دسته بندی:
۱۴۰۱/۷/۳۰ / ۱۲:۳۲
اشتراک گذاری پرینت

محسن یزدی در حاشیه بازدید از جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد؛

پخش موتور محرک سینمای کوتاه است

مدیر شبکه مستند در حاشیه بازدید و حضور در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: علاوه بر تمرکز بر تنوع ژانری، پخش آثار نیز به صورت یک موتور پیشران سینمای کوتاه را رو به جلو هدایت می‌کند.

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما در حاشیه بازدید از سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره این جشنواره و رویکرد جدید آن که تنوع ژانر است، گفت: دیگر شکی در اهمیت بالای جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود ندارد و سینمای کوتاه پایه و بنیان سینمای بلند داستانی است که بسیاری از سینماگران بزرگ ایرانی کار خود را از این سینما آغاز کرده‌اند.

او ادامه داد: موضوعی که جشنواره امسال را نسبت به سال‌های دیگر متمایز می‌کند و من معتقدم نکته بسیار مهمی است، توجه ویژه به تنوع ژانر است. چراکه به هر صورت فیلمسازان و کمپانی‌های فیلمسازی باید سلیقه و ذائقه مخاطب را درنظر بگیرند. نمی‌توان تنها به این گزاره اکتفا کرد که من فیلمی می‌خواهم می‌سازم و توجهی به نگاه مخاطب ندارم حال شاید فیلمسازان تجربی برای رسیدن به ایده‌های جدید در فرم تلاش‌هایی کنند اما همان فیلم‌های تجربی نیز درصدد رسیدن به یک فرم جلب رضایت مخاطب هستند. درنهایت باید بگویم یک هنرمند نمی‌تواند نسبت به مخاطب بی‌تفاوت باشد و با تنوع ژانر می‌توان کلیشه‌های فعلی تغییر کند.

این مدیر تلویزیونی درباره تاثیر ژانر بر افزایش یا کاهش مخاطبان سینما عنوان کرد: زمانی که در جشنواره‌ها فیلم‌ها تقریبا در یک فضا و در یک شکل هستند و این اتفاق در سینماها و اکران‌های عمومی نیز رخ می‌دهد، نباید انتظار افزایش مخاطب را داشته باشیم. البته که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید به تولیدات سینمایی و تنوع ژانر در آن‌ها نیز توجه کند.

یزدی درباره اعتراض‌هایی که به برگزاری جشنواره در شرایط فعلی وجود داشت، بیان کرد: باید به این موضوع توجه کرد که اگر جشنواره امسال برگزار نمی‌شد، چه تضمینی وجود داشت که زمان دیگری برای برگزاری در سال جاری پیدا کنیم؟ آثار کوتاه درحال حاضر به جر فضای جشنواره‌ای جایی برای نمایش ندارد، اگر این جایگاه را هم از دست دهد چه کسی خوشحال می‌شود؟ آیا این رفتارها باعث ارتقای سینمای کوتاه می‌شود؟ من معتقدم که باید فضای نقد به رسمیت شناخته شود اما تحریم یک جشنواره و فشار به شرکت‌کنندگان آن برای انصراف هیچگاه اتفاق مثبتی را با خود به همراه ندارد. اثری که تنها شکل دیده شدن آن در جشنواره فیلم کوتاه است چرا باید برای انصراف تحت فشار قرار گیرد؟

مدیر شبکه مستند در پایان گفت: علاوه بر اینکه باید در حوزه تنوع ژانری فعالیت‌های مستمری صورت گیرد، پخش آثار نیز به صورت یک موتور پیشران سینمای کوتاه را رو به جلو هدایت می‌کند و با ورود مهدی آذرپندار به انجمن سینمای جوانان ایران و ارتباطی که با صداوسیما دارد، فکر می‌کنم راه ورود آثار سینمای کوتاه را به تلویزیون باز کند. من معتقدم توجه به پخش آثار کوتاه که متاسفانه ما از آن غافل شده‌ایم، می‌تواند اتفاقات مثبتی را باعث شود.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در حال برگزاری است.

لینک کوتاه
پخش موتور محرک سینمای کوتاه است https://cinemaorg.ir/n/57f12692
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر