دسته بندی:
۱۴۰۰/۸/۱۲ / ۱۲:۰۵
اشتراک گذاری پرینت

حمیدرضا ترقی: واقع‌گرایی سینمای مستند در گرو تحریف نکردن تاریخ است

سینمای مستند نیازمند حمایت و تقویت است/ وقایع و حوادث گوناگونی در کشور ما رخ داده که تمام واقعیت و مسائل پشت پرده آن برای مردم ما روشن و شفاف نشده است

 

 عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت و اهمیت آن گفت سینمای مستند نیازمند تقویت و حمایت و گسترش است و باید با سرمایه‌گذاری جدی و شناسایی بر اساس نیازسنجی افکار عمومی جامعه، برای اکران و تبلیغ آن برنامه‌ریزی کرد.


حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، سینمای مستند را یکی از ابزارهای جهاد تبیین در نظام جمهوری اسلامی خواند که باید از این ابزار برای از بین بردن مجهولات و موضوعاتی که در افکار عمومی جامعه یا برعکس جلوه داده شده‌اند و یا واقعیتش برای مردم شفاف و روشن نیست، استفاده کرد.

این سیاستمدار و نماینده پیشین مجلس یادآور شد: درطول تاریخ چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی، وقایع و حوادث گوناگونی در کشور ما رخ داده که تمام واقعیت و مسائل پشت پرده آن برای مردم ما روشن و شفاف نشده است. به ویژه برای نسل جوان که در آن مقاطع حضور نداشته‌اند و نمی‌توانند واقعیت این حوادث را برای خودشان تبیین کنند و قضاوت درست و منصفانه‌ای نسبت به آن‌ها داشته باشند.

ترقی ادامه داد: سینمای مستند می‌تواند با استفاده از اسناد و مدارک متقن و تحلیل درست حوادث و وقایع، شناخت دقیق و متقنی را از تاریخ و حوادث و عملکرد افراد برای نسل‌های آینده ارائه دهد که آن‌ها را به سمت یک واقع‌نگری نسبت به گذشته و استفاده از تجربیات گذشته سوق دهد.

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه «یکی از ابزارهای تبیین و روشنگری چه در بعد تاریخی و چه در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سینمای مستند است» خاطرنشان کرد: اگر سینمای مستند در مسیر صحیح قرار بگیرد و از انحراف به دور باشد و ابعاد آن را بتوان بررسی کرد، نقش موثری در واقع‌نگری جامعه و رفع ابهامات و جلوگیری از تحریف تاریخ و رویدادهای مختلف در کشور خوهد داشت.

ترقی تصریح کرد: این سینما نیازمند تقویت و حمایت و گسترش است و باید با سرمایه‌گذاری جدی و شناسایی بر اساس نیازسنجی افکار عمومی جامعه، برای اکران و تبلیغ آن برنامه‌ریزی کرد.

وی در پایان یادآور شد: طبیعتا به کار بردن هنر فیلمسازی در این نوع مستندها به دلیل اینکه جلوه داستانی ندارد و هنرپیشه‌هایی که بتوانند جاذبه ایجاد کنند هم در آن ایفای نقش نمی‌کنند باید از جذابیت‌های دیگر برای آن استفاده کرد تا سینمای مستند بتواند در میان عموم به جایگاه خود دست پیدا کند و برپایی جشنواره می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد


منبع: پانا


.

برچسب
لینک کوتاه
حمیدرضا ترقی: واقع‌گرایی سینمای مستند در گرو تحریف... https://cinemaorg.ir/n/1090e9b7
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر