دسته بندی:
۱۴۰۱/۳/۱۸ / ۱۰:۴۷
اشتراک گذاری پرینت

در دیدار مدیرعامل فارابی با شورای مرکزی کانون کارگردانان عنوان شد:

حمایت تمام قد فارابی از تولید آثاری که به حل مسائل کشور کمک کنند/ فیلم برای آرشیو نخواهیم ساخت/ اکثریت سینماگران به برکت انقلاب جامعه نجیب، شریف و اخلاقی هستند

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران به ديدار و گفت وگو نشست.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در ديدار اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با دكتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد که هفته گذشته برگزار شد، بر زمینه‌های همکاری‌های مشترک در سطوح مختلف و همچنين مسائل كارگرداني در سينماي ايران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در اين ديدار دكتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با استقبال از برگزاری چنین دیداری و ابراز امیدواری نسبت به تداوم اینگونه جلسات صنفی و ارتباط مستقیم با بدنه صنوف تاثیرگذار سینمای ایران، اظهار داشت: قائل به این هستیم که تار و پود یک اثر سینمایی پیش از هر چیز نشأت گرفته از اندیشه کارگردان آن است و او به عنوان پديد آورنده اثر بايد دال مركزی توليد باشد. در توليدات فارابی هم هرگاه به كارگردانان توجه جدی تری شد و ارتباط نزديك‌تری با آنها برقرار گرديد، شاهد آثار قابل قبول‌تری بوديم، جوادي با اشاره به برنامه پنج ساله فارابی و سند تحول اين بنياد بر نقش پررنگ همه صنوف سينمايی به ويژه صنف كارگردانان بر تدوين و  پیشبرد اهداف اين سند تأكيد داشت.

او در ابتدای جلسه ضمن خوش آمدگويی به اعضای كانون كارگردانان گفت: البته بنياد سينمايی فارابی خانه همه سينماگران است و ميزبان اصلي امروز شما هستيد، من به عنوان مدیرعامل فارابی بیش از شما در این مکان مهمان هستم، همانطور كه ديگران قبل از ما آمدند و زحمت‌هايي كشيدند و ما امروز از زحمات آنها بهره‌منديم، ما نيز فرصت كوتاهی براي خدمتگزاری و انجام كارهای اساسی به جهت توسعه سينما داريم.‌

جوادی با اشاره به لزوم باز تعريف ماموريت‌های بنياد سينمایی فارابی گفت: من معتقدم که فارابی حتما نیاز به یک تحول دارد، چراکه در دهه 60 و 70 یک فرآیند داشت که این مقتضیات در دهه 80 و 90 تغییر یافت و امروز به عنوان نهاد ملی سینمای ایران، حتما باید جایگاه خودش را در اکوسیستم جدید سینما پیدا کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: فارابی منطبق بر اساسنامه‌اش یک نهاد ملی غير دولتی است و هيچ وابستگی حقوقی به دولت ندارد بلكه مانند همه نهادهای ملی سينما در دنيا يك نهاد فرادولتی است. فارابی نه كمپانی توليد است و نه صرفاً محل تامين سرمايه، بلكه نقش اصلی آن بيش از هرچيزی تسهیل‌گری در سینما است.

او با اشاره به سخنان برخی از اعضای كانون كارگردانان كه به شيوه‌های توليد و تصويب بعضی از فيلم ها در فارابی نقدهایی داشتند گفت: در دوره جدید ما هر فیلمی را در فارابی نخواهیم ساخت، در واقع ورود مستقيم فارابی به توليد يك امر استثنایی است و زماني ما وارد توليد خواهيم شد كه يا آن اثر  ناظر بر دغدغه‌های ملی و انقلابی و مبتنی بر نظام مسائل اصلی كشور باشد و يا یک نوآوری با خود به سینما بیاورد و منجر به توسعه سينما از حيث محتوا و فرم شود. مثلا يكی از اين مواق وقتی است كه اثری به تنوع ژانر در سينمای ايران كمك كند،

مديرعامل فارابی با اشاره به دغدغه يكی از اعضای كانون كه از نگرانیهایی بابت محدود شدن حمايت هاي فارابي به قشر خاصی سخن گفته بود، تاكيد داشت: فارابی نهاد ملی سينما و خانه ‌همه سينماگران است؛ البته اين امر بدیهی است كه اگر فردی در تضاد با منافع ملی و اعتقادات مردم قدم و قلم زند جايگاهی در اين نهاد نداشته باشد اما معتقديم جامعه سينمایی ايران با همه گستردگی طيفی و تنوع سليقه‌های موجود در آن به بركت تحولات سينمای بعد از انقلاب يك جامعه نجيب، شريف، اخلاقی و انقلابی است كه به منافع ملی و مردم اهتمام دارد.

سيد مهدی جوادی با برشمردن برخی تغييرات در مسير تصويب فيلم نامه‌ها از جمله حذف شوراهای تو در تویی كه گاهی سرنخ تصويب يك فيلمنامه را گم می‌كرد گفت: در این مسیر، از فیلمنامه‌های مناسب و هم‌سو با استانداردهای 12 گانه فارابی در حوزه‌هایی نظیر طنز فاخر و پاک، مسأله ملی جمعیت، مسأله ملی و مهم محیط زیست، مسأله عرق و عزت ملی  (نوجوانان)، بحث دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب اسلامی، موضوعات مرتبط با دختران و زنان و فيلم هاي كودك و نوجوان باشد حتما حمایت خواهیم کرد و اين حمايت محدود به يك ژانر و يك موضوع نخواهد بود .

جوادی ادامه داد: یکی از بحران‌های فارابی این بود که تکلیف این بنیاد با تولیداتش مشخص نبود، جشنواره به جشنواره برای کودک فیلم می‌ساختیم و بعد از اكران جشنواره اي، آنها  آرشیو می‌شد. در حالیکه ما به دوستان گفته‌ایم که حتی اگر براساس ارزیابی شورای تخصصی کودک، امسال جشنواره را هم برگزار نکردیم، باید در هر فصل یک فیلم کودک خوب ناظر به اكران عمومي داشته باشيم.

او افزود: در قبال هر فيلمنامه‌اي سوال اصلي اين است كه چرا فارابی باید اين فیلم را بسازد؟ آيا امكان ساخت آن در بيرون نيست؟ آيا ارزش افزوده‌اي به سينماي ايران اضافه مي‌كند؟ اين سوال اصلی امروز ما است و توجیه دلایل ساخته‌شدن یک فیلم، برای ما بسیار مهم است. مسأله جمعیت، محیط زیست و آب و هوا، توليد و رفع موانع اشتغال و موضوعاتي اينچنين امروز مسأله کشور هستند و طبیعتاً مسأله ما هم در فارابی محسوب می‌شوند. وقتي مي‌گوييم كليد پيشرفت كشور در دست سينماگران است يعني اينكه بتوانند با ابزار سينما به حل مسائل كشور كمك كنند و بدانيد در اين نوع مسير فيلم سازي فارابي تمام قد كمك خواهد كرد.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست نیز اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به سابقه 40 ساله کانون کارگردانان در امور صنفی و کسب بیش از 8 هزار جایزه توسط نزدیک به 400 کارگردان حرفه‌ای عضو این صنف سینمایی، ضمن بیان دغدغه‌های حرفه‌ای و صنفی خود به بیان پیشنهاداتی جهت همکاری متقابل با بنیاد سینمایی فارابی با هدف ارتقای جایگاه کانون کارگردانان سینمای ایران پرداختند.

ایجاد کلاس انتقال تجربه در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم، تولید مشترک با کشورهای فارسی‌زبان معروف به حوزه نوروز، همکاری با کشورهای اسلامی و مشترک‌المنافع مانند چین، لزوم بازنگری مأموریت‌های فارابی براساس شرایط روز، ورود بنیاد فارابی به حوزه نمایش خانگی و جديدت براي بازاريابي در فارابی، مشکلات موجود در نمایش خانگی، لزوم احیای انتشارات فارابی به عنوان مهمترین بازوی نشر کتب مرجع سینمایی، اصلاح نگرش در سیستم ارزشیابی فیلمنامه، همکاری با فارابی در فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای به کارگردانان اول و لزوم اهمیت قائل شدن به جایگاه کارگردان به عنوان پدیدآورنده اصلی یک اثر، از مهمترین نکاتی بود که توسط اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران مطرح شد.

تأسیس «خانه فیلمنامه» و کلینیک فیلمنامه، موضوع اقتباس در سینمای ایران و اهمیت این حوزه در دوره جدید مدیریت فارابی، تشکیل کارگروه سینما در وزارت امور خارجه و توجه به ژانر و تنوع ژانر در سینمای ایران دیگر موضوعاتی بود که در دیدار اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار گرفت.

در خاتمه این نشست نیز در مورد برخي از پیشنهادات شورای مرکزی کانون کارگردانان، توافقاتی صورت پذيرفت، ازجمله حضور نماینده کانون کارگردانان در شورای فیلم اولی‌ها فارابي و همچنين استفاده از ظرفيت كانون براي مشاوران باشگاه فيلم اولي ها، استفاده از نظرات مشورتی اعضای کانون در قالب گروه مشاوران مديرعامل بنياد و  همچنین استفاده از ظرفیت کانون کارگردانان در برگزاری رویداد سینماتک و وركشاپ ها و كارگاه‌هاي ملي انتقال تجربه با حمايت بنیاد سینمایی فارابی.




لینک کوتاه
حمایت تمام قد فارابی از تولید آثاری که به حل مسائل... https://cinemaorg.ir/n/8d7cbb7d
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر