دسته بندی:
۱۴۰۱/۳/۱۱ / ۰۹:۵۷
اشتراک گذاری پرینت

سارا نامجو:

تهیه کننده متخصص انیمیشن در ایران کم است

کارگردان انیمیشن «ستارگان زیر باران» تاکید کرد حوزه انیمیشن به تهیه‌کنندگان متخصص با نگاه بلندمدت نیاز دارد.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سارا نامجو که با انمیشن کوتاه «ستارگان زیر باران» تولید مرکز گسترش در جشنواره پویانمایی امسال حضور دارد،  گفت: فیلم «ستارگان زیر باران» داستانی تخیلی دارد، این فیلم حال و هوایی تخیلی و شاعرانه دارد و مضمون درونی‌اش امید است.

نامجو با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن در جهان جایگاه بسیاری ویژه‌ای دارد و صنعتی سودآور است گفت: انیمیشن در کنار گیم، تبلیغات و آثار داستانی جزو پول‌ساز‌ترین‌ها در حوزه تولیدمحتوا در جهان است. در کشور ما اما انیمیشن به دو بخش تقسیم شده است. بخشی انیمیشن تلویزیون پسند است که متاسفانه علیرغم اینکه هنرمندان و متخصصان خیلی خوبی در کشور در این حیطه داریم که می‌توانند آثار ارزشمندی تولید کنند اما بخاطر نوع سلیقه تلویزیون و همچنین بودجه بسیاری پایینی که به این بخش تعلق می‌گیرد و نظارت کیفی مبتذل، آثار نازلی هستند که فاقد ارز‌ش‌های هنری هستند. بخش دیگر آثار کوتاه انیمیشن هستند که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از متولیان است و آزادی عمل بیشتری به هنرمندان میدهد و نظارت کیفی خوبی دارد و به کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان این حوزه و سلایق‌شان احترام گذاشته می‌شود و آثار خلاقانه و ارزشمندی تولید می‌شود.

نامجو گفت: در سال‌های اخیر شاهد تولید آثار کوتاه بسیار موفق و خوبی بوده‌ایم که خوشبختانه در حیطه جهانی هم خوش درخشیده‌اند و باعث افتخار شده‌اند.

نامجو اظهار داشت: حرف اول را در صنعت سینما بودجه می‌زند و این موضوع در سینمای انیمیشن بسیار پررنگ‌تر است چراکه انیمیشن هنر گرانی است و برای تولید یک انیمیشن مدت زمانی طولانی لازم است. ساخت یک انیمیشن نیاز به نیروی انسانی و متخصص بسیاری دارد که قابل مقایسه با یک فیلم داستانی زنده نیست. تفکر تولید در انیمیشن‌ها باید بیگ پروداکشن باشد. تهیه کننده‌ای که می‌پذیرد یک اثر انیمیشن را بسازد باید نگاهی بزرگ و بلندمدت نسبت به این هنر باشد و برای ارائه بهترین کیفیت در اثر وسواس کافی داشته باشد. متاسفانه در کشورمان چنین تهیه‌کنندگانی تربیت نشده‌اند چراکه در مدارس انیمیشن ایران تهیه‌کنندگی انیمیشن تدریس نمی‌شود. به همین دلیل افرادی تهیه انیمیشن‌ها را در ایران بر عهده می‌گیرند که یا کارگردان‌های این حوزه هستند و یا تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی زنده هستند. مشکل اصلی تولید انیمیشن بلند و فاخر در ایران همین موضوع است.

او در همین زمینه افزود: معدود آثار بلند انیمیشن که تولید شده‌اند علی‌رغم زحمات بسیاری که برای‌شان کشیده شده به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی تولید آثار کاملی نیستند. اگر بخواهیم فیلم‌های بلند انیمیشن‌مان راهی را که فیلم‌های کوتاه طی کرده‌اند و به افتخارات رسیده‌اند داشته باشد باید نگاه تولید انیمیشن در این حوزه را تغییر دهیم.
 
نامجو با بیان اینکه جشنواره پویانمایی سال‌هاست به انیمشن ایران خدمت می‌کند گفت:  این جشنواره به ما کمک کرد تا آثار فاخر در حوزه انیمیشن جهان را ببینیم. اما در سال‌های اخیر و با وجود رشد فناوری‌های مختلف دیگر تماشای آثار تولید شده در جهان کاری بسیار سهل است که تنها به داشتن اینترنت پرسرعت نیاز دارد. بنابراین هم جشنواره پویانمایی و هم سایر جشنواره‌هایی که در این حوزه فعال هستند باید بیشتر بستری باشند برای تحلیل و نقد و تبادل تجارب و اطلاعات. همچنین خوب است جشنواره‌ها به سمت موضوعی شدن پیش بروند.
 
نامجو گفت: در هر سه حوزه تولید انیمیشن در ایران یعنی تلویزیون، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت داشته‌ام به جرات می‌توانم بگویم مرکز گسترش بهترین سیاست‌گذاری را در مسیر تولید انیمیشن داشته و نتیجه کار هم تولید آثار فاخر و جذاب بوده است.  عملکرد مرکز هر سال به نسبت سال قبل بهتر می‌شود و اختلاف خود را در زمینه تولید انیمیشن کوتاه با دو مرکز دیگر که نامبرده شد بیشتر می‌کند. کاش دو مرکز دیگر نیز از نحوه سیاست‌گذاری مرکز الهام گرفته و آثار فاخر تولید کنند.


لینک کوتاه
تهیه کننده متخصص انیمیشن در ایران کم است https://cinemaorg.ir/n/97f51dbd
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر