دسته بندی:
۱۴۰۰/۳/۸ / ۱۲:۳۵
اشتراک گذاری پرینت

دبیر جشنواره جهانی فجر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

نمایش فیلم‌های محور مقاومت در بخش شاخه‌های زیتون/ آمار کمی و کیفی جشنواره همانند سال‌های قبل است

دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره پیامد‌های ثبت جشنواره در فیاپف و آمار کمی و کیفی جشنواره امسال صحبت کرد.

محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره برگزاری این رویداد در شرایط کرونایی امسال به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال گذشته جشنواره جهانی برگزار نشد، امسال شاید پاندمی تغییر نکرده باشد، اما تجارب جدیدی در نحوه برگزاری جشنواره‌ها به دست آمده است. در ابتدا به این فکر کردیم که چطور می‌توان بخش‌هایی از جشنواره را مجازی و بخش‌هایی را هم با کمترین خطرپذیری به صورت حضوری برگزار کنیم.

وی افزود: یک بخش مهم از جشنواره با عنوان بازار فیلم به فضای مجازی منتقل شد. همچنین بخشی از کارگاه‌ها در بستر مجازی شکل گرفتند، اما نمایش فیلم‌ها برای اولین بار در سایر کشور‌ها هم به پلتفرم مجازی منتقل نمی‌شوند، زیرا تاکنون هیچ پلتفرم مطمئنی نه تنها در کشور ما بلکه در کشور‌های دیگر هم وجود ندارد. به هرحال تلاش کردیم که جشنواره برگزار شود، زیرا این جشنواره در تقویم جهانی ثبت شده است و جزء ۱۵ جشنواره برتر دنیا قرار گرفته است.

دبیر جشنواره درباره پیامد‌های ثبت جشنواره فجر در فهرست فیاپف بیان کرد: در طول سال حدود ۱۰ هزار جشنواره در اقصی نقاط دنیا برگزار می‌شود که در تعدادی از آن‌ها سینمای ایران حضور مداوم دارد. ما جشنواره جهانی را به عنوان جشنواره‌های الف می‌شناسیم. وقتی یک جشنواره وارد این فهرست می‌شود یک بیوگرافی قوی برای فیلم‌های حاضر در آن شکل می‌گیرد. سه سال مدیر بخش جشنواره‌های فیاپف به ایران می‌آمد و این جشنواره را رصد میکرد، خوشبختانه در همه بخش‌ها نمره قابل قبول گرفتیم.

وی ادامه داد: به شکل طبیعی وقتی فهرستی از فیلم‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند، اول سراغ فیلم‌هایی می‌رویم که در جشنواره‌های مهم حضور داشتند. سینمای بعضی از کشور‌ها را نمی‌شناسیم، اما جشنواره آن کشور را می‌شناسیم، بنابراین چنین ثبت‌هایی روی صنعت فیلمسازی تاثیر میگذارد.

این کارگردان درباره تاثیر کرونا بر آمار کمی و کیفی جشنواره اظهار کرد: در سال‌های گذشته بیش از هزار فیلم تولید و ارسال می‌شد که این آمار امسال تغییر زیادی نکرد. آمار آثار داخلی هم خیلی تغییر نکرد و تنها موردی که تغییر کرد، حضور مهمان‌های داخلی است. مخاطبان در سالن‌ها یک در میان می‌نشینند و محدودیت‌ها فقط به سالن‌ها برمی گردد.

وی درباره بخش شاخه‌های زیتون توضیح داد: این بخش چند سالی است که به جشنواره اضافه شده و محوریت آن هم تحولات منطقه است. فیلم‌ها با موضوع مقاومت در این بخش شرکت داده می‌شود که تعداد آن‌ها به نسبت سال‌های قبل بهتر بود.

وی یادآور شد: جشنواره‌ها عمدتا در اکوسیستم فیلمسازی معنا پیدا می‌کنند و محل عرضه فیلم‌ها هستند. جشنواره‌ها در ایام کرونا تا حدی کمک کرد که رکود فروش فیلم‌ها شکسته و امیدبخشی و روحیه در جامعه منعکس شود. این رونق با رعایت نکات ایمنی معنا پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه
نمایش فیلم‌های محور مقاومت در بخش شاخه‌های زیتون/... https://cinemaorg.ir/n/d2b8369b
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر