دسته بندی:
۱۴۰۱/۶/۶ / ۱۱:۳۲
اشتراک گذاری پرینت

تولید اثر با نگاه به ادبیات ایرانی علاقه من است/ ساخت انیمیشن بر اساس شاهنامه

حسین مرادی‌زاده قرار است در همکاری با مرکز گسترش انیمیشنی با موضوع شاهنامه کارگردانی کند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، حسین مرادی‌زاده کارگردان و تهیه‌کننده دو انیمیشن «زنده، بیدار و آگاه» و «عقل سرخ» درباره این دو انیمیشن که به تازگی در جشنواره‌های بین‌المللی راه یافته است، گفت: «عقل سرخ» بر اساس رساله عقل سرخ سهروردی ساخته شده که 900 سال از آن می‌گذرد و متنی عرفانی و فلسفی دارد. این اثر مناسب مخاطب بزرگسال است. می‌توانم بگویم از گروه سنی نوجوانان تا بزرگسال می‌تواند مفاهیمی که این اثر انیمیشن قصد روایت آن را دارد، درک کند.

او درباره قصه این انیمیشن توضیح داد: «عقل سرخ» روایتی از یک پرنده است که در یک سفر به دلیل اتفاقی به یک انسان تبدیل می‌شود اما می‌خواهد دوباره به زندگی پیشین خود بازگردد و برای این هدف راه‌های زیادی را طی می‌کند تا به دوباره به یک پرنده تبدیل شود.

این کارگردان درباره هدف خود از اقتباس اثری از سهروردی بیان کرد: این اثر اقتباسی کامل، سخت و کاملا وفادارانه از متن سهروردی است و تنها تصویرسازی‌ها براساس تفکر من طراحی شده‌اند. هدف من این بوده که مخاطب پس از دیدن این انیمیشن 7 دقیقه‌ای و مواجهه با بخشی از رساله سهروردی درنهایت به متن اصلی رجوع کند و آن را مطالعه کند.

مرادی‌زاده درباره انیمیشن «زنده، بیدار و آگاه» توضیح داد: این اثر اقتباسی از یک برهان فلسفی است و ابن سینا یک رساله به نام حی بن یقضان دارد که به عربی نوشته شده و شرحی فلسفی دارد. در قرن هفدهم این رساله ترجمه موضوعی و متنی می‌شود با عنوان «بهبود عقل بشری» که البته موضوع این برهان نیز است. 

او ادامه داد: برهانی که «زنده، بیدار و آگاه» را بر اساس آن ساخته‌ایم در فلسفه اسلامی نیز وجود دارد و به طور کلی موضوع این اثر کمی پیچیده است، اما بیانی ساده را دارد. این انیمیشن مناسب بزرگسال است و البته این کار نیز مانند «عقل سرخ» مناسب گروه سن نوجوان تا بزرگسال است.

این انیماتور درباره آخرین آثار خود که بر اساس متن‌های ادبی ساخته شده‌اند، عنوان کرد: در چند اثر خود سعی کرده‌ام بر اساس متن‌های ادبی ایرانی پیش روم و به آثاری بپردازم که کم‌تر به آن‌ها پرداخته شده است. البته در ایران این آثار، با اقبال مواجه نمی‌شوند، اما چنین فیلم‌هایی در فستیوال‌های بین‌المللی بسیار دیده شده و جوایز متعددی را دریافت می‌کنند.

مرادی‌زاده در پایان درباره فعالیت‌های تازه خود گفت: به تازگی قرار است در همکاری با مرکز، روایتی بر اساس شاهنامه فردوسی داشته باشم. 

لینک کوتاه
تولید اثر با نگاه به ادبیات ایرانی علاقه من است/ س... https://cinemaorg.ir/n/48916831
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر