مریم نقیبی:
جشنوارهها، تنها محل دیده شدن مستندها نیستند
v مشاور مدیر عامل سازمان سینمایی سوره (حوزه هنری) در امور پخش بینالملل با اشاره به اهمیت جشنوارهها، در کشف استعدادهای تازه، تاکید کرد باید به عرضه آثار مستند در مرحله تولید و نمایش جشنوارهای فکر کرد.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مریم نقیبی گفت: در گذشته توجه به پخش بین الملل آثار مستند، کوتاه و انیمیشن به اندازه امروز نبود. خوشبختانه در سال های اخیر در این زمینه تخصصی شدن پخش این آثار جدیتر گرفته شده است. در حوزه پخش آثار مستند، توجه به مستندهای جشنوارهای بیشتر بوده، اما این مستندها، معمولا برای عموم تماشاگران جذاب نیستند. بازار و مخاطب مستند در جهان، بسیار متنوع است و میتوان برای جذب گروههای مختلف برنامه ریزی کرد. مثلا این روزها، در بازارهای جهانی مستندهای آموزشی و گزارشی با اقبال مواجه هستند و من هم در این زمینه، نسبت به گذشته تمرکز بیشتری دارم.
این کارشناس پخش فیلم در حوزه بینالملل ادامه داد: یکی از اشکال هایی که در حوزه مستند با آن مواجهیم این است که در زمان تولید به بازاریابی آن توجه نمیکنیم. وقتی به سراغ تولید مستند می رویم باید استانداردهای بازار (شبکه های تلویزیونی، جشنوارهها، وی او دیها و ...) را در نظر بگیریم. اگر امکانات و رسانههای متعددی که امروز در دسترس است تا مستند را به دست مخاطب برسانیم، در نظر بگیریم حتما قدرت ورود به این فضاها و بازارها را خواهیم داشت.
مدیر شرکت پخش «سما پیکچرز» افزود: مستندهای خوبی در ایران داریم که در صورت درست معرفی شدن، حتما مخاطب خواهند داشت و در بازار، فروش کرده و هزینه تولید را برمیگردانند.
مشاور رئیس سازمان سینمایی سوره در بخش بینالملل با اشاره به تعدد جوایز در جشنوارههای داخلی گفت: وقتی به جشنواره های تخصصی حوزه مستند نگاه کنیم متوجه این موضوع می شویم که جوایز و بخشها کمتر از جشنواره های ایرانی به طور ویژه جشنواره سینماحقیقت است. این نگاه تخصصی باعث شده اهمیت جوایز خارجی بیشتر باشد و افراد و فیلم هایی که این جوایز را دریافت میکنند، محل توجه باشند.
مریم نقیبی ادامه داد: ما در ایران جشنواره های پراکنده و متعدد داریم. اگر جشنواره ها تجمیع و یکدست شوند نتیجه بهتری خواهیم گرفت. باید به این نکته توجه کنیم فیلمی که در جشنواره ای دیده میشود، جایزه می گیرد و به آن ارزش می دهیم قرار است چه مسیری را طی کند؟ چگونه به دست مخاطب برسد؟ بسیاری از آثار شاخص جشنواره ها راهی به اکران ندارند و اغلب دوستداران سینمای مستند، از تماشای آنها محروم هستند.
این فعال حوزه پخش بینالملل گفت: اختصاص یک شبکه نمایش که به نهاد یا ارگانی وابسته نیست، برای تماشای این آثار، ضروری است. اطلاع رسانی و تبلیغات در حوزه مستند ضعیف است و به همین دلیل بسیاری از مستندهای خوب و باارزش ایرانی، آنطور که شایسته است دیده نمیشوند.
مریم نقیبی گفت: جشنواره ها از جمله جشنواره «سینماحقیقت» نقشی موثر در معرفی مستندها و دیده شدن استعدادهای این حوزه دارند. نباید جشنواره ها را حذف کرد و نقش آنها را نادیده گرفت. اما بازنگری و تغییر در روند، شکل برگزاری و اهدای جوایز، موضوعی قابل بحث و ضروری است.
منبع: خبرگزاری تسنیم