دسته بندی:
۱۴۰۰/۸/۹ / ۱۴:۱۶
اشتراک گذاری پرینت

رزاق کریمی: مستندسازی، جسارت می‌خواهد


مصطفی رزاق‌کریمی کارگردان مستند «بانو قدس ایران» از سختی‌ها و شیرینی پروسه تحقیق و ساخت مستندی با موضوع بانو خدیجه ثقفی همسر حضرت امام خمینی(ره) گفت.


به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، خبرگزاری مهر گفتگوی مفصلی با مصطفی رزاق کریمی درباره مستند «بانو قدس ایران» که این روزها در هاشور و در طرح «اکران حقیقت» نمایش داده می‌شود، منتشر کرده که بخشی از آن را می‌خوانید. رزاق کریمی در این مصاحبه گفته: در مورد «بانو قدس ایران» باید بگویم که پیشنهاد ساخت آن را از طرف «عروج فیلم» دریافت کردم. ظاهراً کارگردانان دیگری را نیز مدنظر داشتند که در نهایت به هر دلیلی به این نتیجه رسیده بودند که ساخت این مستند را به من بسپارند. زمانی که ساخت این پروژه به من پیشنهاد شد، اطلاعات من در مورد خانم به اندازه همه مردم بود، به همین دلیل اعلام کردم که اول باید در این رابطه پژوهش‌های لازم را انجام دهم و بعد تصمیم بگیرم که ساخت مستند را برعهده می‌گیرم یا خیر. باید بگویم که فیلمسازی مستند جسارت می‌خواهد، زمانی که دل می‌گوید کار کن، یعنی باید جسور بوده و همه زوایا را در نظر گرفته و به جلو حرکت کرد. نهایت این است که یا بلد هستید یا نه، یا آنچه را می‌خواهید در می‌آید یا نه. مهم این است که کارگردان اراده داشته باشد و با خود بگوید که می‌خواهد مستندی با موضوع خاصی را جلوی دوربین ببرد.


 


تایید تنها برای صحت‌سنجی تحقیقات بود. به حق می‌توانم بگویم بعد از تحقیق اولیه «بیت امام» و «عروج فیلم» به خوبی با من همراه بودند. به خصوص حاج حسن آقا در این زمینه من را همراهی کردخوشبختانه پروسه تحقیق برای «بانو قدس ایران» فضای خوب، تازه و ناشناخته‌ای داشت، فضای ناشناخته آن به گونه‌ای بود که اگر با افرادی بیرون از «بیت امام» درباره «خانم» صحبت می‌کردم، کسی نمی‌توانست نظر خاصی بدهد و بیشتر می‌گفتند که همسر یک روحانی بوده، پس حتماً «خانم» خوبی هم بوده است. اما در مورد اینکه چه کسی بود، چگونه زندگی می‌کرد، از کجا آمد، به کجا رسید و به کجا رفت، اطلاعات چندانی وجود نداشت.


 


همین مساله سبب شد تا به دنبال تحقیقات کامل درباره این شخصیت بروم، البته تحقیقات مرحله به مرحله به «بیت امام» و «عروج فیلم» ارائه می‌شد. در بخش فیلمنامه نیز تنها با ۲۰ درصد خطا، به من پیشنهاد شد تا به صورت حضوری با حاج حسن آقا جلسه‌ای گذاشته شود تا فیلمنامه خوانده شود، برای این کار به قم رفتیم و نزدیک به ۲ ساعت فیلمنامه روخوانی و در مورد آن بحث شد، در این مرحله نیز توانستیم نظر مثبت را دریافت کنیم، حاج حسن آقا بعد از خواندن فیلمنامه تاکید کرد که آقای ارگانی مدیر وقت شبکه دو در آن زمان، نیز باید فیلمنامه را بخواند، وی نیز بعد از خواندن فیلمنامه با توجه به اینکه «خانم» را از نزدیک می‌شناخت نظر مثبت خود را اعلام کرده و گفت بله «خانم» همین بود. البته برای تحقیق و نگارش فیلمنامه با بسیاری از افراد از جمله خود بیت امام، اندرونی و کسانی که آنجا زندگی کرده بودند که شامل محافظ، کارگر، خدمه و … هم صحبت کردم.




لینک کوتاه
رزاق کریمی: مستندسازی، جسارت می‌خواهد https://cinemaorg.ir/n/847daf51
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر