دسته بندی:
۱۴۰۱/۲/۱۰ / ۱۰:۰۴
اشتراک گذاری پرینت

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

روح قرآنی باید بر تمام تولیدات فارابی حاکم باشد



سیدمهدی جوادی گفت: تفکیک فیلم قرآنی و غیرقرآنی برای تولیدات فارابی صحیح نیست زیرا تمامی محصولات این مرکز باید قرآنی باشند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی،  دکتر سیدمهدی جوادی؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور در غرفه ایکنا اظهار کرد: بعد از دو سال وقفه بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود. این رویداد، اتفاقی فرهنگی است که خلاف بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری، مخاطبان مردمی فراوانی دارد و مردم‌محور است. در این نمایشگاه تنها یک قشر و جریانی خاص مخاطب نیستند بلکه حضور آحاد مردم را در این اتفاق به‌خوبی شاهدیم. نمایشگاه قرآن امسال هم پس از دو سال وقفه با استقبال خوب مردمی مواجه بوده است.

جوادی در خصوص اهمیت نمایشگاه قرآن گفت: این نمایشگاه جدا از کارکرد مردمی و نمایشگاهی آن، گردهمایی همه بخش‌ها و فعالان فرهنگی و دینی ازجمله نشر مکتوب، تولید‌کنندگان محصولات حجاب، مؤسسات قرآنی، دستگاه‌های دولتی و فعالان مردمی در عرصه امور قرآنی است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: گردهمایی بزرگی که در نمایشگاه قرآن به وجود آمده، می‌تواند هم مشوق فعالیت‌های قرآنی باشد، هم اینکه هم‌افزایی و تقویت زیست‌بوم فعالیت‌های قرآنی را در پی داشته باشد. از این منظر برگزاری نمایشگاه قرآن اتفاق مبارکی است که به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

وی درباره استقبال مردم گفت: در هنگام بازدید از نمایشگاه از استقبال مردم حیرت‌زده شدم. این امر نشان می‌دهد نمایشگاه قرآن یک اتفاقی مردمی است که با استقبال بخش‌های مختلف مردم مواجه می‌شود.

این مدیر فرهنگی درباره تولیدات قرآنی فارابی گفت: قرآن باید روح حاکم بر همه تولیدات فارابی باشد. برای همین شاید تفکیک فیلم‌هایی قرآنی و غیر‌قرآنی دقیق نباشد زیرا حتی فیلم‌های اجتماعی، دفاع مقدسی یا طنز و کودک که تولید می‌کنیم نیز باید دربردارنده آموزه‌های قرآنی باشد. وقتی اعتقاد داریم قرآن چراغ راه ما در تمامی امور زندگی و برنامه عملی برای زیست انسانی است پس مضامین آن باید در همه تولیدات سینمایی بروز و ظهور داشته باشد.

جوادی اضافه کرد: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بازدیدي که از نمایشگاه قرآن داشتند این نکته را مورد تأیید قرار دادند که یکی از کار ویژه‌های جدی در فارابی، توجه بیشتر به قصص و مضامین قرآنی در سینماست. در همین رابطه کارگروه ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که موضوعات مورد نظر را بررسی کند.

مدیرعامل فارابی تصریح کرد: اولین گام برای تولید یک فیلم قرآنی داشتن متن و فیلمنامه خوب است. آنچه که ما الان مدنظر داریم رسیدن به متون قوی در این رابطه است تا بر مبنای آن آثار لازم ساخته شود. نکته بعد به همکاری بنیاد سینمایی فارابی و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مربوط می‌شود. در این راستا با همکاری معاونت قران و عترت در پی راه‌اندازی پاتوقی برای سینماگران این حوزه هستیم تا در سایه هم‌اندیشی آنها ظرفیت‌های جدیدی برای قرآنی شدن آثار سینمایی فراهم آید.

وی بیان کرد: فارابی یک نهاد غیردولتی و در واقع یک نهاد ملی است که در اساسنامه‌اش آمده به سینمای ایران در تمامی جهات کمک کند. برای همین تمام سازمان‌هایی را که در حوزه‌های فرهنگی و به طور ویژه قرآنی کار می‌کنند به یاری می‌طلبیم تا اگر ایده‌ای و پژوهشی در رابطه با آثار قرآنی انجام داده‌اند با فارابی مطرح کرده تا بتوانیم همکاری لازم را در این رابطه داشته باشیم.

مدیرعامل فارابی در انتها تأکید کرد: از معاونت قرآن و عترت، بابت اهتمام در  برگزاری نمایشگاه قرآن سپاسگزارم. امیدوارم به برکت قرآن بتوانیم امانتدار خوبی برای قرآن باشیم  و در استفاده از ابزار قدرتمند سینما برای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی گام‌های موثری برداریم.

برچسب
لینک کوتاه
روح قرآنی باید بر تمام تولیدات فارابی حاکم باشد https://cinemaorg.ir/n/8aea297e
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر