دسته بندی:
۱۴۰۲/۶/۳۰ / ۲۳:۵۲
اشتراک گذاری پرینت

برگزاری جشن مهر سینمای ایران در چهارمحال‌ و بختیاری

دومین جشن مهر سینمای ایران و اختتامیه چهارمین هفته فیلم و عکس در چهارمحال و بختیاری برگزار و از برترین‌های سینمای استان چهارمحال و بختیاری تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی دومین جشن مهر سینمای ایران، آیین اختتامیه چهارمین هفته فیلم و عکس استان و جشن "مهر سینمای ایران"،با حضور سینماگران و فیلم‌سازان چهارمحال‌ و بختیاری به همراه جمعی از مسئولان استانی ۳۰ شهریور ماه( امشب) در سالن اندیشه فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل این اداره در این رویداد هنری که در شد با بیان اینکه ابتکار سازمان سینمایی برای برگزاری جشن مهر سینمای ایران رسمی نیک و ماندگار است، گفت: سینما به عنوان یک هنر صنعت راهبردی از دامنه اثرگذاری بسیار گسترده‌ای برخوردار است و به عنوان برونداد تاریخی قابلیت تاثیر گذاری فراتر از نسل‌ها را داراست.

پیام احمدی افزود: از هنر هفتم می‌توان به عنوان مردمی‌ترین هنر نیز یاد کرد، هنری که بسیاری هنرهای دیگر نیز در دل آن جا دارند و با وجود آنکه تکنولوژی نوین در مواردی موجب آسیب به برخی هنرها شده‌ است اما در سینما تکنولوژی های نوین باعث تقویت این هنر شده و سینما را با ابعاد عصر جدید به پیش می‌ برد.

 وی به چرخه بزرگ اقتصادی سینما و استراتژیک بودن سرمایه‌گذاری در این هنر صنعت هم اشاره و تصریح کرد: در سالی که بر سینمای چهارمحال و بختیاری گذشت، اتفاقات خوبی رقم خورد که سفر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و محمدمهدی اسماعیلی مقام عالی وزارت به استان از جمله این اتفاقات به شمار می‌رود.

احمدی اظهار داشت: در جریان سفر هر 2 مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهارمحال و بختیاری، موضع سینما و فیلم‌سازی استان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات مهمی نیز برای پویایی هر چه بیشتر این هنر گرفته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هنر سینما به دلیل حضور فعال هنرمندان استانی در بخش‌های ملی و بین‌المللی، هنری پویا است، گفت: فیلم سینمایی «در میان صخره‌ها» ساخته مختار عبدالهی یکی از آثار قابل‌توجه سینمای استان در چند ماه گذشته است و مرتضی رحیمی یکی از دیگر از هنرمندان چهارمحال و بختیاری فیلم سینمایی «آندو» را در دست تهیه دارد، همچنین شهرام ابراهیمی هم فیلم جدیدی را کلید زده است.

وی یادآور شد: اتفاقات خوبی در حوزه سینمای استان در حال شکل‌گیری است و علاوه بر سرمایه‌گذاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رونق بخشی به این هنر، مجموعه‌های دیگری همانند سپاه قمر بنی‌هاشم، بنیاد شهید و امور ایثارگران و حوزه هنری در این حوزه فعال هستند. 

احمدی درباره توسعه زیرساخت‌های سینمایی استان نیز افزود: قول راه‌اندازی سینمای فارسان در حال عملی شدن است و در آینده‌ای نزدیک، فیلم‌های سینمایی در این سینما به روی پرده خواهد رفت.

وی به پیگیری‌ها برای فعال شدن دوباره مجموعه سینمایی بروجن اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه نیز به زودی رونق قبلی خود را به دست می‌آورد، سینما غدیر شهرکرد هم با همکاری بخش خصوصی به چرخه باز خواهد گشت و سینما اندیشه این شهر نیز با تمهیدات در نظر گرفته شده، به زودی نمایش فیلم را آغاز می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت سینما سیار استان تصریح کرد: این ظرفیت سینمایی در هر نقطه‌ای که اراده شود قابلیت پخش فیلم را دارد و امید است اراده‌ها برای استفاده از این امکانات در شهرستان‌های مختلف افزایش یابد.

احمدی با بیان اینکه برای تجهیز سالن‌های سینمایی چهارمحال و بختیاری نیز برنامه‌هایی دیده شده است، به تفاهم‌نامه سازمان سینمایی با مجموعه استانداری اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه می‌توان علاوه بر بهبود وضعیت سینماهای موجود استان به راه‌اندازی سالن‌های نمایش فیلم در شهرستان‌های اردل و لردگان نیز امید داشت.

وی برنامه‌ریزی برای تشکیل شورای سینمایی چهارمحال و بختیاری را از دیگر اتفاقات خوب این حوزه دانست و افزود: مجموعه‌های متعددی در استان در حوزه ساخت و حمایت از فیلم‌سازی، اقدام کرده‌اند که تلاش می‌شود با تشکیل شورا، تجمیع این ظرفیت‌ها و هم‌افزایی‌های بیشتری در بخش سینمای استان رقم بخورد.

احمدی در ادامه گفت: موضوع استعداد پروری در عرصه هنر هفتم در استان با قوت در حال پیگیری است و علاوه بر فعالیت مؤسسات آزاد سینمایی، هنرستان هنرهای زیبای شهرکرد هم برای دومین سال، توانست هنرجویانی را در رشته سینما جذب کند که این موضوع نویدبخش آینده خوب برای این هنر در استان است.

وی همچنین به سامانه‌ای شدن فرآیند صدور مجوزهای سینمایی اشاره و تصریح کرد: با تعریف این فرآیند هم سازوکارها شفاف شده و هم اسباب گسترش عدالت فراهم شده است.

این مقام مسئول در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیا ری در بخش دیگری ازسخنان خود در خصوص برنامه‌های حوزه سینمای استان در آینده نیز گفت: امسال جشنواره فیلم کوتاه بام ایران برگزار می‌شود و با توجه به سرمایه‌گذاری وزارت فرهنگ در بخش سینما ، تلاش خواهد شد سینمای جوان استان صاحب‌ خانه شده و دفتر دوم این مجموعه پس از سال‌ها رکود بار دیگر در بروجن فعالیت خود را از سر گیرد.

احمدی برگزاری دوره رایگان فیلم‌سازی در مهر امسال را نیز یادآور شد و افزود: فیلم‌هایی که اولویت‌های مضمونی مجموعه سازمان سینمایی را داشته باشند هم می‌توانند از حمایت‌های مالی برخوردار شوند و با توجه به تفاهم‌نامه به امضا رسیده با سازمان سینمایی امکان جذب اعتبار برای ساخت فیلم‌های بلند، تله‌فیلم و مستند در استان نیز فراهم شده است.

وی تمرکز ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بر موضوع سوژه یابی، فیلم‌نامه‌نویسی و نویسندگی را هم متذکر شد و اظهار داشت: گفت‌وگو در حوزه‌های فرهنگی و هنری استان کم است و هرآن چه رفت‌وآمدها و نشست‌وبرخاست‌ها بین اهالی هنر و فرهنگ افزایش یابد می‌توان با توجه به استعدادهای موجود و در کنار زیرساخت‌های نسبی استان و قابلیت‌های ویژه چهارمحال و بختیاری در حوزه زیست‌بوم، امکان تولید آثار فاخر و همراهی بیشتر مخاطبان را فراهم کرد.

ایده‌های ناب هنرمندان چهارمحال و بختیاری فیلم‌نامه می‌شود

رئیس انجمن سینمای جوانان چهارمحال و بختیاری هم در این رویداد هنری با بیان اینکه ایده‌ها و سوژه‌های خوب و ناب بسیاری برای فیلم‌سازی در استان وجود دارد اما در تبدیل آن‌ها به فیلم‌نامه همواره مشکلاتی بر سر راه هنرمندان قرار داشته است، گفت: با همراهی استادان برجسته نویسندگی و سینما، کارگاه‌های ویژه برای تولید فیلم‌نامه در استان راه‌اندازی می‌شود.

ناصر قائدی افزود: تلاش خواهد شد فیلم‌نامه‌های تولیدی در شورای تولید انجمن سینمای جوان نیز به تائید رسیده و ساخت فیلم در چهارمحال و بختیاری رونق جدی‌تری بگیرد.

وی ایجاد رشته کارگردانی سینما و کاردانی سینما در یکی از مراکز آموزش عالی استان را به عنوان یک اتفاق ویژه بیان و تصریح کرد: چهارمین هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری فرصت دوباره‌ای را برای شناسایی نقاط ضعف و قوت هنر هفتم در استان فراهم کرد.

قائدی برگزاری سه کارگاه آموزشی، نمایش 17 فیلم‌ منتخب و رونمایی از برخی تولیدات‌ انجمن سینمای جوان و همچنین برپایی نشست‌های تحلیل فیلم را از جمله برنامه‌های اجرا شده در چهارمین هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و اظهار داشت: در بخش عکس نیز نمایشگاهی با عنوان «زیست‌بوم» با حضور 38 هنرمند و ارائه 53 اثر در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

برترین‌های سینمای چهارمحال و بختیاری معرفی شدند 

در قسمت پایانی ویژه‌برنامه استانی "مهر سینمای ایران" 12 هنرمند برتر چهارمحال و بختیاری به عنوان برترین‌های بخش‌های مختلف سینمایی معرفی و تجلیل شد.

سجاد میرزائیان، رضا یزدانیان و مرتضی احمدی به ترتیب عنوان برترین‌های بخش تدوین، فیلم‌بردار و صدابردار را از آن خود کردند. 

لوح سپاس بخش صداگذاری به سجاد شیرازی تعلق گرفت و ایمان طاهریان و فرهاد زمانی هم در گریم و جلوه‌های ویژه تقدیر شدند.

آندیا یحیی پور و حمیدرضا غیبی 2 بازیگر فیلم سینمایی « در میان صخره‌ها» هم که پیش از این عناوین برتر سینمای کودک ایران و چندین جشنواره بین‌المللی را به دست آورده بودند، برگزیدگان بخش بازیگری چهارمحال و بختیاری در جشن مهر سینمای ایران شدند.

مسئولان حاضر در این رویداد هنری از جهانبخش زمانی و سید محمد طاهریان هم به پاس سال‌ها تلاش ارزنده در عرصه سینمای استان به عنوان پیشکسوتان این حوزه تقدیر کردند.

داود طاهری دیگر هنرمند چهارمحال و بختیاری هم به عنوان هنرمند جانباز ایثارگر و پیشکسوت فیلم‌برداری مورد تجلیل قرار گرفت و عنوان برترین فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان هم به مختار عبداللهی سازنده فیلم «در میان صخره‌ها» رسید.

همچنین مهدی حسن‌زاده به عنوان برترین مسئول سینمایی معرفی شد.

در آیین اختتامیه چهارمین هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری هم از روح‌الله سمیع به عنوان منتقد فیلم، کریم منزوی و فرشاد صالحی به عنوان مدرسان انجمن سینمای جوان، راضیه رئیسی به عنوان هنرجوی برگزیده سینما جوان در زمینه فیلم‌سازی و بازیگری، دکتر احمد الستی، بهنام صدیقی و محمد گذر آبادی به عنوان استادان کارگاه‌های آموزشی، امین پاسی شیرازی و احمد ریاحی به عنوان برپاکنندگان نمایشگاه عکس هفته فیلم و عکس استان و مجید ابراهیمیان، یاشار اکبرپور، میلاد غلامی به عنوان هیئت اجرایی این رویداد تقدیر شد.

خاطره‌گویی پیشکسوتان سینمای استان، بیان‌ مسائل فیلم‌سازی چهارمحال و بختیاری با حضور کارگردان مطرح استانی و اجرای زنده موسیقی برخی از فیلم‌های سینمایی تجلیل از بخش‌‌های‌ دیگر این ویژه‌برنامه بود.

گفتنی است، چهره‌های موفق فیلم‌سازی چهارمحال و بختیاری همچون فریدون نجفی، آرمان قلی‌پور، جعفر نجفی، مرجان خسروی، مختار عبدالهی و شهرام ابراهیمی در سال‌های اخیر توانسته‌اند با خلق آثار متعدد، جوایزی مختلفی را در جشنواره‌های همچون سینما حقیقت، کودک و نوجوان اصفهان و ایدفا و دیگر جشنواره‌های بین‌المللی به دست آورند.


لینک کوتاه
برگزاری جشن مهر سینمای ایران در چهارمحال‌ و بختیار... https://cinemaorg.ir/n/8e696787
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر