دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ / ۱۰:۲۰
اشتراک گذاری پرینت

محمد خزاعی در گفت و گو با صبا:

حضور ژانرهای متفاوت برای آینده سینما ضرورت دارد/ سینمای سیار همان عدالت فرهنگی‌ست

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درباره روند برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد.

رییس سازمان سینمایی در حاشیه دومین بازدید از چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ارزیابی روند کلی چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر امسال نیز مثل سال های گذشته نقاط ضعفی داشت یکی از بزرگترین نقاط ضعف این دوره وضعیت ایجاد شده به دلیل ویروس کرونا بود.
او افزود: ما پیش بینی های لازم را برای برگزاری جشنواره به صورت صد در صد انجام داده بودیم و با مشورت هایی که با وزارت بهداشت داشتیم خیال مان جمع بود که متاسفانه در آخر مجبور به ایجاد تغییراتی در برنامه ریزی شدیم.

رییس سازمان سینمایی بیان کرد: در مجموع چه از لحاظ برگزاری، چه از لحاظ نظم و چه از لحاظ سطح کیفی فیلم ها، به نظرم چهلمین جشنواره فیلم فجر، جشنواره قابل قبولی است و به هیات انتخاب و ستاد برگزاری جشنواره خسته نباشید، می گویم.

خزاعی اظهار کرد: در همه دوره هایی برگزاری جشنواره معمولا فیلم های شاخص و متوسطی را شاهد هستیم.

او ادامه داد: یکی از عوامل مهم در برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر توجه به تنوع ژانرها بود و سعی شد تا در انتخاب آثار کمدی، اکشن، دفاع مقدس و… حضور داشته باشد.

این مدیر سینمایی اظهار کرد: شاید ما بعضی از آثار حاضر در جشنواره را نپسندیم اما حضور ژانرهای متفاوت برای آینده سینما ضرورت دارد.

او ادامه داد: یکی از عوامل مهم در برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر توجه به تنوع ژانرها بود و سعی شد تا در انتخاب آثار کمدی، اکشن، دفاع مقدس و… حضور داشته باشد.

این مدیر سینمایی اظهار کرد: شاید ما بعضی از آثار حاضر در جشنواره را نپسندیم اما حضور ژانرهای متفاوت برای آینده سینما ضرورت دارد.

محمد خزاعی اظهار کرد: توجه به فیلمسازان جدید، خوش استعداد و آتیه‌دار، توجه به مضامین متفاوت، پراکندگی و ریخت شناسی آثار از دیگر نکات قوت جشنواره است.

او با اشاره به بحث های گفتمانی این دوره از جشنواره اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که در جشنواره های گذشته گم شده بود بخش گفتمانی بود صرفا جشنواره قرار نیست کارکرد نمایش فیلم و نقد و بررسی داشته باشد.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: بحث گتمان، کلاس های آموزشی، ورکشاپ های آموزشی و… از مواردی بودند که امسال اتود اولیه آن را دیدیم و برای سال های بعد تقویت خواهد شد.

خزاعی درباره اکران آثار در شهرستان ها بیان کرد: متاسفانه با توجه به ظرفیت ۵۰ درصد خیلی از مخاطبان ناراضی هستند چراکه جشنواره فیلم فجر جزو جشن هایی هست که همه مردم چه آنهایی که سینما را دوست دارند و چه افرادی که سینما را دوست ندار به اخبار آن علاقه دارند و ما باید این را برای خانواده سینمای ایران حفظ کنیم.
رییس سازمان سینمایی درباره اکران آثار جشنواره در مناطق محروم اظهار کرد: امسال جشنواره چهلم فیلم فجر در صد نقطه مناطق محروم و روستاهایی که شاید سال های سال است فضای بصری را ندیده اند در حال برگزاری است.
او ادامه داد: حضور فیلم های سینمایی در طرح سینمای سیار و اکران در مناطق محروم جزو همان عدالت فرهنگی است که نباید آثار فقط مختص به مراکز استان ها باشد و باید برنامه ریزی جدی تری داشته باشیم و این جزو برنامه سازمان سینمایی در حول محور عدالت محوری، اخلاق گرایی و استاندارد سازی یعنی سه شعار اساسی سازمان سینمایی است.
این مدیر سینمایی درباره تصمیم بنیاد شهید و امور ایثارگران برای انتخاب دو اثر از آثار سینمایی جشنواره و اهدا جایزه به آنها توضیح داد: تمام نهادها و سازمان هایی که می خواهند جایزه جنبی داشته باشند، می توانند در بخش تجلی اراده ملی جوایز خودشان را  به آثار منتخب خود اهدا کند.
او ادامه داد:  در بخش تجلی اراده ملی همه نهادهایی که ثبت نام کردند و داور معرفی کردند، دست به گزینش می زنند و ۲۵ بهمن ماه شب ولادت امام علی (ع) مراسم اختتامیه خود را برگزار می کنند.
محمد خزاعی در پایان بیان کرد: در جشنواره فیلم  فجر به غیر از جوایز داوران هیچ جایزه دیگری نداریم، تمام جوایز  نهادها، سازمان ها و مراکزی که دوست دارند به نوعی در بخش تجلی اراده ملی مشارکت کنند براساس سلایق و فاکتورها و ارزیابی خودشان است و قطعا در همان بخش تجلی اراده ملی بررسی می شود.
این مدیر سینمایی درباره تصمیم بنیاد شهید و امور ایثارگران برای انتخاب دو اثر از آثار سینمایی جشنواره و اهدا جایزه به آنها توضیح داد: تمام نهادها و سازمان هایی که می خواهند جایزه جنبی داشته باشند، می توانند در بخش تجلی اراده ملی جوایز خودشان را به آثار منتخب خود اهدا کنند.
او ادامه داد: در بخش تجلی اراده ملی همه نهادهایی که ثبت نام کردند و داور معرفی کردند، دست به گزینش می زنند و ۲۵ بهمن ماه شب ولادت امام علی (ع) مراسم اختتامیه خود را برگزار می کنند.
محمد خزاعی در پایان بیان کرد: در جشنواره فیلم فجر به غیر از جوایز داوران هیچ جایزه دیگری نداریم، تمام جوایز  نهادها، سازمان ها و مراکزی که دوست دارند به نوعی در بخش تجلی اراده ملی مشارکت کنند براساس سلایق و فاکتورها و ارزیابی خودشان است و قطعا در همان بخش تجلی اراده ملی بررسی می شود.

منبع: صبا

اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر