دسته بندی:
۱۴۰۱/۴/۱۱ / ۱۰:۱۳
اشتراک گذاری پرینت

سینمای مستند و نیاز به فضایی برای اکران

با عادی شدن شرایط و بازگشایی سینماها و از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی، احیای طرح «اکران حقیقت» ضروری است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، الناز دیمان: آغاز دوباره طرح «اکران حقیقت» در شرایطی که جامعه به سمت عادی شدن پیش می‌رود، اقدام مفیدی است. سینمای مستند در تمام این سال‌ها نیازمند یک فضای امن و فرصتی مستمر برای اکران مستندها بوده، اما همواره پاتوق‌ها و فضاهایی که برای نمایش مستندها اختصاص یافته، موقت و محدود بوده است. «اکران حقیقت» که بر بستر جشنواره «سینماحقیقت» استوار شده و مستندهای تولید شده مرکز گسترش (مهمترین متولی تولید مستند) را نمایش می‌دهد، تابستان سال پیش آغاز به کار کرد و تا پایان سال ۵ مستند از تولیدات مرکز که در «سینماحقیقت» هم نمایش داده شده بودند، در این طرح روی پرده رفته و در سایت «هاشور» نمایش داده شدند.

اما توقف طرح در زمستان گذشته روندی را که آرام آرام شکل می‌گرفت متوقف کرد و زمزمه‌هایی آغاز شد که این حرکت مثل سایر جریان‌هایی که در فضای مستند وجود دارد، شکست می‌خورد. «اکران حقیقت» نیمه تیرماه امسال با نمایش «انیمیشن ایرانی» مستندی درباره روند خلق آثار پویانمایی در ایران، دوباره کلید می‌خورد. مرکز گسترش که امسال همزمان متولی اکران‌های «هنر و تجربه» شده، امیدوار است هم در اکران مستندها به سازو کاری درست برسد، هم چراغ «هنر و تجربه» را روشن نگه دارد. اتفاقی که هنوز درباره «هنر و تجربه» شکل نگرفته است.

اگر استقبال از «اکران حقیقت» ادامه یابد می‌توان امیدوار بود جامعه مخاطبان سینمای مستند، گروهی که همواره نسبت به نداشتن عرصه‌ای برای دیدن آثار مستند انتقاد داشتند، در فضایی مناسب بتوانند به تماشای این آثار بنشینند. از سویی دیگر، نباید این نکته را فراموش کرد که چنین حرکت‌هایی نیازمند صبر و زمان است. در صورت استمرار این نوع اکران هاست که می‌توان امید داشت سینمای مستند، بلاخره راهی به ساز و کار اکران بیابد و در معرض دید قرار بگیرد. «اکران حقیقت» قرار است در فاز دوم محلی برای عرضه و نمایش مستندهایی باشد که متقاضی اکران هستند، مستندهایی که لزوما در مرکز تولید نشده‌اند، می‌توانند در این طرح اکران شوند. باید دید در روزگاری که فروش سینماها به شدت پایین آمده و پلتفرم‌ها عرصه‌ای برای نمایش فیلم‌های متفاوت و تجربی شده، «اکران حقیقت» می‌تواند خلا جدی در عرصه توزیع و نمایش مستندها را پر کند یا خیلی زود به ایده‌ای خوب اما فراموش شده تبدیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا


لینک کوتاه
سینمای مستند و نیاز به فضایی برای اکران https://cinemaorg.ir/n/59c65091
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر