دسته بندی:
۱۴۰۱/۱۱/۲۲ / ۱۶:۰۱
اشتراک گذاری پرینت

نگاهی به دهمین روز فجر چهل‌ویکم؛

روزی برای «سینما متروپل»

بالاخره جشنواره چهل‌ویکم به ایستگاه پایانی رسید. جشنواره‌ای که برخلاف تصور برخی، با شکوه خوبی برگزار شد و ثابت کرد که سینما را نمی‌توان تحریم کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، آخرین روز جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر، با «آنها مرا دوست داشتند» آغاز شد. فیلمی که طی روزهای اخیر، خبرهای خوبی از آن منتشر شده بود و سوژه متاثرکننده آن نیز توانست نظر مخاطبان را تاحدودی به خود جلب کند.

اما آنچه در این روز بیش از فیلم، در میان خبرها پربازدید شد، اتفاق‌های کنفرانس خبری فیلم بود. کنفرانسی که بخش اعظم آن به انتقاد از بازیگرسالاری گذشت. در این کنفرانس عنوان شد یکی از بازیگران این فیلم برای حضور در این نشست، تقاضای 200 میلیون تومان کرده است. این نشست، پرانتقادترین نشست جشنواره امسال با محوریت بازیگرسالاری بوده است.

دومین فیلم این روز، «سینما متروپل» بود. فیلمی که انتظار چندانی نمی‌رفت تا بتواند خود را به اکران خانه رسانه برساند اما درحالی که بیش از یک‌ماه زمان تا پایان مراحل فنی فیلم باقی‌مانده است، فیلم به نمایش درآمد و توانست نظرهای بسیاری را به خود جلب کند.

فیلم محمدعلی باشه‌آهنگر اگرچه غافلگیری بزرگ جشنواره در روز آخر محسوب می‌شود بلکه یک غافلگیری دیگر را جدای از کیفیت خوب خود به ثبت رساند و آن اینکه با کسب 12 نامزدی، پرافتخارترین فیلم در فهرست نامزدهای جشنواره امسال محسوب می‌شود حال آن‌که کمتر کسی فکر می‌کرد که این فیلم بی‌ادعا بتواند به چنین جایگاهی برسد.

آخرین روز جشنواره، یکی از شلوغ‌ترین روزهای آن در خانه رسانه بود. ترافیک سنگینی در اتوبان نیایش شکل گرفته بود که به دلیل تکمیل ظرفیت پارکینگ، خودروها مجبور به پارک در حاشیه اتوبان بودند.

در برج میلاد نیز ازدحام جمعیت بیشتر بود به‌طوری که ترافیک سنگینی پیش از نمایش سانس نخست خانه جشنواره، در ورودی مرکز همایش‌ها شکل گرفته بود و در داخل سالن نیز به تعداد بسیار اندکی، صندلی خالی برای نمایش هر دو فیلم یافت می‌شد.

نکته جالب نمایش‌های روز پایانی آن‌که، با وجودی‌که سالن‌ها، یکی از بیشترین میزان ضریب اشغال خود طی 10 روز را تجربه می‌کردند اما تعداد بسیار اندکی از مخاطبان، سالن را ترک کردند که اتفاق خوبی محسوب می‌شود.

ازدحام جمعیت برای خانه رسانه، در ساعات پایانی، به نشست دبیر جشنواره گسیل داشته شد و طی آن، با وجودی که کنفرانس خبری دوم نیز پایان یافته بود اما نفرات بسیاری منتظر ماندند تا دبیر جشنواره، به سالن ورود کرده و اسامی هیات داوران و نامزدهای بخش‌های مختلف را اعلام نماید.

این اعلام اسامی، با پوشش حداکثری رسانه‌ها همراه بود و حتی برخی رسانه‌ها که تلاش کردند تا اخبار جشنواره طی 10 روز اخیر را پوشش ندهند نیز بازتاب خوبی از اسامی هیات داوران و نامزدهای جشنواره داشتند و این خبر خیلی زود به یکی از اخبار پربازدید در فضای مجازی تبدیل شد.

در برج میلاد نیز جمعیت بسیاری منتظر ماندند تا مراسم نورافشانی ساعت 21 را تماشا کنند. اتفاقی که با تحلیل و بررسی نامزدها همزمان شد و در گوشه‌های محوطه برج میلاد می‌شد ردپای هنرمندانی را شناسایی کرد که مشغول اظهارنظر راجع نامزدها و جشنواره امسال بودند.

در آخرین ساعات روز پایانی جشنواره، یک ابتکارعمل خوب هم صورت پذیرفت و طی آن، برخی فیلمسازان حاضر در جشنواره امسال، مقابل خبرنگاران نشستند تا به سوالات آنها پاسخ دهند. جلسه‌ای که البته با استقبال خوبی همراه بود و نوع پاسخ‌گویی مهمانان خارجی نشان می‌د‌اد که آنها آشنایی خوبی از جشنواره فجر و کارگردانان شاخص سینمای ما دارند.

یکی از جالب‌ترین سوالاتی که در این نشست مطرح می‌شد، فیلمسازان ایرانی مورد علاقه این چهره‌ها بود. در پاسخ به این پرسش، نام‌هایی چون عباس کیارستمی، مجید مجیدی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی و حتی محسن مخملباف آورده شد.

برای روز دهم جشنواره، بر تعداد فیلم‌هایی که به سانس فوق‌العاده رسیده‌اند، افزوده شد. برای این روز، فیلم‌هایی چون «کت چرمی»، «سرهنگ ثریا»، «جنگل پرتقال»، «یادگار جنوب» و :کاپیتان» به سانس فوق‌العاده رسیدند. همچنین استقبال از فیلم‌هایی چون «بچه زرنگ» و «شماره 10» نیز خیره‌کننده توصیف می‌شود.

البته این یک رسم نانوشته است که همواره، آخرین روز سینماهای مردمی، شلوغ‌ترین روز آن است چرا که مخاطبان بسیاری تلاش می‌کنند تا بلیت فیلم‌هایی که نامزدی بیشتری را به دست آورده‌اند، تهیه کرده و به تماشای آن فیلم‌ها بنشینند. بنابراین باید منتظر بود تا برای امروز (شنبه) به‌عنوان آخرین روزی که فیلم‌های جشنواره در سینماهای مردمی نمایش داده می‌شوند، مخاطبان بیشتری به‌نسبت 10 روز اخیر به سینما بروند.

اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر