دسته بندی:
۱۴۰۰/۴/۱۶ / ۱۵:۲۲
اشتراک گذاری پرینت

جشنواره حقیقت پریمیر می‌شود/ نکاتی تازه از پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»



دبیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: اولین اتفاقی که در جشنواره امسال رقم خواهد خورد این است که تمام فیلم‌هایی که قصد حضور در بخش مسابقه جشنواره حقیقت را دارند، باید اولین اکرانشان در این جشنواره باشد.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد تلاش برای حضور فیلم های مستند همانند آثار کوتاه، در بخش رقابتی جشنواره جهانی فیلم فجر که یک جشنواره مورد تائید فیاپف است گفت: حساب فیلم کوتاه به کلی از این ماجرا جدا است و اصلا به لحاظ بسته بندی وارد سینمای بلند نمی شود. اما در بحث سینمایی بلند، در خیلی از جشنواره های دنیا، فیلم های مستند دیگر از بخش مستقل خارج شده اند و فضای بینابینی سینما، مرزی بین مستند و داستانی قائل نیست؛ به عنوان مثال در جشنواره ونیز، برلین و نمونه هایی از این دست این اتفاق افتاده است و جشنواره جهانی فیلم فجر هم از همین الگو تبعیت می کند. همانطور که زمانی «فیلم خط باریک قرمز» در این جشنواره حضور می یابد و جایزه نت پک را می برد که خود نشان از همین سیاست دارد.

وی تصریح کرد: خیلی از جشنواره ها این مرز بندی را برداشته اند و فیلم کوتاه را نمی پذیرند و اگر هم بپذیرند، مستند و داستانیش را در یک ترکیب قرار می دهند مرزی در حوزه دراماتیک یا مستند بودنش نمی بیند و همین در مورد فیلم های بلند سینمایی هم مصداق دارد . کما اینکه برنده برلین ۲۰۱۶ که فرانکو رزی خرس طلایی گرفت نمونه های این تصمیم است.

حمیدی مقدم در پاسخ به اینکه شاید ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف و گرید A شدن آن، جایزه اش را برای مستندسازان از اهمیت خاصی برخوردار کند و توقع داشته باشند که مرکز گسترش به عنوان یکی از حامیان اصلی این نوع سینما در کشور از اختصاص جایزه ویژه فیلم مستند در جشنواره جهانی فجر حمایت کند گفت: حضور فیلم های مستند در هر جشنواره، رویداد یا اتفاقی یک حرکت فرهنگی است و ما از آن استقبال می کنیم و هر امتیاز و جایزه ای که به این آثار داده شود را به نفع سینمای مستند می دانیم. با این رویکرد قطعا اگر کاری بتوانیم انجام می دهیم ولی استراتژی جشنواره ها را برگزار کنندگان و اتاق فکرش بر اساس الگوهای متفاوتی تعیین می کنند. این الگوها ابداع ما نیست و اتفاقا جهانی است و مثلا وقتی وارد سطح بالای جشنواره های جهانی می شوند سه چهار الگو وجود دارد که می تواند بر اساس آنها عمل کند.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تاکید کرد: اگر بتوانیم کاری برای پیشبرد منافع مستند و یا تعلق گرفتن سیمرغ به فیلم های مستند انجام دهیم قطعا فروگذار نخواهیم کرد.

دبیر پانزدهمین جشنواره « سینما حقیقت » در مورد این جشنواره که امسال برگزار می شود هم گفت: زودتر از هر جشنواره ای در کشور فراخوانمان را منتشر کردیم. اهداف، شواری سیاستگذاری و هیات انتخابمان مشخص شده است. اولین اتفاق در جشنواره امسال رقم خواهد خورد این است که تمام فیلم‌هایی که قصد حضور در بخش مسابقه جشنواره حقیقت را دارند باید اولین اکرانشان در این جشنواره باشد (پریمیر یک باشد) که این یک تشخص و ویژگی بزرگ برای جشنواره حقیقت است.

وی افزود: همانطور که در فراخوان آمده است جدای از اینکه بخش ملی در سه دسته کوتاه، نیمه بلند و بلند به صورت رقابتی برگزار می شود، برخلاف دوره گذشته بخش بین الملل هم به صورت رقابتی برگزار خواهد شد. در عین حال یکی از بخش‌های مسابقه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، بخش ویژه ایران ۱۴۰۰ (فرصت‌های قرن جدید) است.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: منتظریم که ثبت نام ها شکل بگیرد و ان‌شاءالله اواخر مرداد و اوایل شهریور به یک ترکیب جدید برسیم و فعلا قصدمان این است که در برگزاری به ترکیبی از فیزیکی و آنلاین برسیم. سعی می کنیم خود را با هر شرایطی تطبیق دهیم اما قطعا برای ارتقاء اکران آنلاین تلاش خواهیم کرد. یعنی همان تجربه موفقی که سال گذشته داشتیم با گستردگی بیشتر و باگ کمتر تکرار کنیم.

محمد حمیدی مقدم در پایان تاکید کرد: زمینه های بهینه سازی به خوبی فراهم شده است. پلتفرم ها با ما خیلی همراه شده اند، سینمای مستند توانسته در حوزه جشنواره تاثیر خوبی بگذارد و به رغم اینکه استقبال خوبی از اکران عمومی مستند نشد اما با جشنواره حقیقت این اتفاق افتاد. امیدواریم با کم کردن اشکالات بتوانیم مخاطب خود را افزایش دهیم و این بسته تنگ استفاده جشنواره ای را بشکنیم و افراد بیشتری را مشارکت دهیم و برای فیلمسازان از فروش آثارشان در اکران آنلاین ایجاد درآمد کنیم.


اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر