دسته بندی:
۱۴۰۰/۹/۱۶ / ۰۷:۵۱
اشتراک گذاری پرینت

هیات انتخاب فجر40 و آغاز دوران نو



سینمای ایران تحویل سالش را با جشنواره فیلم فجر جشن می‌گیرد و این رویداد مهمترین رخداد سینمایی کشور است که هر ساله همزمان با جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و فیلم‌های جشنواره، ویترین هرساله  سینمای ایران است. با این تفاسیر، کار هیات انتخاب در این رویداد فرهنگی هنری بسیار سخت و تخصصی است زیرا کیفیت کار هیات انتخاب بر کار داوری جشنواره بسیار تاثیرگذار است به طوری که با انتخاب درست نیمی از مشکلات جشنواره فیلم فجر حل می‌شود.

* شاخصه‌های هیٲت‌انتخاب

تنوع تخصصی اعضا، ترکیب دانشگاهی و سینمایی، بهره‌مندی از پیشکسوتان و سینماگر زن و حضور نگاه های مختلف سینمایی، ویژگی‌ها و شاخص‌های متمایز این دوره هیات انتخاب است.

٭ پایان لابی‌بازی‌های جشنواره فجر

آنچه مسلم است برای رسیدن به نقطه مطلوب باید شرایط فیلم دیدن برای هیات انتخاب فراهم باشد. این مهم که فیلم‌ها به صورت کامل برای هیات انتخاب نمایش داده شود اگر در جشنواره فیلم فجر هم مانند همه جشنواره‌های معتبر بین‌المللی بعد از زمان اعلام شده برای ارائه آثار دیگر هیچ فیلمی مورد بازبینی قرار نگیرد و فیلم‌های سفارش شده (نهاد یا فیلمساز) پذیرفته نشود، شرایطی مطلوب فراهم می‌شود که فیلمسازان خود را به تقویم جشنواره که امسال به خوبی در آیین نامه و مقررات جشنواره لحاظ شده است، مقید کنند. از سوی دیگر اعضای هیات انتخاب نباید تحت تاثیر لابی‌ها، فشارها و پیام‌هایی که به دستشان می‌رسد، قرار گیرند. اگر هیات انتخاب با سخت گیری به لحاظ کیفی کارها را مورد ارزیابی قرار دهند تجربه تلخ حضور فیلم‌های کم‌کیفیت از فیلمسازان سرشناس را - که در چند سال گذشته و به واسطه تلاش برگزارکنندگان این رویداد برای دوری از حواشی احتمالی اتفاق می‌افتاد- شاهد نباشیم.  شاید در ظاهر امر به واسطه احترام به بزرگان و پیشکسوتان سینما فیلم‌هایشان در میان آثار گنجانده می‌شود اما در باطن نتیجه‌ای به جز تضعیف جایگاه حرفه‌ای جشنواره ندارد.
اصل ماجرا در مورد هیات انتخاب این است که علاوه بر حضور فیلم خوب در یک جشنواره  ترکیب و تنوع فیلم‌ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. کار هیات انتخاب مانند چیدن یک سفره خوب است و باید غذاهای متنوعی در آن وجود داشته باشد. تنوع مضامین و ژانرها باید مدنظر هیات انتخاب باشد. در میان هیات انتخاب این دوره از جشنواره دو سینماگر  حضور دارند که به نظر یکی از آسیب‌های مهم را کم می‌کند زیرا ممکن است با حضور پر تعداد سینماگر سلایق شخصی ناخودآگاه وارد انتخاب فیلم‌ها شود اما  جشنواره در چهلمین دوره خود تلاش کرده تا از این آسیب هم در حوزه هیات انتخاب در امان باشد.

٭ اولویت قرار دادن کیفیت آثار

اولویت قرار دادن کیفیت آثار به جای توجه به دیگر فاکتورها از جمله نام‌های بزرگ کاری سخت است و ممکن است برای جشنواره حواشی ایجاد کند و احتمالا باعث اعتراض برخی از فیلمسازان سرشناس می‌شود، ولی با در نظر گرفتن کیفیت در حوزه انتخاب، می‌توان شاهد داوری درست از سوی هیات داوران  جشنواره بود. اینگونه کیفیت جشنواره به مراتب بالا خواهد رفت و به تبع آن، شاهد رفع شدن نیمی از مشکلات جشنواره فیلم فجر و جریانات مختلف فرهنگی در کشور خواهیم بود.

٭دوران پختگی جشنواره فجر
انتخاب فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره از برگزاری آن، به مراتب سخت خواهد بود زیرا جشنواره به  دوره پختگی خود رسیده است و اعضای هیات انتخاب هم از نظر تکنیکال باید اثر را مورد ارزیابی قرار دهند و هم از نظر محتوا باید به اصول انقلاب (به دور از شعارزدگی) پایبند باشد. مهمترین رویداد سینمای کشور بعد از گذشت سی و نه  دوره حالا در آستانه چهلمین دوره از برگزاری نیازمند حضور باکیفیت‌ترین آثار در این رویداد است؛ آثاری که براساس برتری کیفی و محتوایی انتخاب شده باشند و بتوانند سینمای ایران را نمایندگی کنند.

منبع: آنا

لینک کوتاه
هیات انتخاب فجر40 و آغاز دوران نو https://cinemaorg.ir/n/d2e2a953
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر