دسته بندی:
۱۴۰۰/۹/۱۳ / ۱۰:۴۰
اشتراک گذاری پرینت

رونق دوباره سینماها در آستانه چهلمین جشنواره فیلم فجر/بازگشت امید به اهالی سینما



با توجه به ادامه روند واکسیناسیون به احتمال فراوان چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر که حال تلفیقی از بخش ملی و جهانی است، می‌تواند بار دیگر شاهد صف‌های طویل مخاطبان جلوی درب‌های سینما باشد.

 نزدیک به دو سال پیش و با شیوع بیماری کرونا سینما‌های سراسر جهان دچار شوکی بزرگ شده و بدترین دوران خود در قرن معاصر را تجربه کردند، نه تنها سینما بلکه اکثریت هنر‌ها ضرر‌های مادی و معنوی فراوانی را در دوران کرونا متحمل شدند.  

سینمای ایران نیز خارج از قاعده نبود و با شروع بیماری کرونا روز به روز اوضاع بدتری را تجربه می‌کرد، تعطیلی پیاپی سالنها، کاهش و توقف تولید اکثریت پروژه ها، درگیر شدن بازیگران و سایر عوامل با بیماری، درگذشت بسیاری از هنرمندان بخش‌هایی از وضعیت ناامید کننده سینما در دوران اوج کرونا بود.  

اما سینما نشان داد که باز هم می‌تواند با وجود تمامی مشکلات جان سالم به در ببرد، با شروع واکسیناسیون سراسری در کشور، آمار کرونا هر روز کاهش یافت تا جایی که سینما‌ها بازگشایی شده و حتی در هفته گذشته به تخصیص صد در صدی صندلی‌ها دست یافتند.  


بر چرخه همین مدار اکران آثار سینمایی با قوت بیشتری آغاز شد و بسیاری از تهیه کنندگان که به مدت دو سال جرات اکران آثار خود را نداشتند به چرخه اکران پیوستند، به همین منوال و با اکران آثاری متنوع از ژانر‌های مختلف مخاطبان هم کم کم به سینما‌ها بازگشتند تا سینمای ایران بعد از دو سال بار دیگر شاهد فروش میلیاردی باشد.  

اکران آثار متنوعی همچون «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی، «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی، «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی، «پوست» ساخته برادران ارک و بسیاری دیگر از آثار توانست تنوع خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد، تنوعی که مخاطبان را مجاب به حضور در سالن‌ها می‌کرد.  


البته بدون شک این رشد قابل توجه را نمی‌توان بی ربط به تسریع روند واکسیناسیون و اعتمادسازی برای مخاطبان دانست، اتفاقی که باعث شد تماشاگران بدون استرس و ترس از ابتلا به کرونا و همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی راهی سالن‌های سینما شوند.  

نکته جالب توجه در این میان، اما موفقیت آثار سینما در ژانر‌های به جز کمدی هم بود، البته که همچون گذشته پیشتازی با آثار کمدی بود، اما بازگشایی سینما‌ها نشان داد که آثار اجتماعی، تاریخی، دفاع مقدس و حتی ژانر وحشت هم می‌تواند در این برهه زمانی با اقبال مخاطبان روبرو شود.

اما آنچه که باید به فال نیک گرفت بازگشت پسوند فروش میلیاردی بود، اتفاقی که سینما نزدیک به دو سال آن را به فراموشی سپرده بود، به عنوان مثال فیلم سینمایی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی بیش از ۲۶ میلیارد تومان فروش داشت.  

از سویی فیلم سینمایی «گشت ۳» ساخته سعید سهیلی به گفته پخش کننده فیلم با وجود اکران محدود خود تا امروز مرز ۱۵ میلیارد تومان فروش را رد کرده و با این روند به احتمال فراوان رکورددار فروش سینما‌های کشور در ۱۴۰۰ خواهد شد.  

سهم سینمای اجتماعی هم قابل ملاحظه بود، فیلم سینمایی «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی بیش از ۸ میلیارد تومان فروخت و از سویی فیلم سینمایی «درخت گردو» که به دوران دفاع مقدس می‌پرداخت رقمی نزدیک به ۴ میلیارد تومان را به نام خود زد.

حال سینما نزدیک به اکران زمستان و البته مهمترین رویداد سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر می‌شود، این روند صعودی فروش و بازگشت معنادار مخاطبان به سینما می‌تواند نوید برگزاری جشنواره‌ای باشکوه را به مخاطبان و سینماگران بدهد.  

با توجه به ادامه روند واکسیناسیون به احتمال فراوان چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر، می‌تواند بار دیگر شاهد صف‌های طویل مخاطبان جلوی درب‌های سینما باشد، تصویری که شاید برای تمامی دوست داران به یک رویا تبدیل شده و جشنواره فیلم فجر می‌تواند این رویا را به حقیقت تبدیل کند.  

با ادامه روند مثبت فروش در سینما‌ها و برگزاری جشنواره فیلم فجر با از مدت‌ها می‌توانیم به اکران نوروزی فکر کنیم، اتفاقی که دو سال پیاپی به دلیل کرونا متوقف شد، اما امسال می‌تواند موفقیت آمیز باشد، حال باید دید سینمای کشور که بار دیگر در حال نفس کشیدن است برای سه ماهه پیش روی خود در سال ۱۴۰۰ چه برنامه ایی خواهد داشت. 


منبع: میزان

لینک کوتاه
رونق دوباره سینماها در آستانه چهلمین جشنواره فیلم... https://cinemaorg.ir/n/41f89a4c
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر