دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۱/۲۵ / ۱۴:۲۲
اشتراک گذاری پرینت

دستاوردهای مغفول فجر چهلم در یک نگاه


چهلمین جشنواره فیلم فجر با محوریت سینمای اخلاق‌مدار، امیدآفرین و آگاهی بخش با هدف اجرای یک رویداد فرهنگی و اجتماعی به کار خود پایان داد.
در این دوره از جشنواره سعی شد حمایت از آثار با مضامین سالم و خانواده محور و برنامه‌ریزی برای تقویت و بازسازی سینمای انقلابی، دینی و اجتماعی با رویکرد "خانواده، اخلاق و امید" با بهره گیری از همه ظرفیت‌ها مبتنی بر نقشه راه بیانیه "گام دوم انقلاب" مد نظر برگزار کنندگان قرار گیرد و به کادرسازی و  بهره‌گیری از ظرفیت جوانان به‌ویژه، نسل نوظهور سینما در جهت ایجاد سرمایه انسانی انقلابی برای سینمای ایران و حمایت از جریان اندیشه‌ورز با هدف ارتقای متون سینمایی به عنوان پیش نیاز تولید آثار ارزشمند توجه شود.
در چهلمین جشنواره فیلم فجر افزایش آمار مخاطبان جشنواره نسبت به سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی یکی از اهداف دبیر و کادر اجرایی بود که با بررسی آمار تعداد بلیط‌های فروش رفته در «استان تهران» در دوره سی و نهم، که 94.000 قطعه بلیط و در دوره چهلم، 250.000 قطعه بلیت بوده است، از افزایش 16 درصدی فروش بلیط در دوره چهلم خبر می‌دهد.
همچنین بلیت‌های فروش رفته در «سایر استان‌ها» در دوره سی و نهم، 46.000 قطعه بلیت بوده که در دوره چهلم به 91.000 قطعه بلیت رسیده است. در واقع جشنواره فیلم فجر با آمار 341.000 مخاطبان در دوره چهلم 97% افزایش مخاطب داشته است.
با توجه به اهمیت حضور دانشگاهیان در جشنواره فیلم فجر، در این دوره از جشواره شاهد حضور و مشارکت نخبگان و دانشگاهیان در برپایی بخش فرهنگی جشنواره، حضور و مشارکت جریانات فرهنگی انقلابی و مذهبی در برپایی جشنواره بوده‌ایم.
در دوره سی و نهم 16 فیلم در جشنواره حضور داشته و این تعداد در دوره چهلم به  22 فیلم رسیده است که تنوع ژانر و گونه های سینمایی اعم از اجتماعی، خانوادگی، تاریخی، ورزشی، کمدی، انقلاب و دفاع‌ مقدس و ... در این آثار دیده شده و با توجه به اهمیت نوگرایی و جوان‌گرایی نوگرایی، هشت فیلمساز جوان و آثار اولی  و دومی در این دوره از جشنواره به رقابت پرداختند.
همچنین در این دوره از جشنواره با حضور خانواده‌‌های مذهبی باعث تغییر چهره جشنواره شده و شاهد حضور پررنگ آثار انقلاب و دفاع مقدس بودیم.
حضور و تعامل گسترده رسانه‌ها اعم از رسانه‌های رسمی و مجازی و بهره گیری از ظرفیت‌های رسانه برای انعکاس گسترده تر این رویداد فرهنگی و اجتماعی در این دوره از جشنواره مورد توجه مسئولین برگزاری قرار گرفت.
با توجه به محاسبات انجام شده گردش مالی (فروش بلیت) جشنواره در دوره سی و نهم، سه میلیارد و هشت و نود میلیون تومان بوده و این تعداد  در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نه میلیارد و هفتصد میلیون تومان رسیده است.
این دوره جشنواره، حرکتی مقدماتی در راستای تلاش برای بازسازی انقلابی و تحول سینما از طریق جشنواره، توجه به حرکت قطار جشنواره بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش‌های سینما و هنر در راستای نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب، بازنگری در ساختارجشنواره برای هم‌سویی با گفتمان انقلاب اسلامی، توجه جدی به مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی بود که باید این تلاش چشمگیر را فارغ از اوج‌وفرودهای اجرایی‌اش، بعد از سال‌ها، مورد توجه قرار داد.

لینک کوتاه
دستاوردهای مغفول فجر چهلم در یک نگاه https://cinemaorg.ir/n/98fe90c2
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر