دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۰/۸ / ۱۰:۴۴
اشتراک گذاری پرینت

چگونه می‌توان با «پیچینگ» فرهنگ ایران‌زمین را معرفی کرد؟/ درخشش استعدادهای تازه


جشنواره حقیقت با طراحی و اجرای «پیچینگ» به دنبال کشف استعداد و حمایت از جوانان و ایجاد امید بود.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مسئول بخش پیچینگ‌های بین‌الملل جشنواره سینما حقیقت می‌گوید پیچینگ در جریان مستندسازی بسیار مهم و در همه جای دنیا امری معمول است. این ماجرا به فیلمساز کمک می‌کند که بتواند در زمانی کوتاه که هفت دقیقه است و سه دقیقه از آن هم به پخش تریلر اختصاص می‌یابد، سرمایه گذاری برای فیلمش پیدا کند.
 رویداد پیچینگ بخشی از برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» بود، در این رویداد که بر اساس فراخوان قبلی برگزار شد، جوانان فرصت داشتند تا برای ایده‌ها و طرح‌هایشان سرمایه گذار بیابند. از میان 105 طرحی که به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسید، 21 طرح پذیرفته شده و صاحبان آنها در نشست ارائه حضور پیدا کردند.
 روح‌الله رضایی، مسئول بخش پیچینگ‌های بین‌الملل، درباره ساز و کار این بخش گفت: پیچینگ، به طور کلی جلسه‌ای است که سال‌های سال است همه جای دنیا برگزار می‌شود. طبق روال جشنواره «سینماحقیقت»، هر سال چند ماه پیش از برگزاری جشنواره، فراخوان اعلام شده و تعدادی طرح پذیرفته می‌شود.
 وی ادامه داد: در این دوره نیز پس از اعلام فراخوان، 105 طرح به دبیرخانه ارسال و از این میان 21 طرح برای جلسه اصلی پیچینگ پذیرفته شد. در یک ماه گذشته تا رسیدن به روز جشنواره با بچه‌های فیلمساز در تماس بودیم. طرح‌ها به زبان انگلیسی ترجمه شدند و متریال لازم مثل دمویی سه دقیقه‌ای از بچه‎‌ها دریافت شد.
 رضایی گفت: طی یک ماه گفت‌و‌گوهای بسیاری با بچه‌ها انجام شد و مذاکرات خوبی درخصوص چگونه ارائه‌ای خوب داشته باشیم، صورت گرفت. با تعداد زیادی از شبکه‌ها، سرمایه‌گذاران و پخش‌کننده‌های مختلف برای جلسه مکاتبه شده بود و 16 نفر برای حضور در جلسه دعوت ما را پذیرفتند.
 وی بیان کرد: تهیه‌کنندگان، پخش‌کننده‌های بین‌المللی، مدیر فستیوال‌ها و مدیران مارکت از کشورهای فرانسه، آلمان، لهستان، انگلستان، کانادا، قطر، یونان و اسپانیا در جلسه‌ای که پنج ساعت به طول انجامید حاضر شدند. در این جلسه بچه‌ها آثار خود را پیچ کردند و تقریبا ده طرح مورد توجه سرمایه‌گذاران و مهمانان قرار گرفت که جلسات خصوصی این جلسات در روزهای بعد از جشنواره برگزار خواهد شد.
 رضایی توضیح داد: در این جلسات خصوصی، راجع به طرح، کار فیلمساز، بودجه، برنامه‌ریزی ساخت و.... به صورت تکمیلی گفت‌و‌گو خواهد شد. این روند ادامه خواهد داشت تا فیلمساز و شرکت سرمایه‌گذار درنهایت بتوانند به تعامل برسند.
 وی در پایان گفت: پیچینگ در جریان مستندسازی بسیار مهم است و در همه جای دنیا امری معمول است. این ماجرا به فیلمساز کمک می‌کند که بتواند در زمانی کوتاه که هفت دقیقه است و سه دقیقه از آن هم به پخش تریلر اختصاص می‌یابد، خودش را بیان کند. او باید بتواند به بهترین، دقیق‌ترین و زیباترین حالت ممکن طرحش را بیان و نظر و توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند. بحث سرمایه نیز مطرح می‌شود که فکر می‌کنم وجود سرمایه‌گذاران و مشاوران متنوع در یک پروژه نهایتا می‌تواند برای سرنوشت یک پروژه حالت بهتری را رقم بزند.
 برخی از جوانانی که در این دوره از «پیجینگ» شرکت کردند این اتفاق را تجربه‌ای بسیار مهم در آینده کاری خود می‌دانند.

روایت زنان افغان

ثریا اخلاقی، مستندساز جوانی است که در این دوره از پیجینگ حضور داشته است از حضور در این دوره از پیچینگ ابراز خوشنودی می‌کند و می گوید: مهم‌ترین اتفاقی که در این جریان برای من رخ داد، ارتباط برقرار کردن با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سرمایه‌گذاران حاضر در نشست بود. من اولین تجربه پیچینگ‌ام را از سر گذراندم و پیش‌تر هیچ‌گاه در چنین موقعیتی نبودم. ابتدا این جریان برایم بسیار سخت بود و باید یک تریلر و همین‌طور یک خلاصه از طرحمان آماده می‌کردیم.
 وی ادامه داد: موضوع فیلم من درباره زنان افغانستان است. ما تنها 7 دقیقه برای ارائه فرصت داشتیم که از آن میان تنها 4 دقیقه را می‌توانستیم صحبت کنیم. من این تجربه را یکی از اتفاقات مهم و موثر در زندگی‌ام ارزیابی می‌کنم. ابهامی که درباره پیچینگ داشتم، از ذهنم زدوده شد و فهمیدم راز موفقیت برای یک ارائه خوب در این است که بر طرح خود مسلط باشی. باید بگویم چنین ماجرایی می‌تواند سکوی پرتاب بسیار خوبی باشد.

امید به زندگی

مهدی زمانپور کیاسری، یکی دیگر از مستندسازهایی است که در این دوره از پیجینگ شرکت داشته است، وی درباره تجربه حضور در جلسه پیچینگ و طرح خود می‌گوید: من در جلسه پیچینگ طرحی را با عنوان «علی جون» ارائه دادم که شخصی با ویژگی‌ها و سبکی زندگی خاص است. در این پیچینگ من مفهوم امید به زندگی را توصیف کردم. خوشبختانه طرح من با استقبال خوبی رو به رو شد.
وی ادامه داد: توضیح دادن تمام طرح در یک تیزر سخت بود. من متوجه شدم که تیزر باید شصت درصد مسیر فیلم را به ترسیم بکشد. بر این اساس لازم است که تیزری قوی را برای جلسات پیچینگ ارائه داد. یکی از مسائلی که دوست دارم به آن اشاره کنم این بود که یک سرمایه‌گذار به ما گفت ما مشکلی با سرمایه‌گذاری برای طرح‌های شما نداریم اما نگرانی ما از این است که ایران هیچ سند و مهر و امضای معتبری ندارد که من آن را به شبکه خودم ارائه دهم و تهیه‌کنندگی کار را بگیرم. لذا ما تنها می‌توانیم کار خود را به قدری محکم و قوی ارائه دهیم که حداقل بتوانیم اعتماد چند نفر را جلب کنیم.

همدم خانم

امیرحسین خلیل‌زاده، یکی دیگر از مستندسازانی است که با طرحی به نام «همدم خانم» در این پیجینگ شرکت کرده است وی درباره موضوع طرحش و ارائه آن گفت: من با ایده «همدم خانم» در این پیچینگ شرکت کردم. جلسات متعدی توسط روح‌الله رضایی برای آماده‌سازی ما برگزار شد. من فکر می‌کنم که این برنامه باید توسعه پیدا کرده و ادامه بیابد. این خاصیت بسیاری از جشنواره‌های سطح الف در دنیا است که بخش ارائه ایده آن‌ها همانند تیم امید فوتبال ایده‌هایی برای فیلم‌های سال‌های آتی جشنواره می‌شود.
وی ادامه داد: جلسه پیچینگ نیز با کیفیتی بسیار عالی برگزار شد و فکر می‌کنم نیاز است که ما بیش از پیش از این دست از برنامه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم ایده‌های ناب و درخشان ایرانی و فرهنگ ایرانی را صادر کنیم و با همکاری‌های بین‌المللی آن‌ها را توسعه دهیم. از دست اندرکاران این برنامه و روح‌الله رضایی تشکر می‌کنم.

منبع: خبرگزاری پانا


لینک کوتاه
چگونه می‌توان با «پیچینگ» فرهنگ ایران‌زمین را معرف... https://cinemaorg.ir/n/c3a76323
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر