دسته بندی:
۱۴۰۰/۹/۱۷ / ۰۹:۴۰
اشتراک گذاری پرینت

بازگشت «سینماحقیقت» به زندگی/ یادداشت روزنامه ایران




فیلم‌های مستند سینمای ایران، معمولا جسورانه، خلاق و مبتکرانه هستند و«سینماحقیقت» اصلی‌ترین تریبون این سینما و سینماگرانش است و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» پنجشنبه این هفته آغاز به کار می‌کند. پس از پشت سر گذاشتن دوره آنلاین که با موفقیت و استقبال دوستداران سینمای مستند همراه بود، دوره پانزدهم با توجه به واکسیناسیون عمومی و کاهش ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر قرار است حضوری و در پردیس چهارسو برگزار شود. اگرچه بخش‌هایی از این دوره جشنواره، همچنان آنلاین و غیرحضوری است، اما بازگشت جشنواره به سینماها و تجربه نمایش فیلم روی پرده، نوید بازگشت به زندگی است.

موهبتی که پس از زمستان 98 و در دوران اوج کرونا آهسته آهسته از یاد می‌رفت. «سینماحقیقت» یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین جشنواره‌های سینمایی ایران است که با وجود فراز و فرودها و انتقادهایی که به آن در همه ادوار وارد بوده، به دلیل یک امتیاز بزرگ، همیشه مورد توجه و جذاب است. سینمای مستند، در ذات، بدیع و تازه است. هر چند که افزایش تعداد مستندسازان و آسان شدن فیلمسازی در این حوزه هم، آفت‌هایی داشته و نسل تازه فیلمسازی بیش از آنکه سینماگر باشند، کشف کننده سوژه هستند و اغلب با زبان سینما آشنا نیستند.

اما برخلاف سینمای داستانگو که بسیار در ساز و کارهای تجاری گرفتار آمده و به فروش و پسند بازار دلخوش کرده است، سینمای مستند هنوز ماهیت مستقل خود را حفظ کرده است. سینمایی که در مواجهه با آن و با وجود همه محدودیت‌ها می‌توان روزنه‌هایی از استعداد و نوآوری را دید. فیلم‌های مستند سینمای ایران، معمولا جسورانه، خلاق و مبتکرانه هستند. «سینماحقیقت» اصلی‌ترین تریبون این سینما و سینماگرانش است و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد. در هفت روز جشنواره است که توجه عمومی به دلیل فضاسازی به این رویداد جلب می‌شود و دایره مخاطبان جشنواره، خارج از دورهمی‌ها، جلسه‌های نقد و بررسی و فضای رسانه‌ای گسترده شده و موضوع مستند عمومیت می‌یابد. در سال‌های اخیر، سینماگران بسیاری از حوزه مستند به سینمای داستانی رفته و مورد توجه قرار گرفته‌اند، جوانانی که در «سینماحقیقت» دیده شدند، مسیری سهل‌تر برای ورود به سینمای داستانی داشتند و توفیق در «سینماحقیقت» آنها را به فضای حرفه‌ای نزدیک کرد.

با همه این‌ها و با جذابیت‌هایی که سینمای مستند دارد، همه بضاعت سینمای مستند ایران در هفت روز جشنواره خلاصه نشده است. این جشنواره مثل همه جشنواره‌ها، بایدها و نبایدهایی دارد و پشت این
واژه‌ها، فیلم‌ها و فیلمسازانی باقی می‌مانند که شاید در گذشته برای دیده شدن فیلمشان فرصتی نداشتند اما امروز به کمک پلتفرم‌ها راحت‌تر به مخاطب می‌رسند و این موضوع، ممکن است در طولانی مدت مرجعیت جشنواره «سینماحقیقت» در حوزه سینمای مستند را کمرنگ کند.

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه
بازگشت «سینماحقیقت» به زندگی/ یادداشت روزنامه ایرا... https://cinemaorg.ir/n/c505b730
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر