دسته بندی:
۱۴۰۲/۸/۲ / ۱۳:۴۱
اشتراک گذاری پرینت

‎رئیس سازمان سینمایی در جمع فیلمسازان جشنواره فیلم کوتاه تهران:

‎دفاتر سینمای جوان خانه همه فیلم‌سازان است/ به سمت احیای سینمای بومی برویم

‎محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با حضور در جمع فیلمسازان چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در سینمای جوان هیچ رویکرد و تفکری که فیلم‌ساز در آن محدود یا حذف شود، نداریم و باید پیوسته به دنبال رصد کردن و کشف استعدادهای فیلمسازی باشیم.

‎به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی صبح امروز دوشنبه یکم آبان ۱۴۰۲ با حضور در محل اسکان فیلمسازان با آن‌ها به گفت و گو پرداخت.

‎وی در جمع فیلمسازان جشنواره فیلم کوتاه گفت: معتقدم اگر ما زیرساخت ها را در زمینه‌های مختلف در استان ها درست کنیم فیلمساز مجبور به مهاجرت به تهران نمی شود.

‎وی ادامه داد: سینمای جوان مکانی است که برای آینده کشور بسیار مهم و نقش افرین است.

‎به گفته وی، سینمای جوان باید به دنبال بروز و کشف استعدادها باشد، دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران محل تجمیع همه فیلم‌سازان با همه اندیشه‌ها است، هیچ تفکری که فیلم‌ساز محدود یا حذف شود، در سینمای جوان نداریم و باید دنبال رصد کردن و کشف استعدادها باشیم تا سینمای کشور ترقی یابد.

‎خزاعی گفت: من با فیلم‌سازها ارتباط مستقیم دارم و دغدغه فیلمسازان فیلم کوتاه برای من حائز اهمیت است. خودم فیلمساز سینمای جوان بوده و در جشنواره‌های فیلم کوتاه حضور داشته‌ام؛ به همین جهت با تمام وجود متوجه مسائل شنا عزیزان در شهرستان‌ها هستم.

‎وی ادامه داد: برخی از برنامه هایی را که در سازمان سینمایی طراحی کرده بودیم، هنوز محقق نشده یا در شرف تحقق و انجام است. معتقدم اگر زیرساخت‌ها در استان‌ها درست شود در حوزه سینما مهاجرت به تهران انجام نمی‌شود. کمبود امکانات، کم‌توجهی و فقدان شرایط لازم در گذشته باعث می‌شد تا فیلمسازان شهرستانی احساس کنند اگر در مرکز نباشند امکان رشد برایش محقق نخواهد شد.

‎خزاعی تصریح کرد: قول‌هایی به شهرستان‌ها داده‌ام؛ از جمله بحث بودجه و تجهیزات دفاتر سینمای جوان که فرآیند اداری آن در حال طی شدن است. پس از چند سفر استانی‌متوجه شدم متاسفانه دفاتر سینمای جوان امکانات و تجهیزات موردنیاز را ندارند و تجهیزاتشان قدیمی شده است، باید دفاتر مجهز به تجهیزات جدید شود.

‎رئیس سازمان سینمایی درباره حوزه تولید گفت: از روز اول توصیه و تاکید من این بوده بیشتر بودجه و منابع به تولید اختصاص یابد. نسبت به سال‌های قبل بودجه استان‌ها افزایش پیدا کرده اما باز هم نیاز به منابع بیشتر وجود دارد. انجمن سینمای جوانان ایران برای آینده سینمای کشور بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه اگر درست برنامه‌ریزی و هدایت صورت گیرد در چند سال آینده خروجی‌های خوبی خواهیم داشت و این نقطه است که آینده سینمای ایران را می‌سازد.

وی ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران تنها بازوی اجرایی سازمان سینمایی در استان‌هاست و در تحقق برنامه های سازمان نقش مهمی دارد. ما باید به سمت سینمای بومی و سینمای استانی برویم.

‎به گفته وی، تولید مهم ترین مقوله است چرا که ضمن ایجاد اشتغال زمینه های شکوفایی را فراهم می سازد.

‎خزاعی تصریح کرد: خوشبختانه، در همین جشنواره فیلم کوتاه با ظرفیت های جدیدی که‌مهیا شده شاهد رشد کیفی و ‌کمی تولیدات در ژانرهای مختلف هستیم.

‎وی ادامه داد: در سازمان سینمایی به کارگردانان استانی توجه ویژه داشتیم. در سال‌های گذشته هرکسی می‌خواست وارد سینمای حرفه‌ای شود، مهم‌ترین اصل برایش پیدا کردن سرمایه گذار بود و بدین ترتیب افرادی وارد حوزه کارگردانی شدند که متعلق به سینما نبودند. ما این مدل را عوض کردیم و فارابی متولی آن شد صلاحیت ورود افراد به این حوزه را تشخیص دهد.

‎خزاعی عنوان کرد: باید رونق تولید در سطح کشور بویژه استان ها را تقویت کنیم.

‎رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: فیلم‌های لو باجت یا دارای بودجه کم و کارهای پروداکشن‌دار لزوما باعث برگزیده شدن یک اثر و‌موفقیت‌ در جشنواره‌ها نمی‌شود بلکه بحث ساختار و خروجی مطلوب، مهم است. نباید فکر کنیم اگر امکانات، تجهیزات یا عوامل خوب در اختیار داریم حتما فیلم خوب می‌سازیم. در فیلم کوتاه، نوع نگاه، جنس تجربه گرایی، جسارت، زیبایی شناسی، ایده فیلم‌ساز و جهان بینی و سلیقه متفاوت او و التزام به منافع ملی و هویتی بسیار مهم است؛ نگاهی که در زمانی کوتاه بتواند پیام جدیدی را به مخاطب منتقل کند. خیلی از فیلم‌سازان حرفه‌ای فیلم دوست دارند آثار فیلم‌سازان کوتاه را ببینند تا ایده بگیرند.

‎معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت فیلم کوتاه گفت:حتما نباید با ساخت چند فیلم کوتاه وارد سینمای بلند و حرفه‌ای بشویم، فیلم کوتاه خود یک جریان فیلم‌سازی تخصصی و مستقل است. دفاتر سینمای جوان محل همه فیلم سازان با تمامی اندیشه‌ها است و تفکری که فیلم‌ساز در آن محدود یا حذف شود در سینمای جوان نداریم، باید دنبال دیدن و کشف استعدادها باشیم تا سینمای ایران پیوسته ترقی یابد.

وی تصریح کرد: در کشف استعدادهای جدید یادمان باشد که ما به سینماگران متعهد و دغدغه مند نسبت به منافع ملی و تعلقات هویتی و تاریخ نیاز داریم.

‎رئیس سازمان سینمایی با بیان لینکه مسئله تهیه کنندگی استانی با ابلاغ آئین نامه آن به زودی در سطح استان ها عملیاتی می شود از اهتمام ویژه به حوزه کارگردان اولی و نگاه حمایتی از کارگردانان استانی خبر داد و خاطر نشان کرد: به دنبال راه اندازی پلتفرم پخش فیلم های کوتاه و مستند هستیم، ضمن اینکه پخش بین المللی آثار کوتاه و اصلاح رویه های موجود از دیگر دغدغه های زنده‌تر این حوزه است.

‎چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا 2 آبان 1402 در حال برگزاری است.


لینک کوتاه
‎دفاتر سینمای جوان خانه همه فیلم‌سازان است/ به سمت... https://cinemaorg.ir/n/5841a87a
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر