دسته بندی:
۱۴۰۰/۳/۲۱ / ۱۱:۵۹
اشتراک گذاری پرینت

ایرج تقی‌پور مطرح کرد؛

تلفیق ثبات مدیریت و جذب نیروهای جوان در جشنواره جهانی فیلم فجر



ایرج تقی‌پور مدیر هنری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن اشاره به ویژگی‌های بصری برگزاری این رویداد، به طرح نکاتی درباره ثبات مدیریت در این جشنواره پرداخت.

به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ایرج تقی‌پور مدیر هنری این رویداد در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری جشنواره، درباره تجربه برگزاری متفاوت دوره سی‌وهشتم گفت: واقعیت این است که در طول پنج سال گذشته و طی پنج دوره‌ای که جشنواره جهانی فیلم فجر جدا شده است، سعی کرده‌ایم ترکیب مدیران چندان دستخوش تغییر نباشد تا تجربه‌هایی که در طول برگزاری کسب می‌شود، از دوره‌ای به دوره دیگر منتقل شود. تلاش ما در بخش مدیریت هنری هم این بود که افراد باتجربه را در فرآیند برگزاری جشنواره حفظ و همزمان نیروهای جوان‌تر را هم وارد فعالیت‌های گرافیکی جشنواره کنیم.

او ادامه داد: رفتار حرفه‌ای افراد در زمینه فعالیت‌های جشنواره‌ای معمولا متفاوت از کارهای دیگر است. افراد باید بتوانند واکنش سریع و دقیق به سفارشات و تغییرات لازم داشته و به‌صورت تمام وقت در خدمت تیم باشند. این جنس فشار کاری با خلق و خوی هر کسی انطباق ندارد و به همین دلیل هم گزینه‌های چندان زیادی را در میان نیروهای جوان برای وارد کردن به این عرصه پیش روی خود نداشتیم. در هر حال اما سعی کردیم تا جای ممکن هم ثبات مدیریتی در کارها داشته باشیم و هم نیروهای جوان‌تر را دعوت به کار کنیم.

تقی‌پور افزود: بخشی از آنچه در بخش‌های هنری جشنواره سی‌وهشتم شاهد بودیم، محصول ثبات مدیریتی است و به نظرم امسال یکی از بهترین دوره‌های جشنواره در زمینه کارهای محیطی و گرافیکی بود.

مدیر هنری جشنواره سی‌وهشتم در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در زمینه فعالیت انحصاری در حوزه مدیریت هنری جشنواره توضیح داد: من امروز می‌توانم فهرست بلندبالایی از گرافیست‌هایی را نشان بدهم که آمدند، با ما همراه شدند اما تحمل کار جشنواره‌ای را نداشتند و از ادامه همکاری منصرف شدند.

تقی‌پور درباره برگزاری نمایشگاه پوستر «یک‌ْلیستی» در حاشیه جشنواره سی‌وهشتم هم گفت: همه رویدادهای معتبر جهانی نمایشگاه‌های عکس و پوستر از این جنس برگزار می‌کنند. پوسترهای سینمایی دو کشور در همه جای دنیا موردتوجه است، یکی لهستان و دیگری کوبا. این دو کشور توانسته‌اند حتی برای فیلم‌های خارجی، پوسترهایی با سنت‌های گرافیکی خود خلق کنند. در این دوره از جشنواره ما به پیشنهاد آقای بهرام جلالی که مجموعه پوسترهای کوبا را در اختیار داشتند، این نمایشگاه را برگزار کردیم. با مدیریت جدی و منظم خانم مونا زندی حقیقی و ویرایش دیجیتالی خانم هاجر عباسی توانستیم بخشی از این پوسترهای کوبایی را در حاشیه جشنواره امسال به نمایش بگذاریم که کارهای بسیار درخشانی هم هستند.

او درباره نمایش پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران در این نمایشگاه هم گفت: طراحی پوستر برای فیلم‌هایی که در آن سال‌ها به خارج از کشور می‌رفت، تبدیل به یک سنت شده بود. از آنجایی که پوسترهای فیلم‌های گیشه‌ای به صورت دیگری طراحی می‌شد، سعی کردیم پوسترهای این آثار به گونه دیگری طراحی شود و موفق هم نشدیم این نوع گرافیک را به بخش تجاری سینمای ایران در آن سال‌ها وارد کنیم. حیف بود این پوسترها پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از آغاز فعالیت مجدد سینمای پس از انقلاب در ایران،‌ دیده نشوند. بخشی از این پوسترها که حاصل کار گرافیست‌های بزرگ همچون مرتضی ممیز، پرویز کلانتری، پرویز محلاتی، مسعود دشتبان، مجید اخوان، سیامک والی‌پور و همچنین عزیزان دیگری مانند مهرنوش معصومیان، حسین خسروجردی، ابراهیم حقیقی و بسیاری دیگر از بزرگان بوده ‌است را در این دوره از جشنواره جهانی فجر به نمایش گذاشتیم.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار شد.

لینک کوتاه
تلفیق ثبات مدیریت و جذب نیروهای جوان در جشنواره جه... https://cinemaorg.ir/n/86caf578
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر