دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۱/۲ / ۰۷:۲۱
اشتراک گذاری پرینت

حامد جعفری:

کار نسل چهارم سینما در فیلمسازی سخت‌تر است



یکی از اعضای هیات انتخاب و داوری سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: «زمانی که کار انتخاب فیلم را شروع کردیم، با تصور اینکه تعداد فیلم‌های خوب کم باشد و برای انتخاب دچار مشکل شویم مشغول به‌کار شدیم؛ اما دقیقا عکس این موضوع پیش آمد.»
«حامد جعفری» در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر با بیان این مطلب درباره حضور فیلمسازان در جشنواره فیلم فجر گفت: «همیشه نگران این هستم که ممکن است زمان دیدن فیلم نکته‌ای را ندیده باشم به همین دلیل اثری را چند بار می‌بینم؛ زیرا به‌عنوان کسی که فیلمسازی می‌کندمی‌دانم که تیمی زحمت کشیده و کار گروهی ارائه داده‌اند، خروجی تمام این تلاش‌ها به جشنواره رسیده است.»
او افزود: «مهم‌ترین جشنواره سینمایی ایران جشنواره فیلم فجر است که به‌نوعی بهار سینما حساب می‌شود و هنرمندان در تمام عرصه‌ها دوست دارند تا آثارشان در این رویداد دیده شود؛ جنس جشنواره فیلم فجر با تمام جشنواره‌هایی که برگزاری می‌شود تفاوت دارد. خودم نیز به‌عنوان فیلمساز علاقه‌دارم فیلمم در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شود، زیرا در این رویداد به‌دلیل نقدها و مباحثی که گفته می‌شود، اتفاق جدی‌تر رخ می‌دهد؛ به‌همین دلیل برای فیلمسازان مهم است که در این جشنواره شرکت کنند و همین امر کار انتخاب و داوری را سخت می‌کند.»
تهیه‌کننده انیمیشن «فیلمشاه» با بیان اینکه تعداد فیلم‌های خوب متقاضی در جشنواره فیلم فجر بسیار زیاد بود، توضیح داد: «زمانی که کار انتخاب فیلم را شروع کردیم با تصور به اینکه تعداد فیلم‌های خوب کم باشد و برای انتخاب دچار مشکل شویم مشغول به کار شدیم؛ اما دقیقا عکس این موضوع پیش آمد. بسیاری از فیلم‌های کوتاهی که دیدیم از جهت قاب‌بندی، موضوع و اتفاقاتی که در آثار دیده می‌شد، نوید این موضوع را می‌داد که منتظر فیلمسازان قوی در سینما باشیم.»
او افزود: « نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که در این سال‌ها پله به پله سطح توقعات مخاطبان بالاتر رفته است و شاید نسل چهارم سینما کارشان سخت‌تر شده باشد؛ نسل‌های قبل کارشان در بحث جذب کردن مخاطب راحت‌تر بود. تعداد بسیار زیادی فیلمساز خوب وجود دارد که قواعد قصه‌گویی را برای مخاطب بلد هستند که به واسطه نسل قبل تربیت شده و آماده ورود به سینمای حرفه‌ای‌اند.»
جعفری تصریح کرد: «دو دسته فیلم داشتیم که به جشنواره راه پیدا نکرد؛ یک دسته فیلم‌هایی بودند که در جاهایی از اثر ضعف داشتند و همین ضعفشان باعث شد تا به این دوره راه پیدا نکنند که این دسته باید تلاش کنند تا خودشان را ارتقا دهند؛ جشنواره فیلم کوتاه می‌تواند سرمشقی برای شناسایی نقاط ضعف باشد؛ و دسته بعدی فیلم‌هایی بودند که به‌دلیل محدودیت جشنواره و به‌دلیل اینکه انتخابمان سقف داشت نمی‌توانستیم انتخابشان کنیم. این فیلمسازان باید تلاش کنند تا فیلم‌های‌شان در جشنواره‌های دیگر راه پیدا کند تا این فرصت سنجش را از خودشان نگیرند؛ این فیلم‌ها ویژگی‌هایی داشتند و اگر راه نیافته‌اند، به‌دلیل محدودیت جشنواره انتخاب نشدند و اگر یک گروه دیگری به عنوان هیات انتخاب حضور داشت، شاید انتخاب‌های دیگری داشتند.»
تهیه‌کننده انیمیشن «شاهزاده روم» با تاکید بر اینکه از آن الگو وآرمان‌هایی که از جشنواره فیلم فجر در ذهمان است، فاصله بسیاری داریم عنوان کرد: «از جهت رشد اگر بخواهیم به این جریان نگاه کنیم به پختگی نسبی رسیده‌ایم؛ هربخشی در این رویداد جای خودش را پیدا کرده است. جشنواره فیلم فجر نه‌تنها در ایران بلکه در منطقه نیز اهمیت دارد. یادم است که چند سال پیش به کشور کره سفر کرده بودم و فیلمسازی در آن جا به من گفت که دلش می‌خواهد در جشنواره فیلم فجر شرکت کند. تمام این موارد بیانگر همان برندسازی و اتفاقاتی است که باید رخ می‌داد و جشنواره فیلم فجر به یک پختگی نسبی رسیده است.»
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار خواهد شد.

برچسب
لینک کوتاه
کار نسل چهارم سینما در فیلمسازی سخت‌تر است https://cinemaorg.ir/n/4f5f13eb
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر