گزارش نشست تولید در سینمای کودک و نوجوان در خانه جشنواره
نشست تولید در سینمای کودک و نوجوان و نکوداشت زندهیاد فرشته طائرپور در سالن 5 خانه جشنواره برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، در ششمین روز برگزاری جشنواره، نشست تخصصی (نکوداشت زندهیاد فرشته طائرپور) تحت عنوان «تولید در سینمای کودک و نوجوان» با حضور سیدمحسن فاطمی روانشناس و امیرحسن ندایی (مجری) در خانه جشنواره برگزار شد.
در ابتدای مراسم ویدیویی درباره معرفی فرشته طائرپور پخش شد؛ همچنین بخشهایی از صحبتهای او به نمایش درآمد.
فاطمی در ابتدای این نشست درباره اینکه چرا ساخت فیلم برای کودک و نوجوان دشوار است، عنوان کرد: «پردازش اطلاعات در حوزه فیلم کودک نمیتواند شبیه به فیلم نوجوان باشد. فضای انتزاعی و قیاس برای کودک مبهم است و به همین دلیل تولید فیلم برای آنها سخت است. از طرفی جهان تجربه کودک محدود است و ارتباط او با جهان خارج با گسست همراه است و آنچنان مندرج در دنیای خود هستند که نمیتوانند تصوری از دنیای دیگر داشته باشند.»
او ادامه داد: «بلوغ عاطفی، شناختی و معنایی برای کودک مفهوم پیدا نکرده و مفاهیم کلی برای کودک پنج ساله دشوار است. به همین جهت ساخت فیلم هم برای این مخاطب سخت است پس رفتار و حرکت و عمل آنها را جذب میکند. برای کودکان درک پیچیدگیهایروایی دشوار است.»
فاطمی عنوان کرد: «کودک در سنین پایین نمیتواند ثبات و همبستگی را درک کند و همچنین در داستان نیز نمیتواند تمییز ادراکی داشته باشد. آنها چیزی را درست و غلط تلقی میکنند که پدر و مادرشان گفته باشند و در سنین بالاتر شرایط متفاوتتر خواهد بود.»
او ادامه داد: «بیشتر نگاه کودک به یک اثر سطحی است، چرا که از درونمایهها آگاه نیست. مجموعه اینها باعث میشود که زمانی که بخواهید برای کودک فیلم بسازید، ظرافتهای بسیاری را درنظر بگیرید.»
فاطمی عنوان کرد: «این پیچیدگیها در کار با کودک بسیار اهمیت دارد. یکی از نکاتی که در فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» وجود دارد لطافت کودکانه است که در دیگر آثار خانم طائرپور هم جاری است. کسانی که با نگاه رمانتیک کار میکنند دو ویژگی عطف و ارجاع به کودکی و طبیعت را در وجود خود دارند.»
او افزود: «ارجاع به دوران کودکی در آثار اینچنینی چون معنایی نغز و شیرین دارد این احساس را به مخاطب منتقل میکند.»
امیرحسن ندایی اضافه کرد: «فیلمساز کودک باید دوران کودکی خود را بهخاطر بسپارد و فراموش نکند که خود هم روزگاری کودک بوده است و این یکی از ویژگیهای آثار فرشته طائرپور بود.»
فاطمی درباره ارتباط فانتزی و جهان کودک گفت: «ما میتوانیم از دو مغز (دو نیم کره) حرف بزنیم که تفاوتهایی دارند. شما اگر بخواهید با مخاطب سهلالوصول ارتباط برقرار کنید باید بتوانید با شیوههای خلاق نیمکره راست او را فعال کنید.»