دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ / ۰۷:۴۲
اشتراک گذاری پرینت

یک تصمیم عادلانه


طی سالهای اخیر بحث بر سر بود و نبود جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جدی بوده است و همچنان این سوال در میان است که به واقع وجود چنین جایزه‌ای برای سینمای ایران چه دستاوردهایی دارد؟
مخاطبان سینما که در واقع عموم مردم هستند در جریان جشنواره این حق را دارند که نظرات خود را در قالب آراء نسبت به آثاری که تماشا می‌کنند ارائه دهند و در نهایت اقبال مردم به یک فیلم می‌تواند تا حدودی سنجشی باشد برای درک شرایط اجتماعی از دریچه هنر سینما.
در دوران مختلف مردم بنا به حال و هوایی که در روزمره خود سپری می‌کنند، نسبت به یک فیلم و فضایی که شکل می‌دهد، با موضوعات و در ژانرهای متفاوت، به یک روش برخورد می‌کنند و این مسئله می‌تواند در سیاست‌های کلان سینمایی نیز تاثیرگذار باشد.
از سویی برای یک تهیه‌کننده و فیلمساز هم که توانسته آراء مردمی را در سبد خود قرار دهد چنین جایزه‌ای اهمیت دارد. اما مسئله اینجاست که چگونه می‌توان از آراء مردمی صیانت کرد تا اختلالی در روند شمارش آن صورت نگیرد و حق فیلم یا فیلمسازی در این میان پایمال نشود.
در سالهای گذشته که نوع بلیت‌فروشی و حضور مخاطبان در سینماهای مردمی شکل متفاوتی داشت، در هنگام ورود برگه‌ای به مخاطبان داده می‌شد که می‌توانستند بعد از فیلم رای خود را در یک صندوق بیاندازند و چنین اتفاقی موجب می‌شد تا آراء مردمی در موقعیت و با شکل مشخصی صیانت و سپس شمارش شود.
اما تغییر شکل بلیت‌فروشی جشنواره در سامانه سمفا و تغییر نحوه رای‌گیری چنین اتفاقی را با اختلال دچار می‌کند. اگرچه بهتر آن است که برای رأی‌گیری شیوه‌های دیگری را در نظر گرفت. مثلا بهتر آن است که دستگاه‌های الکترونیکی در هر سینما مستقر باشد تا بعد از فیلم‌ها مخاطبان در همان محل رای خود را اخذ کنند.
این که بعد از تماشای فیلم باید مخاطب وارد سایت شود، صفحه فیلم مورد نظر را پیدا کند و بعد رای خود را در سامانه ثبت کند روند این رای‌گیری قطعاً دچار اختلال می‌شود.
تا قبل از ایجاد یک مکانیزم مناسب برای رای‌گیری و ایجاد یک سامانه دقیق و خطاناپذیر حذف جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به نظر گام جسورانه‌ای در مسیر تحقق قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری است که سیاست سازمان سینمایی و البته یکی از شعارهای جشنواره چهلم است.
چنین جایزه‌ای زمانی قابل اعتنا است که در آن اتفاقی عادلانه رخ دهد و در چنین شرایطی که تحقق این عدالت‌محوری ممکن نیست تصمیم به حذف این جایزه، تصمیم درستی به نظر می‌آید.

مهرداد بخشی

لینک کوتاه
یک تصمیم عادلانه https://cinemaorg.ir/n/11ac7734
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر