۳۰).
سالن شماره دو؛ باکس فیلم کوتاه شماره دو (جلوهگاه شرق/ سانس ۱۶:۲۰)/ مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان از ایران (مستند زیر ذرهبین/ سانس ۱۷:۵۰)/ فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی کلود گورتا محصول سوئیس (کلاسیکهای مرمتشده/ سانس ۱۹:۳۰).
* برنامه اکران سینما کانون
سالن روباز: فیلم سینمایی «سگها دیشب نخوابیدند» به کارگردانی رامین رسولی از افغانستان (جلوهگاه شرق/ سانس ۱۷:۳۰)/ فیلم سینمایی «هرگز گریه نمیکنم» ساخته پیوتر دومالفسکی محصول مشترک لهستان و ایرلند (جشنواره جشنوارهها / سانس ۱۹:۲۰)
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.