حرکت روبه جلوی قطار سینمای ایران/تمرکز و سرمایهگذاری برروی استعدادهای جوان
با نگاهی به سیاهه اسامی فیلمهای منتشر شده متوجه میشویم این آثار در ژانرهای مختلفی جلوی دوربین رفتهاند وبرخلاف هجمه ها و انتظارات برخی، این آثار طیف گوناگون و گستردهای را شامل میشوند که برای سینمای ما و مدیریت آن میتواند یک اتفاق و دستاورد بزرگ باشد.
انتشار اسامی فیلمهای در دست ساخت از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی، نشان داد که سازمان سینمایی ما بر خلاف هجمههای یکسال گذشته برای آینده سینمای ایران برنامه مدونی دارد. از صحبتهای قادر آشنا معاون فناوری و مطالعات سازمان سینمایی هم چنین برداشت میشود که مدیران سینما اهمیت ویژهای برای آثار کمدی و آثار انیمیشن قائل شده و قرار است تمرکز ویژهای بر روی این آثار داشته باشند.
توجه به نیازهای مخاطب و تلاش برای تهیه آثاری که مخاطب به آنها روی خوش نشان میدهد از جمله مواردی است که در برنامه تازه مدیریت سینمایی دیده شده و میکوشد شکل تازهای از آن را ارائه کند.
با نگاهی به سیاهه اسامی فیلمهای منتشر شده متوجه میشویم این آثار در ژانرهای مختلفی جلوی دوربین رفتهاند وبرخلاف هجمه ها و انتظارات برخی، این آثار طیف گوناگون و گستردهای را شامل میشوند که برای سینمای ما و مدیریت آن میتواند یک اتفاق و دستاورد بزرگ باشد.
*کارگردانها مشغول کارند
در میدان سینمای کشور امسال بسیاری از وعدهها در حد حرف باقی نمانده و فیلمهایی با موضوع کودک ونوجوان ودفاع مقدس، که در چند سال گذشته خیلی به آن رغبتی نشان داده نمی شد دوباره مورد توجه قرار گرفته و چند اثر با این موضوعات جلوی دوربین رفتهاند که با توجه به خبرهای رسیده به نظر میرسد در حوزه خود آثار قابل توجهی باشند.
علاوه براین برخلاف جو رسانهای به راه افتاده حضور چهرهها و کارگردانهای سینمایی کاملا چشمگیر است و میتوان امیدوار بود که حرکت رو به جلوی این قطار همچنان ادامه داشته باشد و این در حالی است که امسال حضور کارگردانهای اولی با استعداد و خلاق بسیار آسانتر شده است. اگرچه سال گذشته چند فیلمساز فیلم اولی کاملا نبض جشنواره فیلم فجر را به دست گرفتند و توانستند همه نگاهها را به خود جلب کنند. به نظر میرسد سیاست تمرکز و سرمایهگذاری برروی استعدادهای جوان و گمنام در دولت فعلی به یک روند تبدیل شده باشد و با خبرهایی که ازفیلمها و موضوعات آنها میشنویم به نظر میرسد جشنواره فیلم امسال آثار متفاوت و جریانسازی از فیلمسازان تازه نفس و خوش فکر خواهد داشت که میتواند به پویایی این جشنواره کمک کند.
آشکارا یک سینمای بالنده و پویا علاوه بر توجه به پیشکسوتها و هنرمندان قدیمی راه را برای نورسیدگان و آنها که قرار است پرچمدار آینده این سینما باشند، نیز باز خواهد کرد. نقشه راه سازمان سینمایی در دوره جدید استفاده حداکثری از نیروهای موجود و کشف استعدادهای تازه در این حوزه و تلاش دامنهداربرای ضابطهمند کردن آن است وحقیقت این است دیدن آثار فیلمسازان جوان و مستعد چنان اشتیاقی را برانگیخته که آینده این سینما و این نسل نو آمده را در نزد بسیاری امیدوار کرده است.
*نهضت سالنسازی در استانها
اگرچه سینما بدون فیلم خوب بیمعنی است اما معنی این حرف نادیده گرفتن خود سالنهای سینما نیست. به هرحال مخاطب پیگیر، دوست دارد فیلم خوب را در سالن سینما ببیند و از آن مهمتر اینکه علاقمند است که خود سالن سینما در دسترس و در نزدیکیاش باشد. آنچه از صحبتهای مهدی فرجی مدیر کل توسعه فناوری، سینمایی، سمعی و بصری سازمان سینمایی فهم میشود این است که ساخت سالن سینما در اقصی نقاط کشور به عنوان یک نیاز فرهنگی دیده شده و قرار است از این پس ساخت سالن سینما با سرعت بیشتری دنبال شود.
این سیاست باعث میشود که نگاه مرکز محور از آن برداشته شود، وبه سینما به عنوان یک محصول ملی که در همه جای ایران در دسترس است، نگریسته شود. ساخت نزدیک به ۱۳۰ سالن در نقاط مختلف کشور یک دستاورد مهم برای سازمان سینمایی و حرکتی رو به جلو برای مجموعه تحت مدیریت محمد خزاعی محسوب میشود.که به نظر میرسد با توجه به اراده و جدیت او به تدوام این سیاست، بازهم سهم مراکز استانها از فیلم وسینما بیش از امروز خواهد بود.
منبع: خبرگزاری فارس