دسته بندی:
۱۴۰۰/۲/۲۵ / ۱۳:۱۰
اشتراک گذاری پرینت

نمایش «چهارصد ضربه» در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده


«چهارصد ضربه» در بخش کلاسیک‌های مرمت شده سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به روی پرده می‌رود.

به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نخستین فیلم بلند فرانسوا تروفو، در مقام یکی از آثار آغازگر موج نوی سینمای فرانسه، جایگاهی بی‌بدیل در تاریخ سینمای جهان دارد. در «چهارصد ضربه»، تروفو با نیم نگاهی به زندگی خود و رفقایش در دوران نوجوانی، سفری با خود دیگرش، آنتوان دوانل (با نقش آفریتی ژان پیر لئو)، را آغاز می‌کند - سفری که در طول کارنامه کاری، در چهار فیلم دیگر با حضور لئو در این نقش ادامه پیدا می‌کند.

او با تبدیل بزرگ شهر پاریس به یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم، نحوه تعامل دو جانبه شخصیت‌ها و محیط بر یکدیگر را تا لحظه دستگیری پسر بزهکار به شکلی استادانه تصویر می‌کند و سپس در یکی از بیادماندنی‌ترین پایان‌بندی‌های تاریخ سینما، با نگاه گنگ آنتوان به آینده، در زمان وصل به دریا و رهایی، رویکردی متفاوت را در سینمای ملی فرانسه رقم می‌زند و بیش از آرمانگرایی به راه واقع‌گرایی می‌رود.

به این ترتیب، «چهارصد ضربه» علی‌رغم ادای دین مشهود به آثار کلاسیک سینمای فرانسه – به خصوص «نمره اخلاق صفر» ساخته ژان ویگو – از خوش‌بینی به شورش جمعی می‌پرهیزد و با بدبینی به طغیان فردی می‌نگرد.

نخستین فیلم بلند تروفو همواره در فهرست آثار محبوب سینماگرانی بزرگ همچون لوییس بونوئل، ساتیاجیت رای، ژان کوکتو، کارل تئودور درایر و وودی آلن جای گرفته و آکی‌را کوروساوا نیز «چهار صد ضربه» را یکی از زیباترین فیلم‌هایی می‌داند که در طول عمرش دیده است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

لینک کوتاه
نمایش «چهارصد ضربه» در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده https://cinemaorg.ir/n/2710f157
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر