دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ / ۰۹:۳۷
اشتراک گذاری پرینت

هادی بابایی‌فر:

حضور فیلم کوتاه در جشنواره فجر یک امتیاز است

هادی بابایی‌فر که با فیلم کوتاه «گوزن» در چهلمین جشنواره فجر حضور دارد؛ دیدن عکس‌العمل‌های مردم در هنگام و پس از نمایش فیلم را چالش و قسمت جذاب جشنواره ‌فجر می‌داند.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هادی بابایی‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در خصوص حضور فیلم «گوزن» در بخش کوتاه جشنواره فجر گفت: برای تمام افراد عشق سینما مثل من، اولین جشنواره‌ای که شناختیم جشنواره فجر بود. قطعا خیلی مهم است که فیلمم در بین فیلم‌های منتخب جشنواره فیلم فجر باشد، آن هم وقتی فقط ده فیلم کوتاه، انتخاب شده است. این یک امتیاز و اتفاق مهم است.

وی درباره تاثیر حضور و شرایط اکران جشنواره افزود: حضور و نمایش فیلم کوتاه بر پرده بزرگ هر سینمایی آرزوی فیلم‌ساز است. برای من چالش و قسمت جذاب هر جشنواره‌ای دیدن عکس‌العمل‌های مردم در هنگام و پس از نمایش فیلم است. فیلم براساس فکر و نگاه من ساخته شده و به آن تعلق خاطر دارم. تعریف، انتقاد و در کل نگاه تماشاگران برای من مهم است. این اولین فیلم جدی من است و حضور در فجر و تاثیر آن را پس از جشنواره، حتما رصد خواهم کرد. اما امیدوارم با نمایش فیلم‌ها در شرایط خطرناک کرونا و نشستن تماشاگران در یک سالن و در کنار هم اتفاق بدی نیفتد و ما شاهد فاجعه‌ای پس از جشنواره نباشیم.

بابایی‌فر در مورد ایده اولیه فیلم کوتاه «گوزن» گفت: حدود ۱۴ سال پیش، طی اتفاقی برادرم فوت کرد، من تمام اتفاقات هنگام فوت در ذهنم باقی بود و اینکه همیشه می‌توانم قسمتی از آن اتفاقات را که به چشم دیدم را به فیلم تبدیل کنم. قصه‌ای شنیدم و تلفیقی از آن قصه و اتفاقی که افتاده بود منجر به فیلم‌نامه «گوزن» شد.

بابایی‌فر درباره ژانر فیلم کوتاه و نگاه خود بیان کرد: خیلی اهمیتی ندارد ژانر فیلم از دید من چیست. هر کسی هر جور که دوست دارد آن را ببیند. قائل به مشخص شدن ژانر فیلم توسط کارگردان (درام یا خانوادگی و…) در پر کردن فرم‌های جشنواره، یا مصاحبه‌ها نیستم. این فیلم می‌تواند ترکیبی از همه این ژانرها باشد و صرفا در یک ژانر خاص نگنجد.
نویسنده و کارگردان «گوزن»، تعصب به فضا یا ژانر خاصی را منطقی ندانست و افزود: فکر نمی‌کنم که حتما ژانر خاصی را بدون دلیل ادامه دهم، دوست دارم داستان‌های دیگر را در ژانرها، فضاهای دیگر تجربه کنم. مثلا فیلم بعدی من، فیلمی کاملا متفاوت است که در شهر می‌گذرد که با اقلیم و فضای «گوزن» متفاوت است.

بابایی‌فر شرایط ساخت فیلم «گوزن» را سخت توصیف کرد و شرح داد: تاکید داشتم فیلم حتما باید در زمانی ساخته شود که برف ببارد و اطراف پوشیده از برف باشد. پیش تولید فیلم خیلی طولانی شد چندماه دنبال لوکیشن مناسب می‌گشتم. اقصی نقاط ایران را دیدم که ببینم سال گذشته، برف در آن نقاط چگونه و به چه شکلی باریده بود. به پیش‌بینی هواشناسی مثلا دو هفته دیگر در اردبیل برف می‌آمد، می‌گذشت آن برف تبدیل به باران می‌شد ده روز می‌گذشت هوا نیمه ابری می‌شد. واقعا ترسناک شده بود. لوکیشن و شرایط آب‌وهوایی برای من و فضای فیلم خیلی اهمیت داشت. روستایی پیدا کرده بودم که از قبل با آن آشنایی داشتم. زندگی در روستا کاملا بدوی بود. گفتیم باید تصمیم بگیریم و کار را شروع کنیم چون ممکن بود شرایط جور نشود و آن برف، آخرین برف آن سال باشد. روستایی‌ها می‌گفتند که اگر برف بیاید ممکن است جاده یک‌هفته و بیشتر بسته باشد. رفت‌و‌آمد، حمل و جابجایی تجهیزات و پذیرش مسئولیت عوامل گروه در این شرایط، سخت بود. دیگر نزدیک بود راضی شوم که در شرایط آفتابی و بدون بارش برف فیلم را بسازیم. در نهایت دل را به دریا زدیم و در بهترین زمان رفتیم. اتفاق‌های خیلی خوبی افتاد همان برفی که می‌خواستیم بارید، جاده باز بود و… ولی هوا خیلی خیلی سرد بود و برف شدید می‌بارید به طوری که از شب تا صبح نیم متر برف آمد. ولی در نهایت تمام چالش‌ها جذاب و ماحصل کار مورد نظر من بود.

بابایی‌فر درباره فعالیت‌های اخیر خود پس از «گوزن» گفت: فیلم بعدی من هم فیلمی کوتاه است که قصه آن در فضای شهر اتفاق می‌افتد. جدی در پیش‌تولید نیستم ولی در مرحله مشورت، بررسی مسائل فنی و دیدن بازی برخی از بازیگران برای انتخاب و جمع بندی هستم.

چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر