دسته بندی:
۱۴۰۰/۵/۱۲ / ۱۲:۰۱
اشتراک گذاری پرینت

مستند ببینید، پشیمان نمی‌شوید/ یادداشت روزنامه «ایران» درباره «اکران حقیقت»

در نخستین مرحله از اجرای طرح اکران عمومی مستندهای سینمای ایران، پنج فیلم با مضامین متفاوت نمایش داده می‌شوند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محدثه واعظی‌پور در روزنامه «ایران» نوشت: تماشای فیلم مستند، از مقولاتی است که نیاز به تمرین و ممارست خاص ندارد. ممکن است در نگاه اول، گمان کنیم سینمای مستند به دلیل ماهیت خود، برای همه اقشار جذاب نیست و مخاطب ویژه دارد، اما این باوری کلیشه‌ای است. این روزها شبکه‌های تلویزیونی به دلیل پخش انواع و اقسام مستند فاصله مردم با این پدیده را برداشته‌اند و بسیاری از بینندگان تلویزیون با مستندهای گزارشی یا مستندهای پرتره آشنا هستند. جهان مستند، جهانی شگفت‌انگیز و رنگارنگ است. در این فضا هم با فیلمسازان متوسط و گاه زیر متوسط و با آثار نازل و سفارشی مواجهیم اما اغلب تولیداتی که درسینمای مستند ساخته و نمایش داده می‌شوند، واجد ارزش‌ هستند.

سینمای مستند با وجود تغییرها و اتفاق‌هایی که بر آن حادث شده و با توجه به سینماگرانی که وارد این حوزه شده‌اند و شبیه نسل قبل نیستند، همچنان زنده و باطراوات است. از یک منظر می‌توان سینمای مستند را با تئاتر مقایسه کرد، مدیران هر چقدر بخواهند با سلیقه و ممیزی هنر تئاتر را محدود یا خط کشی کنند قادر نیستند روح خلاق آن را به بند بکشند. تئاتر در همه این سال‌ها، با وجود رشد تماشاخانه‌های خصوصی و جریان تئاتر عامه پسند، محل زایش بهترین بازیگران و نمایش‌هایی به یادماندنی بوده است. تئاتر با وجود فقر و مشکلات فراوان، تسلیم ابتذالی نشده که معمولا در سینما و تلویزیون به دلیل ماهیت سرگرم‌کنندگی این هنرها وجود دارد.

سینمای مستند هم مثل تئاتر، اندیشه مخاطبش را درگیر می‌کند. در معمولی‌ترین آثار مستند، بیننده با یک شخصیت یا رویداد مواجه است که کمترین کسی به آن پرداخته، تازگی بخشی جدانشدنی از سینمای مستند است. اتفاقی که در تلویزیون و سینما، کمتر با آن روبرو می‌شویم. در این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا، زندگی جمعی محدود شده و اکران آنلاین و پدیده‌هایی از این دست قرار است ارتباط هنردوستان با سینما و تئاتر را زنده نگه دارد انبوهی مستند اکران شده که تماشایشان هزینه و دردسر اندکی دارد. این موج، اگر با حمایت هنردوستان و مردم مواجه شود سینمای مستند را وارد حوزه اکران می‌کند، حوزه‌ای که بخش سنتی سینماداری اجازه ورود سینمای مستند و هنری را به آن نمی‌دهد و تلاش دارد ذهنیت و سلیقه مخاطب را آن طور که خود می‌خواهد خط کشی و جهت دهی کند.

صاحب هر سلیقه و نگاه هستید می‌توانید در این میان این مستندها، فیلمی پیدا کنید. سینمای مستند برخلاف سینمای داستانی، کسالت بار و کاهل نیست. از مستند خوب «بانو قدس ایران» (مصطفی رزاق کریمی) تا مستند تکان دهنده «ف- الف» (فرشاد اکتسابی) دنیایی فاصله است، اما تماشای این دو اثر، نشان دهنده تنوع و جذابیت گونه‌های مختلف مستندسازی درایران است. مستندهای تاریخ معاصر در این سال‌ها مخاطب بالایی داشته، «در جستجوی خانه خورشید» (مهدی باقری) نمونه‌ای قابل توجه در این زمینه است. در حوزه محیط زیست با توجه بر آنچه بر اقلیم این سرزمین رفته، مستندهای فراوانی تولید شده که از میان آنها می‌توان «بر سر خاک» (محسن خانجهانی) را انتخاب کرد. «زیر این چتر باران می‌بارد» (کتایون جهانگیری) فیلمی تاثیرگذار درباره مشکلاتی است که مردم با آن روبرو هستند. پس، باورهای قدیمی را کنار بگذاریم و تماشای مستند را به یک سنت تبدیل کنیم.


لینک کوتاه
مستند ببینید، پشیمان نمی‌شوید/ یادداشت روزنامه «ای... https://cinemaorg.ir/n/0f2c394d
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر