دسته بندی:
۱۴۰۲/۱۰/۱۲ / ۱۴:۰۳
اشتراک گذاری پرینت

معرفی برگزیدگان ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران

مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح سه‌شنبه(۱۲دی‌ماه) در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جایزه پژوهش سال سینمای ایران، پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، فضه‌سادات حسینی به عنوان مجری پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: ایام و اعیاد را خدمت همه تبریک می‌گویم، در آستانه میلاد حضرت فاطمه(س) هستیم و امیدوارم این روز بر همه مبارک باشد و همه از آن حضرت عیدی بگیریم. در آستانه شهادت حاج قاسم هستیم و امیدوارم شهید عزیز دستگیر همه باشد.

 قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران نیز در این مراسم گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیگیر برگزاری این جایزه بودند، از رئیس سازمان سینمایی که از ما حمایت کردند، از شورای سیاست‌گذاری، شورای علمی، مدیر روابط عمومی جشنواره و... تشکر می‌کنم. تلاش ما بر این بود تا با همکاری اساتید علمی تراز یکِ کشور این جایزه را به سرانجام برسانیم. از این رو شاهد تعداد خوبی از آثار بودیم؛ قریب به اتفاق آثاری که به این رویداد راه پیدا کردند، در مسیر موضوعات معرفی شده در فراخوان بود. بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایان‌نامه ارشد و دکتری و... بودند.

وی افزود: حقیقتا باید تلاش کنیم بین آثار پژوهشی، پژوهشگران، سیاست‌گذاران و... ارتباط ایجاد شود. این ارتباط سیستماتیک وجود ندارد و باید به جایی برسیم که پژوهش مبنای کار تهیه‌کنندگان، کارگردانان، سیاست‌گذاران و... شود‌. جایی می‌خواندم که برای نوشتن فیلمنامه یک سریال در کشوری دیگر، پنج سال زمان گذاشته‌اند در حالی که در ایران این چنین نیست. پس باید این مسیر را از طریق پژوهش سامان دهیم.

آشنا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ذکر خاطره‌ای از مرحوم ابوترابی در دوران اسارات، مطرح کرد: در آستانه شهادت حاج قاسم هستیم و یادشان را گرامی می‌داریم، ایشان سردار دل‌ها بود و نام او بر زبان‌ها جاری شد، چون برای خدا کار می‌کرد. در آستانه میلاد حضرت فاطمه(س) هم هستیم. این میلاد را گرامی می‌داریم. ما خودمان مانده بودیم بین شهادت و ولادت چگونه این برنامه را پیش ببریم ولی توازنی ایجاد کردیم؛ چون یکی از افتخارآمیزترین آدم‌های روی جهان را از دست دادیم. ما مدیون بزرگان دین، علما و شهدا هستیم.

در بخش بعدی مراسم نغمه مستشارنظامی (شاعر) برخی از اشعار خود را به مناسبت شهادت سردار سید رضی موسوی خواند.

بزرگداشت استاد ضابطی جهرمی؛ تحصیل و تولید در سینما افتخار است

در بخش دیگر از اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، از دکتر احمد ضابطی جهرمی، پژوهشگر و استاد دانشگاه تجلیل شد.

ضابطی جهرمی در این بخش گفت: ممنونم که به یاد من بودید؛ حضور در این جلسه برای من مایه مباهات است. من جزو همین جمع هستم، در دوره دوم این رویداد موثر افتخار داشتم که همکاری ناقابلی داشته باشم. خود را دور از این ماجرا ندانستم با این که در گام‌های ابتدایی این جایزه بودیم. همه همکاران، هنرمندان، افراد متفکر و دانشجویان روحیه قوی نشان دادند که وظیفه خود می‌دانم از آن‌ها یاد کنم؛ به ویژه از همکاران ستادی که با اخلاق و تعهد به کار خدمت کردند. خدا را شکر که این جایزه به دوره ششم رسیده است. این رویداد روحیه بسیار پویایی در پژوهشگران کشور ایجاد کرد. تا همین دیروز که یک پایان‌نامه دکترا معرفی شد، این امید در من شکل گرفت که راه درستی در پیش گرفته شده است.

وی ادامه داد: وقتی روز اول این ایده مطرح شد، گفتم ایده درخشانی است. بر حسب عمرم و حوزه خدمتی خود، هر کاری که فکر کنید در سینما تجربه کرده‌ام. چیزهایی هست که به ازای گذر عمر به دست می‌آید. عمر چیز قابل جبرانی نیست. این شاید آخرین جملاتی باشد که می‌گویم چون هم‌نسلان من همه به رحمت رفته‌اند. همه چیز سینما نظم و احترام است. سینما آدم‌های خاصی در تفکر، رفتار و... می‌خواهد. سینما کار آدم‌هایی است که به حد پولاد محکم هستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: هرکسی شایسته تحصیل در سینما نیست و سینما کار آدم‌های خاص است‌. تحصیل و تولید در سینما افتخار است. من به این هنر می‌گویم وارث، چون وارث همه هنرهاست. تمام ظرفیت‌ها را در خود جمع کرده و برای خلاقیت و کار در این حرفه، دانش بی‌کرانی لازم است. نمی‌شود آدم‌های ضعیف و لاابالی‌ به سینما آیند.

وی گفت: سینما یک نظم و سربازی سخت است. شعله این هنر در نوجوانی در ما روشن می‌شود اما تا آخر عمر همراه ماست. این هنر آرزوی بشر بوده و به‌طور خاص ما ایرانی‌ها در هنرهای قبلی خود این ذوق را نشان دادیم. من از تفکر بصری صحبت می‌کنم؛ سینما یک نوع تفکر بصری است. ما این تفکر را قوی داشتیم. یک نمونه بی نظیر آن سبک خراسانی در شعر پارسی است.

در ادامه با حضور محمدمهدی اسماعیلی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خزاعی(رئیس سازمان سینمایی)، قادر آشنا(دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران)، محمدحسین لطیفی، شهاب اسفندیاری (رییس دانشکده صداوسیما) و مجید شاه‌حسینی لوح و تندیس سپاسی به دکتر احمد ضابطی جهرمی اهدا شد. همچنین شهاب اسفندیاری نیز هدیه‌ای به این پژوهشگر اهدا کرد.


برچسب
لینک کوتاه
معرفی برگزیدگان ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران https://cinemaorg.ir/n/a876d621
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر