دسته بندی:
۱۴۰۲/۶/۳۰ / ۱۳:۱۷
اشتراک گذاری پرینت

پیام رئیس سازمان سینمایی برای درگذشت ابراهیم کیهانی مستندساز

 رئیس سازمان سینمایی برای درگذشت ابراهیم کیهانی تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستند، پیام داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، در پیام محمد خزاعی آمده است: «انا لله و انا الیه راجعون. نام و خاطره زنده یاد ابراهیم کیهانی، با سینمای دفاع مقدس گره خورده است. در حالی که این روزها، همزمان با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، قلبهایمان با یاد شهدا و دلاوری‌های مردان و زنان آزاده‌ای که برای سربلندی ایران اسلامی، افتخار آفریدند، عطرآگین شده، رجعت این هنرمند آزاده، جامعه سینمایی را اندوهگین کرد. از ابراهیم کیهانی، در سینمای ایران، برگ‌های زرین بسیاری به یادگار مانده است، تمرکز او بر ثبت لحظات غرورآفرین هشت سال دفاع مقدس، نشان افتخار کارنامه هنری این تهیه کننده و کارگردان است. پایان زندگی پرتلاش او همزمان با هفته دفاع مقدس، شاید مزد زحمات فراوانی است که در این مسیر، تحمل کرد تا یادگارهای دوران حماسه جاودان بماند.

محمد خزاعی 

رئیس سازمان سینمایی کشور

ابراهیم کیهانی مستندساز و تهیه‌کننده سینمای مستند متولد سال 1325 است و تا پیش از انقلاب، در زمینه‌ امور فنی سینما، بویژه صدابرداری و مونتاژ سریال‌های تلویزیونی و... مشغول فعالیت بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سال‌های 58 تا 68، همکاری خود را با گروه تلویزیونی جهاد به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان ادامه داد و در این مقطع زمانی، به تولید فیلم‌هایی چون حج در قرآن، آری این چنین بود برادر، میعاد با ابراهیم، حکایت بشاگرد و ... پرداخت.

کیهانی از سال 1372، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم‌ها و سریال‌های دفاع‌مقدس روی ‌آورد که از جمله می‌توان به آثاری چون: «قطعه‌ای از بهشت»، «روزهای آتش»، «بهترین سال‌های زندگی»، «ما هنوز زنده‌ایم»، «آبی به رنگ گُلدسته‌ها» و... اشاره کرد.

او از سال 1362 تا اواسط دهه 80 به عنوان مدیر پروژه دفاع‌مقدس، مشغول جمع‌آوری فیلم‌های حوزه‌ دفاع‌مقدس بود که در طی این سالهای طولانی، بیش از 120 هزار دقیقه فیلم جمع آوری کرد. در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ابراهیم کیهانی تقدیر شد.

لینک کوتاه
پیام رئیس سازمان سینمایی برای درگذشت ابراهیم کیهان... https://cinemaorg.ir/n/31fd56bf
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر